download - cd? usb?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
hyldemor

download - cd? usb?

Indlæg af hyldemor »

Davs, ved ikke hvordan man bruger det her forum håber bare at der er nogen der kan hjælpe

Jeg overvejer at prøve ubuntu i stedet for windows
men det sørme svært at komme i gang

Så læste jeg at man kunne spørge her og fik mig en profil.

Jeg har set at man kan prøve uden at installere, og det lyder rigtig godt for en uprøvet pc 'installatør'

Der står at man skal downloade og brænde programmet ned på en cd
Så er det jeg spørger:
SKAL det være en cd?
kan man ikke bruge et usb-stik?
:?:
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: download - cd? usb?

Indlæg af soundpartner »

hyldemor skrev:Davs, ved ikke hvordan man bruger det her forum håber bare at der er nogen der kan hjælpe

Jeg har set at man kan prøve uden at installere, og det lyder rigtig godt for en uprøvet pc 'installatør'

Så er det jeg spørger:
SKAL det være en cd?

jo det kan man da sagtens.
du skal lige være opmærksom på at der er begrænsninger når man snakker et livesystem (kører uden at installere)
jeg vil foreslå at du gør følgende:

*1 først prøver du at boote i et livesystem og ser om det er noget du kan forlige dig med.

*2 hvis det er noget du vil bruge mere tid på så installerer du som wubi.
wubi er fedt her fordi du kan lege lidt mere med systemet og se hvordan det performer i
den virkelige værden.
wubi er nemt fordi du kan installere inde i windows og hvis ikke du finder det interessant
så kan du afinstallere på samme måde som du kan afinstallere alle andre programmer i
windows

*3 om ca en måned så kommer der en ny version af ubuntu (10.04) og når denne kommer vil jeg foreslå dig at installere denne rigtigt. Det vil sige boote op fra en cd og installere som et "rigtigt" styresystem
Du kan installere således at du kan vælge ved boot om du vil køre det ene eller andet. (det gør man også ved en wubi install)

wubi er som sagt en metode hvor det er muligt at installere styresystemet ubuntu på en virtuel harddisk, og så kan du ved boot vælge om du vil starte op i ubuntu eller windows.
det er netop beregnet til at windowsbrugere kan prøve systemet af uden at skulle ud og partitionere harddiske osv. det er nemt at afinsttallere hvis man ikke syntes om det, men det har også en masse svagheder idet at det ikke arbejder under optimale forhold når det kører på en virtuel harddisk under et windows filsystem.
du kan derfor prøve systemet af under næsten normale forhold i et par uger eller en måned, men derefter vil jeg anbefale dig at lave en rigtig install.

Du skal være opmærksom på følgende ting:

* Ubuntu er IKKE windows, så der er en del ting der fungerer på andre måder end du er vand til

* der er en masse ting som af licensårsager ikke må distribueres med ubuntu fra start af. dette er blandtandet flash og "den rigtige" java. Dette kan sagtens installeres efterfølgende, men du må IKKE som man gør på windows bare hente filer ned og begynde at installere løs.
Grunden hertil er at ubuntu fungerer meget anderledes på dette punkt end windows. ubuntu har nogle online softwarebiblioteker hvor du kan installere programmer fra. installerer du på denne måde er du sikker på at du installerer den rigtige version samt at den vil virke efterfølgende, og ikke mindst så vil du modtage opdateringer til programmer installeret på denne måde automatisk.

* spørg endelig en gang for meget end en gang for lidt. Vi har alle været nybegyndere, og i stedet for at arbejde for megeet på egen hånd så er læringsprocessen meget nemmere hvis du instiller dig på at dette er et nyt styresystem så du skal lære nye rutiner, nye programmer osv at kende, men med kyndig hjælp her fra forumet der er du på rette vej. og det er en del nemmere at gøre det "rigtigt" den første gang.

* der findes gode alternativer til stort set alle aplikationer du før har brugt i windows, så igen spørg om hjælp til at få løst de problemer du har, finde alternative programmer til at løse en bestemt opgave osv
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du kan bruge dette program til at lægge ISO'en på en USB.
http://unetbootin.sourceforge.net/

Hvis du vil prøve via Wubi vil jeg råde dig til at hente den her fra:
http://wubi-installer.org/devel/minefie ... rev170.exe
Det er en opdateret udgave i forhold til den på ISO'en, en af de gode rettelser er at den korrekt installere dansk tastatur :mrgreen:
hyldemor

Indlæg af hyldemor »

soundpartner skrev:
hyldemor skrev:Davs, ved ikke hvordan man bruger det her forum håber bare at der er nogen der kan hjælpe

Så er det jeg spørger:
SKAL det være en cd?

jo det kan man da sagtens.
du skal lige være opmærksom på at der er begrænsninger når man snakker et livesystem (kører uden at installere)
jeg vil foreslå at du gør følgende:

*1 først prøver du at boote i et livesystem og ser om det er noget du kan forlige dig med.

*2 hvis det er noget du vil bruge mere tid på så installerer du som wubi.
wubi er fedt her fordi du kan lege lidt mere med systemet og se hvordan det performer i
den virkelige værden.
wubi er nemt fordi du kan installere inde i windows og hvis ikke du finder det interessant
så kan du afinstallere på samme måde som du kan afinstallere alle andre programmer i
windows

*3 om ca en måned så kommer der en ny version af ubuntu (10.04) og når denne kommer vil jeg foreslå dig at installere denne rigtigt. Det vil sige boote op fra en cd og installere som et "rigtigt" styresystem
Du kan installere således at du kan vælge ved boot om du vil køre det ene eller andet. (det gør man også ved en wubi install)

wubi er som sagt en metode hvor det er muligt at installere styresystemet ubuntu på en virtuel harddisk, og så kan du ved boot vælge om du vil starte op i ubuntu eller windows.
det er netop beregnet til at windowsbrugere kan prøve systemet af uden at skulle ud og partitionere harddiske osv. det er nemt at afinsttallere hvis man ikke syntes om det, men det har også en masse svagheder idet at det ikke arbejder under optimale forhold når det kører på en virtuel harddisk under et windows filsystem.
du kan derfor prøve systemet af under næsten normale forhold i et par uger eller en måned, men derefter vil jeg anbefale dig at lave en rigtig install.

Du skal være opmærksom på følgende ting:

* Ubuntu er IKKE windows, så der er en del ting der fungerer på andre måder end du er vand til

* der er en masse ting som af licensårsager ikke må distribueres med ubuntu fra start af. dette er blandtandet flash og "den rigtige" java. Dette kan sagtens installeres efterfølgende, men du må IKKE som man gør på windows bare hente filer ned og begynde at installere løs.
Grunden hertil er at ubuntu fungerer meget anderledes på dette punkt end windows. ubuntu har nogle online softwarebiblioteker hvor du kan installere programmer fra. installerer du på denne måde er du sikker på at du installerer den rigtige version samt at den vil virke efterfølgende, og ikke mindst så vil du modtage opdateringer til programmer installeret på denne måde automatisk.

* spørg endelig en gang for meget end en gang for lidt. Vi har alle været nybegyndere, og i stedet for at arbejde for megeet på egen hånd så er læringsprocessen meget nemmere hvis du instiller dig på at dette er et nyt styresystem så du skal lære nye rutiner, nye programmer osv at kende, men med kyndig hjælp her fra forumet der er du på rette vej. og det er en del nemmere at gøre det "rigtigt" den første gang.

* der findes gode alternativer til stort set alle aplikationer du før har brugt i windows, så igen spørg om hjælp til at få løst de problemer du har, finde alternative programmer til at løse en bestemt opgave osv

Tak for svar

øhh... jeg er ret meget nybegynder så:
hvad betyder: at boote i et livesystem?

jeg har ikke windows på den pc - har lige fundet ud af at installere en ny harddisk
hyldemor

Indlæg af hyldemor »

AJenbo skrev:Du kan bruge dette program til at lægge ISO'en på en USB.
http://unetbootin.sourceforge.net/

Hvis du vil prøve via Wubi vil jeg råde dig til at hente den her fra:
http://wubi-installer.org/devel/minefie ... rev170.exe
Det er en opdateret udgave i forhold til den på ISO'en, en af de gode rettelser er at den korrekt installere dansk tastatur :mrgreen:

Tal for svar, men hvad er en iso?
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hej og velkommen i forum :D

Udover hvad der allerede er skrevet i tråden kan jeg supplere med følgende:

Din computer skal selvfølgelig understøtte boot fra USB for at du kan bruge en USB-nøgle. Dette kan du se i BIOS - og ligeledes vælge der.

Hvad enten du vil bruge CD eller USB skal du hente den relevante iso. En iso er et aftryk, som enten skal brændes ud på CD/DVD eller skrives på USB - men IKKE kopieres.

Da din harddisk er tom er det jo en rigtig installation, du skal have lavet. Har du adgang til en anden computer, hvor du kan lave din USB-bootdisk?

Unetbootin, som AJenbo linker til er rigtig god til at lave sådan en USB-bootdisk.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
hyldemor

Indlæg af hyldemor »

Warhawk skrev:Hej og velkommen i forum :D

Udover hvad der allerede er skrevet i tråden kan jeg supplere med følgende:

Din computer skal selvfølgelig understøtte boot fra USB for at du kan bruge en USB-nøgle. Dette kan du se i BIOS - og ligeledes vælge der.

Hvad enten du vil bruge CD eller USB skal du hente den relevante iso. En iso er et aftryk, som enten skal brændes ud på CD/DVD eller skrives på USB - men IKKE kopieres.

Da din harddisk er tom er det jo en rigtig installation, du skal have lavet. Har du adgang til en anden computer, hvor du kan lave din USB-bootdisk?

Unetbootin, som AJenbo linker til er rigtig god til at lave sådan en USB-bootdisk.

tak skal du ha
ja jeg har en stationær pc, og har prøvet at downloade ting på min usb-nøgle til at tage med mig
dejligt at få at vide hvad iso er, men så skriver du BIOS - et nyt fremmedord for mig

jeg kunne osse godt tænke mig at vide om man kun kan svare ved at medtage forrige svar

GYS hvor jeg dog føler mig uvidende
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

nej man behøver skam ikke at citere man kan også svare nede i bunden af tråden .

hvor i landet bor du?
spørgsmålet er om du er så meget computermongol at det for dig ville være nemmere at møde med nogle folk med lidt mere viden end dig selv og så blive guidet igennem det hele...
jeg ved at der er rig mulighed i århus hvor der er ubuntu comunitydays vist nok et par gange om måneden, i københavn er der også flere muligheder, og om ikke så længe er der et større arrangement i odense.
der er massere af muligheder alt efter hvor i landet du befinder dig
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
hyldemor

Indlæg af hyldemor »

soundpartner skrev:nej man behøver skam ikke at citere man kan også svare nede i bunden af tråden .

hvor i landet bor du?
spørgsmålet er om du er så meget computermongol at det for dig ville være nemmere at møde med nogle folk med lidt mere viden end dig selv og så blive guidet igennem det hele...
jeg ved at der er rig mulighed i århus hvor der er ubuntu comunitydays vist nok et par gange om måneden, i københavn er der også flere muligheder, og om ikke så længe er der et større arrangement i odense.
der er massere af muligheder alt efter hvor i landet du befinder dig

ahaa... tak skal du ha

jeg har fundet ud af meget om brug af pc på nettet, og da min bærbare gik i udu fandt jeg da ud af, hvad jeg skulle gøre for at få den til at køre igen

Men hvad ting hedder på pcsprog aner jeg ikke

og det er første gang jeg er nødt til at skifte harddisk og derfor nyinstallere alting

jeg bor i storkøbenhavn, så det kunne da være interessant at høre lidt mere om de muligheder der er for at møde andre brugere
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

hyldemor skrev:dejligt at få at vide hvad iso er, men så skriver du BIOS - et nyt fremmedord for mig

BIOS styrer forskellige indstillinger for hardware under opstart, bl.a. hvordan der skal bootes og i hvilken rækkefølge. BIOS er forskellig udformet alt efter producent og version, men de gængse måder at tilgå BIOS på er med F1 eller F2. F12 er tilgængelig på nogle systemer, hvor du så blot kan vælge boot medie - uden at ændre i BIOS.

jeg kunne osse godt tænke mig at vide om man kun kan svare ved at medtage forrige svar

Nej, der er flere muligheder. Hvis du bruger Citat knappen, så medtager du svaret. Længere nede nær bunden i venstre side er der en Skriv indlæg knap. Så skriver du i et helt tomt felt.

GYS hvor jeg dog føler mig uvidende

Vi har alle været nybegyndere, så det skal du ikke tage så tungt. Det kan jo kun gå fremad :D
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
hyldemor

Indlæg af hyldemor »

Tak for hjælpen Warhawk, sikke hurtigt jeg blev klogere. Dejligt du skriver på et sprog jeg forstår
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

@hyldemor

Jeg synes at du som nybegynder ud i Ubuntu bør tage imod muligheden for at få hjælp til installation af Ubuntu.
Du kan sikkert også få mulighed for at se hvad Ubuntu har at byde på.

Hvis du installerer Ubuntu, så velkommen til en virusfri verden:
"Derfor er Linux sikker mod virus" af Ole Wolf: http://blog.blazingangles.net/soapbox/2008/11/slip-for-virus-med-linux.html

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

hyldemor skrev:jeg bor i storkøbenhavn, så det kunne da være interessant at høre lidt mere om de muligheder der er for at møde andre brugere

D. 27 (altså her på lørdag) holder vi bug og installations Jam i København fra 11 til 18, jeg kan ikke lige adressen pt., men det ville klart være oplagt at møde op der og få lidt hjælp og introduktion til det hele.

P.s. hvis du trykker citér kan du også redigere i den citeret tekst :)

Opdatering:
Jeg tror adressen er Nørre Farimagsgade 67 5., 1364 København K
hyldemor

Indlæg af hyldemor »

tak for hjælpen så langt
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »