Kan man update BIOS i en linuxcomputer

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Kan man update BIOS i en linuxcomputer

Indlæg af Peter K »

Efter at have udskiftet et defekt grafikkort er min computer oppe
at køre igen. Computeren er købt brugt og kom som ny med Windows
xp.

Nu har jeg opdaget at der findes 4 nyere updates på computerens
hjemmeside. Her:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/soft ... ct=3317198


Blandt andet et BIOS update, men det er jo alle exe filer.

Hvis jeg insisterer på et BIOS update, er jeg så nødsaget til at
købe en XP, installere det og update - eller findes der andre
muligheder for os stakler uden windows XP.
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Kan man update BIOS i en linuxcomputer

Indlæg af zob »

Du har ret i at fremhæve BIOS-opdateringen som noget særligt.

De tre andre er nemlig softwareupdates og den slags foregår helt automatisk i ubuntu. Så det behøver du ikke at bekymre dig om.

Med hensyn til BIOS-opdateringen plejer det at være sådan at man kan flashe sin BIOS fra BIOS eller lige efter power-on eller lignende.

Du bliver dog nok nødt til at finde ud af hvem der har lavet det motherboard der sidder i maskinen. På hp-siden skriver de den hedder RC410-M, uheldigvis har både MSI og ECS et motherboard der hedder sådan.

Inden du bruger alt for mange kræfter på det, så tjek lige hvilken BIOS version du har nu. Den BIOS opdatering der ligger på HP's side er fra 2007 og hedder 3.24.
Det letteste er nok at se den inde fra BIOS.
Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Kan man update BIOS i en linuxcomputer

Indlæg af Peter K »

Hej Zob

BIOS versionen er fra 2006 og motherboardet hedder ECS RC410-M. Det skulle give basis for BIOS update.

Der findes ingen BIOS driver specifik opgivet til ECS RC410-M på ECS webside.


Jeg forstår ikke, hvad det sige at
"flashe sin BIOS fra BIOS eller lige efter power-on eller lignende"


Søger jeg på flash og ECS RC410-M får jeg fornemmelsen, at det kan være en risikabel affære, og da jeg ikke har en original driver,
har jeg lige nu mest lyst til at droppe projektet.
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan man update BIOS i en linuxcomputer

Indlæg af lath »

Peter K skrev:Hej Zob

BIOS versionen er fra 2006 og motherboardet hedder ECS RC410-M. Det skulle give basis for BIOS update.

Der findes ingen BIOS driver specifik opgivet til ECS RC410-M på ECS webside.

Jeg forstår ikke, hvad det sige at
"flashe sin BIOS fra BIOS eller lige efter power-on eller lignende"



Mange BIOS kan opdatere sig selv med en ny ved at der for eksempel ligger en fil med et bestemt navn på en CD skive.
CDROM drevet skal typisk være tilsluttet et bestemt sted i motherboardet for at det virker.

Peter K skrev:Søger jeg på flash og ECS RC410-M får jeg fornemmelsen, at det kan være en risikabel affære, og da jeg ikke har en original driver,
har jeg lige nu mest lyst til at droppe projektet.


Det risikable ligger i følgende ting:
  • BIOS opdateringen og Hardwaren skal passe sammen.
  • Strømmen må ikke forsvinde mit i en opdatering af BIOS, sker det kan der ske forskellige ting:
    • Hvis du har gammel hardware sker der i det fleste tilfælde at du har sort skærm, fordi BIOS ikke starter op. Løsningen er her et nyt motherboard.
    • Nogle lidt dyrere og nyere motherboards har en ekstra BIOS, som der ikke kan pilles ved. Da det altid er den der starter op først vil den kunne få den rigtige BIOS flashet ind i motherboardet ved at bruge en bestemt metode, som står beskrevet i motherboardets manual. Denne funktionalitet blev inkluderet på de nogle motherboards på grund af risikoen ved strømudfald ved BIOS opdateringer, og en virus der hedder Tjernobyl.

exe filen kan selvfølgelig være et Windows program, men det kan også være et DOS program. Er det tilfældet kan du lægge FreeDOS +BIOS opdateringsprogrammet + BIOS filen ned på en USB flash.

Du booter så FreeDOS, starter programmet, laver opdateringen, og genstarter derefter i Ubuntu med den nye BIOS.

Bemærk iøvrigt at GRUB bootloaderen bruger BIOS til at starte dit Linux baserede styresystem, selve Linux kernen bruger ikke/er afhængig af BIOS, og er derfor ikke afhængig af en opdateret BIOS på samme måde som Windows styresystemerne. (Windows styresystemerne bruger BIOS)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Kan man update BIOS i en linuxcomputer

Indlæg af Peter K »

lath skrev: Er det tilfældet kan du lægge FreeDOS +BIOS opdateringsprogrammet + BIOS filen ned på en USB flash.



HEj Lath

Du taler om tre filer - jeg kan finde en FreeDos isofil, og en exefil, som jeg skal finde af, om er et Dos program er ej.

Den sidste fil, aner jeg ikke, hvor jeg skal finde ? Og hvordan får jeg exactly det hele ned på en installations USB pen
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan man update BIOS i en linuxcomputer

Indlæg af lath »

Peter K skrev:
lath skrev: Er det tilfældet kan du lægge FreeDOS +BIOS opdateringsprogrammet + BIOS filen ned på en USB flash.



HEj Lath

Du taler om tre filer - jeg kan finde en FreeDos isofil, og en exefil, som jeg skal finde af, om er et Dos program er ej.

Den sidste fil, aner jeg ikke, hvor jeg skal finde ? Og hvordan får jeg exactly det hele ned på en installations USB pen


Så nemt er det heller ikke.

iso filen indholder freedos, og den kan lige som en ubuntu iso fil heller ikke startes op ved bare at kopiere den ned på et medie.
Du skal bruge UnetBootin til at lægge FreeBSD over på USB flashen. (alt på den flash slettes, så lav backup af den før du bruger den)
Unetbootin installerer du med pakkesystemet.

Dos exe filen er et flashprogram producenten af motherboardet/computeren har lavet . Programmet hender du fra motherboard/computer producentens hjemmeside.
Du skal bruge den der er lavet til dit motherboard.

BIOS filen henter du også fra producenten af motherboardet/computerens website.
Den fil skal passe til dit motherboards/computer:
Fabrikant,
model,
og hardware version. Oplysningen finder du i manualen eller den er skrevet ned på motherboardets printplade (PCB), som HW ver X.X, eller HW ver X, hvor X er et tal.

De sidste 2 filer kopierer du bare ned i samme mappe på USB pennen, herefter kan du genstarte i freedos. du skal sandsynligvis gøre noget aktivt selv for at køre USB pennen, hvad det er afhænger af din BIOS - kig på skærmen

Inde i FreeDOS skal du selv starte programmet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Kan man update BIOS i en linuxcomputer

Indlæg af Peter K »

hej Lath

Som jeg har skrevet tidligere, så existerer
der ingen "BIOS driver specifik opgivet til ECS RC410-M på ECS webside, det må den du kalder "BIOS opdateringsprogrammet"

Men det kan jo godt være, den forefindes et andet sted.

Men det får vente ! Tak for hjælpen alligevel.
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan man update BIOS i en linuxcomputer

Indlæg af lath »

Peter K skrev:hej Lath

Som jeg har skrevet tidligere, så existerer
der ingen "BIOS driver specifik opgivet til ECS RC410-M på ECS webside, det må den du kalder "BIOS opdateringsprogrammet"

Men det kan jo godt være, den forefindes et andet sted.

Men det får vente ! Tak for hjælpen alligevel.


Ja ok, men så har du sikkert også lært noget nyt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags