Fri - Som i frihed....

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Fri - Som i frihed....

Indlæg af Jimmyfj »

Dette er ikke nogen provokation. Ikke noget indlæg, som skal igangsætte en flamme-krig blandt medlemmerne. Så ER det sagt.

Egentligt burde jeg kaste indlægget ind under Linux-sektionen, men det kan I gøre, hvis det hører til der.

I min tid på forum, og i særdeleshed siden jeg skiftede mit OS til kun at køre GNU/Linux på mine computere har jeg været vidne til mangen en debat omkring den frihed, alle brugere af GNU/Linux er så stolte af. Jeg har set folk blive nedgjort, misfortolket, (ikke på forum her), og udstillet for at indlede en debat om det grundlæggende i GNU/Linux, netop friheden til at vælge og tænke selv. Og i al den tid har jeg søgt en dybere, mere klar afklaring af alle de smukke ord fra FSF, EFF og hvad de ellers hedder. Jeg har pløjet gennem tekst efter tekst, set video efter video uden at være kommet ret meget tættere på det svar jeg søger. Det svar, som måske også kan gøre det klart for andre, hvilken frihed FSF taler om, og hvad den betyder for dig og mig - Og, der, hvor jeg mindst af alt forventede at finde det, det mest logiske sted, lå det. Lige for næsen på mig, og i guder, hvor det bliver forklaret godt. Eben Moglen er andet og mere end en fantastisk advokat:

http://video.google.com/videoplay?docid=-4672751133443165518&ei=2cWjS5bvGYyC-AappqiZDQ&q=eben+moglen#

Denne video er på ca. 50 minutter, men nyd den elegance Moglen lægger for dagen i sin beskrivelse.
Senest rettet af Jimmyfj 22. mar 2010, 06:41, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Fri - Som i frihed....

Indlæg af Don S »

Moglen. :) Han slår Stallman med mange længder, når det kommer til at holde interessante taler, hvis du spørger mig. Ikke at jeg ikke bryder mig on Stallmans taler, dem har jeg skam også lyttet til, men Eben's fortolkning og historiske perspektiveringer gør bare, at det ligger milelængder foran nogen andre taler, der advokerer fri software, fri kultur og frihed generelt.

Der var en overgang på en månedstid, for et halvt års tid siden, hvor jeg faldt i søvn til en Eben Moglen tale hver aften - en form for højtlæsning, som da man var barn, og godt kendte historien, men syntes den var så god, at man gerne ville høre den igen. Jeg tror jeg vil falde i søvn til en tale igen i aften.

---

Jeg har kunnet grave 8 taler frem af Eben Moglen (hvoraf en er klippet ud af et afsnit af Software Freedom Law Show). Jeg har ikke lige kilder på, hvor jeg har dem fra (har downloadet og konverteret dem til Ogg Vorbis), men jeg har gemt dem med den titel, som jeg fandt dem under:
  • Eben Moglen and Lawrence Lessig - Document Licenses and the Future of Free Culture
  • Eben Moglen - Free Software and Free Media
  • Eben Moglen - Iceland 2008
  • Eben Moglen - Opening keynote at Wizards of OS3
  • Eben Moglen - Origins of Copyright and Patents
  • Eben Moglen - Software and Community in the Early 21st Century
  • Eben Moglen - The dotCommunist Manifesto
  • Eben Moglen - The Global Software Industry in Transformation After GPLv3
Billede

Billede Billede
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fri - Som i frihed....

Indlæg af AJenbo »

Tak for linket, det er en rigtig god tale.

Don S, er der en nem måde at hente de vidioer du taler om?
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fri - Som i frihed....

Indlæg af AJenbo »

Her er links til 2 af dem

[*]Eben Moglen - Opening keynote at Wizards of OS3
http://www.archive.org/details/3_do_t1_11h_3-Moglen_a
[*]Eben Moglen - Origins of Copyright and Patents
http://www.softwarefreedom.org/podcast/ ... n/20/0x05/