[LØST] Telia Mobilt Bredbånd (Huawei)

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Kaffekop
IRC nickname: Kaffekop
Geografisk sted: Århus

[LØST] Telia Mobilt Bredbånd (Huawei)

Indlæg af Kaffekop »

Dette bliver så mit første post her på forummet :P
Jeg har lige formateret min Asus Eee 701SD til Ubuntu 9.0 Netbook Remix, og har i den forbindelse fået et problem med at kunne bruge mit mobile bredbånd fra telia.

Jeg har surfet lidt rundt på nettet, men da jeg ikke er den store computer nørd så forvirre det mig lidt med de scripts man skal ind og skrive :oops:
Desuden så virker det til at Ubuntu ikke kan genkende modemet rigtigt, det ser det kun som en USB enhed.

Håber der er noget hjælp at hente herinde! Jeg har da før fået WoW op at køre på en anden Ubuntu maskine, dog først efter 3 dages slid med søgninger på en milliard forummer :P Så derfor burde dette mindre problem være løsbart ikke? *håber*

På forhånd tak!
Senest rettet af Kaffekop 26. mar 2010, 16:56, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Telia Mobilt Bredbånd (Huawei)

Indlæg af soundpartner »

Kaffekop skrev:Dette bliver så mit første post her på forummet :P
Jeg har lige formateret min Asus Eee 701SD til Ubuntu 9.0 Netbook Remix, og har i den forbindelse fået et problem med at kunne bruge mit mobile bredbånd fra telia.

Jeg har surfet lidt rundt på nettet, men da jeg ikke er den store computer nørd så forvirre det mig lidt med de scripts man skal ind og skrive :oops:
Desuden så virker det til at Ubuntu ikke kan genkende modemet rigtigt, det ser det kun som en USB enhed.

Håber der er noget hjælp at hente herinde! Jeg har da før fået WoW op at køre på en anden Ubuntu maskine, dog først efter 3 dages slid med søgninger på en milliard forummer :P Så derfor burde dette mindre problem være løsbart ikke? *håber*

På forhånd tak!

det er skam ikke så slemt. eller det behøver det ikke være.

hvilket modem er det du har?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Hobsa
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Hobsa »

Jeg følger lige med her, da jeg også har telia med e1752 modem, og gerne en kommentar til hvordan man får det i gang på den kommende LTS.
Mvh Hobsa
Kaffekop

Indlæg af Kaffekop »

soundpartner skrev:det er skam ikke så slemt. eller det behøver det ikke være.

Det er af mærket "Huawei", model E1752, jeg går snart over til et telenor modem men det er af samme model, så går ud fra at det er ca samme procedure? Forhåbentlig ^^
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Kaffekop skrev:
soundpartner skrev:det er skam ikke så slemt. eller det behøver det ikke være.

Det er af mærket "Huawei", model E1752, jeg går snart over til et telenor modem men det er af samme model, så går ud fra at det er ca samme procedure? Forhåbentlig ^^

1752 er ganske nemt hvis man ved hvad man skal gøre.
jeg har pt et script til telenor og 1752. og hvis man kører version 2 af dette så skal man sætte selve forbindelsen op manuelt og kan derfor bare bruge telia i stedet for telenor.
version 5 som kommer om et par dage og i ver5 der fungerer det automatisk med 3, telia, telenor, tdc og oister, og man får valgmuligheden for at sætte det op manuelt hvis man har en anden udbyder.
endnu federe er det at man i ver 5 også kan vælge hvilket modem man har og det skulle gerne virke med følgende modems: e220, e160, e169, e180, e1550 og e1752, og pt arbejder jeg med e122 og e182 for også at få dem understyttet.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Kaffekop

Indlæg af Kaffekop »

soundpartner skrev:1752 er ganske nemt hvis man ved hvad man skal gøre.
jeg har pt et script til telenor og 1752. og hvis man kører version 2 af dette så skal man sætte selve forbindelsen op manuelt og kan derfor bare bruge telia i stedet for telenor.
version 5 som kommer om et par dage og i ver5 der fungerer det automatisk med 3, telia, telenor, tdc og oister, og man får valgmuligheden for at sætte det op manuelt hvis man har en anden udbyder.
endnu federe er det at man i ver 5 også kan vælge hvilket modem man har og det skulle gerne virke med følgende modems: e220, e160, e169, e180, e1550 og e1752, og pt arbejder jeg med e122 og e182 for også at få dem understyttet.

ok :) så vil jeg lige vente på version 5. hvordan fungere det? skal man ind og rette i en bestemt fil eller hvordan?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Soundpartners script er rimelig noob-sikker. Du kører det bare og gør som der bliver skrevet på skærmen og svarer på et par spørgsmål - så skulle det køre.
Kaffekop

Indlæg af Kaffekop »

zob skrev:Soundpartners script er rimelig noob-sikker. Du kører det bare og gør som der bliver skrevet på skærmen og svarer på et par spørgsmål - så skulle det køre.

nice! just what i need :mrgreen:
Kaffekop

Indlæg af Kaffekop »

har fået det til at virke vha. soundpartners super velfungerende script. Danke! :mrgreen:
soh
IRC nickname: soh

Re: [LØST] Telia Mobilt Bredbånd (Huawei)

Indlæg af soh »

Det lyder rigtigt godt, lige hvad jeg har brug for!

Men hvor får man fat i det fantastiske script?
Og kan det (nu) håntere E182E?

Tak på forhånd.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

soh skrev:Det lyder rigtigt godt, lige hvad jeg har brug for!

Men hvor får man fat i det fantastiske script?
Og kan det (nu) håntere E182E?

Tak på forhånd.

jeg har ikke selv et e-182 så det har jeg ikke testet på, men det skulle meeget gerne virke med e1820G som er e-182'erens storebror som mig bevidst skulle have ca. samme firmware og indmad.

du kan finde det på http://scripts.linux.dk

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
soh

Indlæg af soh »

Tusind tak

Det virker ... næsten.

Kun hver 10-20 gang (føles det som) opdager makineriet at det er et modem og er klar til at forbinde sig.
Hvor imod at den hver eneste gang finder ud af at det er en memory stik (også).
Så mon det er fordi at E182E også er memory stik som modemmet så "skjules" bag?

Kan man gøre noget? Jeg er ligeglad med memory delen!

Jeg køre stadig Ubuntu 9.04, ville det hjælpe at opgraderer? (Det er en arbejdsmaskine og med 9.04 tog det måneder før den var helt OK, så jeg er lidt øm ...)
Modemmet er som sagt et HUAWEI E182E fra 3

Jeg har også en stik fra Qualcom 3G CDMA GI0225 (tror jeg det hedder) oprindelig fra Sonofon.
Hvis jeg sætter 3 SIM kortet i den opdages den som modem hver gang, men jeg kan ikke forbinde mig.

På forhånd tak for yderligere hjælp
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

soh skrev:Tusind tak

Det virker ... næsten.

Kun hver 10-20 gang (føles det som) opdager makineriet at det er et modem og er klar til at forbinde sig.
Hvor imod at den hver eneste gang finder ud af at det er en memory stik (også).
Så mon det er fordi at E182E også er memory stik som modemmet så "skjules" bag?

Kan man gøre noget? Jeg er ligeglad med memory delen!

Jeg køre stadig Ubuntu 9.04, ville det hjælpe at opgraderer? (Det er en arbejdsmaskine og med 9.04 tog det måneder før den var helt OK, så jeg er lidt øm ...)
Modemmet er som sagt et HUAWEI E182E fra 3

Jeg har også en stik fra Qualcom 3G CDMA GI0225 (tror jeg det hedder) oprindelig fra Sonofon.
Hvis jeg sætter 3 SIM kortet i den opdages den som modem hver gang, men jeg kan ikke forbinde mig.

På forhånd tak for yderligere hjælp

jeg troor helt klart der er noget at vinde ved at skifte til 10.04 som kommer ud her om ca en uge.
Hvis jeg var dig ville jeg nu vente en 14 dages tid før jeg opgraderer.
Hvilke ting var det du havde svært ved at få til at virke?

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
soh

Indlæg af soh »

Endnu engang tak for god og hurtig hjælp!

Som jeg forsøgte at forklare, opdager NetworkManager ikke modemet når jeg indsætter det, ihvert fald ikke hver gang.
Dvs. hvis jeg lukker for wireless og fjerner netkabel og kun indsætter modemstikken dukker der ingen valg muligheder op på Network Managerens menu.
Og selvfølgelig, hvis jeg har sat det til Connect Automatically så gør den heller ikke det.
Som jeg ser det opdager den ikke at jeg sætter et modem i (kun nogle gange).

Men...
E182E fungere jo udover som modem, også som memory-stik, og det opdager systemet hver gang jeg sætter den i (men finder altså sjældent ud af at det også er et modem).
Dvs. der dukker f.eks. en fin USB disk op i Nautilus etc.

Lige nu kan jeg slet ikke få den til at opdage modemet, kun disken!
Damn :-)
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

soh skrev:Endnu engang tak for god og hurtig hjælp!

Som jeg forsøgte at forklare, opdager NetworkManager ikke modemet når jeg indsætter det, ihvert fald ikke hver gang.
Dvs. hvis jeg lukker for wireless og fjerner netkabel og kun indsætter modemstikken dukker der ingen valg muligheder op på Network Managerens menu.
Og selvfølgelig, hvis jeg har sat det til Connect Automatically så gør den heller ikke det.
Som jeg ser det opdager den ikke at jeg sætter et modem i (kun nogle gange).

Men...
E182E fungere jo udover som modem, også som memory-stik, og det opdager systemet hver gang jeg sætter den i (men finder altså sjældent ud af at det også er et modem).
Dvs. der dukker f.eks. en fin USB disk op i Nautilus etc.

Lige nu kan jeg slet ikke få den til at opdage modemet, kun disken!
Damn :-)

well det nemmeste ville være hvis du kom ind på vores irc-kanal, og så kan vi arbejde en smule mere i realtime der inde https://ubuntudanmark.dk/chat
men under alle ohmstendigeder er jeg interesseret i output af lsusb når modemet ikke virker

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede