Skærm skifter opløsning - hvordan låses til en fast

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
kolfur
Geografisk sted: MidtSjælland

Skærm skifter opløsning - hvordan låses til en fast

Indlæg af kolfur »

Jeg har fået en ældre packard bell - EASYNOTE B3285 som jeg har installeret xubuntu.
Men skærmopløsning ønsker jeg forbliver 1024 x 768, starter altid op ved 1600 x 1200, Hvordan gøres dette ??.

Jeg skal også ha afinstalleret skype Hvordan ???

På forhånd Tak - og tak for et godt forum.

Beste hilsner kolfur

Aldrig mere windows tak
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Skærm skifter opløsning - hvordan låses til en fast

Indlæg af zob »

Jeg kan desværre ikke lige huske menuerne på xubuntu i hovedet. Men til at installere og afinstallere programmer skulle du kunne finde et program der hedder synaptic eller pakkehåndtering et eller andet sted. Det giver dig en grafisk brugerflade, som du sikkert godt kan lide hvis du er konverteret fra windows for nyligt.

Den nemme løsning er dog at åbne en terminal og skrive:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove skype

Herefter vil den bede dig om dit password. Bemærk at du ikke kan se at du skriver dit password, men det virker, hvis du altså skriver rigtigt.

Med hensyn til skærmopløsningen. Det lyder som om du allerede har prøvet at ændre til 1024x768. Hvordan gjorde du det?
kolfur
Geografisk sted: MidtSjælland

Indlæg af kolfur »

Hej og Tak

så er skype væk - tak.
Hver gang går ind under indstillinger og skærm og vælger og andvend - ok, er der en anden måde så den forbliver der!.

Beste Hilsner kolfur
bjensen

Indlæg af bjensen »

kolfur skrev:Jeg har fået en ældre packard bell - EASYNOTE B3285 som jeg har installeret xubuntu.
Men skærmopløsning ønsker jeg forbliver 1024 x 768, starter altid op ved 1600 x 1200, Hvordan gøres dette ??.

Hej kolfur

Har du fået løst dine skærmproblemer? I så fald vil jeg gerne vide hvad du har gjort, og hvordan din /etc/X11/xorg.conf ser ud.

Jeg har nemlig også lige fået en brugt Easynote B3285 som jeg har installeret Kubuntu 0910 på. Men jeg har ikke kunnet få en skærmopløsning på over 800x600 med vesa som xorg-grafikdriver, og jeg vil også gerne have 1024x768 tilbage.

Maskinen bruger S3 Graphics UniChrome Pro IGP ifølge beskrivelsen på Packard Bells hjemmeside, og man burde kunne bruge openchrome grafikdriveren til dette såvidt jeg ved, men skærmen fryser når jeg prøver den, så jeg har måttet nøjes med vesa driveren indtil nu.

Nogen ideer til hvad man kan gøre?

Mvh.
Jensen
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

I Ubuntu er der en indstilling der løser mange ting med at desktoppen glemmer ting fra log in til næste login:

Åbn
System > Indstillinger > Opstartsprogrammer. Ubuntu åbner Indstillinger for opstartsprogrammer
Vælg
fanebladet Indstillinger, og
Sæt flueben ud for sætningen Husk automatisk kørende programmer når der logges ud, og
tryk på Luk knappen.

Opstartsprogrammer kan også startes fra Terminal:

gnome-session-properties &

Edit:
I Xubuntu lader det til ifølge http://forums.techguy.org/linux-unix/758300-screen-resolution-xubuntu.html at man bare skal køre

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

fra en Terminal, vælge sin skærmopløsning - og bagefter så logge ud og logge ind (evt skal man genstarte).

/Lars
Senest rettet af lath 21. mar 2010, 00:04, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath

Indlæg af lath »

bjensen skrev:
kolfur skrev:Jeg har fået en ældre packard bell - EASYNOTE B3285 som jeg har installeret xubuntu.

Hej kolfur

Har du fået løst dine skærmproblemer? I så fald vil jeg gerne vide hvad du har gjort, og hvordan din /etc/X11/xorg.conf ser ud.

Jeg har nemlig også lige fået en brugt Easynote B3285 som jeg har installeret Kubuntu 0910 på. Men jeg har ikke kunnet få en skærmopløsning på over 800x600 med vesa som xorg-grafikdriver, og jeg vil også gerne have 1024x768 tilbage.

Maskinen bruger S3 Graphics UniChrome Pro IGP ifølge beskrivelsen på Packard Bells hjemmeside, og man burde kunne bruge openchrome grafikdriveren til dette såvidt jeg ved, men skærmen fryser når jeg prøver den, så jeg har måttet nøjes med vesa driveren indtil nu.

Nogen ideer til hvad man kan gøre?

Mvh.
Jensen

xorg.conf filen findes ikke længere. Nvidea opretter dog en når man installerer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
bjensen

Indlæg af bjensen »

lath skrev:xorg.conf filen findes ikke længere. Nvidea opretter dog en når man installerer.

/Lars

Hej Lars

xorg.conf kan stadig være nødvendig når for eksempel alt ikke kan autodetekteres eller man ønsker indstillinger som afviger fra default.

Jeg prøvede at fjerne min xorg.conf som specificerer at bruge vesa som grafikdriver. Resultatet var at xorg forsøgte at bruge openchrome som driver, hvilket betød at skærmen frøs - ganske som hvis den havde været eksplicit angivet som driver. Jeg poster gerne min Xorg.0.log eller andre oplysninger hvis nogen kan hjælpe.

Mvh.
Jensen
lath

Indlæg af lath »

bjensen skrev:
lath skrev:xorg.conf filen findes ikke længere. Nvidea opretter dog en når man installerer.

/Lars

Hej Lars

xorg.conf kan stadig være nødvendig når for eksempel alt ikke kan autodetekteres eller man ønsker indstillinger som afviger fra default.

Jeg prøvede at fjerne min xorg.conf som specificerer at bruge vesa som grafikdriver. Resultatet var at xorg forsøgte at bruge openchrome som driver, hvilket betød at skærmen frøs - ganske som hvis den havde været eksplicit angivet som driver. Jeg poster gerne min Xorg.0.log eller andre oplysninger hvis nogen kan hjælpe.

Mvh.
Jensen

Det ved jeg godt, men det ændrer ikke på at xorg.conf ikke er med i installationen som standard.

Fra november/december 1999 til februar 2000 sad jeg og rodede med xorg.conf for at få X serveren til at virke på et Trident grafikkort. Dengang brugte man rødhætte linux. :D

/Lars