ERROR!!!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
muhaha
IRC nickname: muhaha

ERROR!!!

Indlæg af muhaha »

når jeg prøver at installere ubuntu 9.10, popper der en ERROR!!! op ved 15% der siger: input/output error during read on /dev/sda.

desuden kommer der en error der stopper installationen igen ved 95% der siger: kørsel af 'grub-install (hda)' mislykkedes.
dette er en fatal fejl.

Er der nogen der kan hjælpe med hvad dette betyder.

muhaha.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: ERROR!!!

Indlæg af zob »

Hej og velkommen.

Det lyder faktisk ikke så godt. Det lyder som en harddiskfejl. Men inden du kyler din computer i havet, så tjek lige om det eventuelt skyldes en dårlig brændt CD.
Prøv at brænde en ny ved LAVESTE hastighed og se om det løser problemet.
muhaha
IRC nickname: muhaha

Indlæg af muhaha »

mange tak, skal jeg prøve.

men det er nemlig ikke en brændt cd. og den samme jeg har brugt på min bærbarer der virker uden problemer.

kan harddisken skiftes ud?
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Kan man ikke tjekke Ubuntu-cd'en for fejl inden man starter instalationen? Desuden, hvis du har lavet en komplet instaltion med den cd før og der ikke er synlige ridser i cd'en nu, så burde det ikke være den der er problemet.

Og jo, man kan sagtens skifte harddisken hvis det skulle vise sig at være den der er kaput :) Jeg ved ikke om ubuntu-instalationen også giver mulighed for at køre et tjek på harddisken inden installationen? Et sådant tjek ville være den bedste måde at finde harddiskens tilstand på.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Fejlen kan godt indikere en fejl på cd'en, men er det højest sandsynlig ikke. ERROR ved GRUB install tyder på en begyndende fejl på harddisken. Men inden du dømmer hdd ude bør du lige hente en anden ISO-fil og brænde den ud ved lavest mulige hastighed på din brænder.

Jeg har, desværre, selv en disk hvor installationen er begyndt at melde fejl, og Ubuntu kommer med en fejlmeddelelse i ny og næ om, at disken er begyndt at fejle, hvilket jeg tager alvorligt og har allerede en 250 GB disk klar til når den anden står af.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500