Jeg ønsker at overføre data - f.eks. billeder - fra min Sony Ericsson z310i til min computer. Med programmet Wammu har jeg fået adgang til SMS'er, telefonbog osv., men altså ikke til data.
Hvordan kan jeg få adgang til datafiler på min telefon?
På forhånd tak for hjælpen.
Overføre billeder fra mobiltelefon
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Overføre billeder fra mobiltelefon
Schindler skrev:Jeg ønsker at overføre data - f.eks. billeder - fra min Sony Ericsson z310i til min computer. Med programmet Wammu har jeg fået adgang til SMS'er, telefonbog osv., men altså ikke til data.
Hvordan kan jeg få adgang til datafiler på min telefon?
På forhånd tak for hjælpen.
Mange telefoner har mulgihed for at fungere som det der hedder et USB Mass Storage Device - altså ligesom en USB flash pen eller harddisk.
Prøv bare at tilslutte den til Ubuntu via et USB kabel og se hvad der sker.
Husk at afmontere telefonen før du flår USB kablet ud når du er færdig med at bruge den. Hvis du ikke afmonterer kan det potentiel slette alt hvad der er i din mobiltelefons flash, incl dens firmware (indbyggede software), og så er telefonen helt død indtil den har været forbi et Sony Ericsson elektronikværksted.
Du afmontere en ekstern lagerenhed i Gnome desktoppen (Ubuntu bruger Gnome) ved at højreklikke på den ikon (billede af lagerenheden), og klikke på Afmonter.
Vent indtil ikonet forsvinder fra Gnome desktoppen. Nu kan rykke USB stikket ud.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for svar.
Når jeg forbinder telefonen, registrerer computeren ved at starte opsætningen for mobilt bredbånd, dvs. den tror - som jeg ser det - at forbindelse skal bruges til at gå på nettet via telefonen. Derudover sker der ingenting, dvs. telefonen fungerer ikke umiddelbart som en ekstern enhed for computeren?
Når jeg forbinder telefonen, registrerer computeren ved at starte opsætningen for mobilt bredbånd, dvs. den tror - som jeg ser det - at forbindelse skal bruges til at gå på nettet via telefonen. Derudover sker der ingenting, dvs. telefonen fungerer ikke umiddelbart som en ekstern enhed for computeren?
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Nu ved jeg ikke hvordan det er på din telefon, men når jeg tilslutter min sony-ericsson w810i, kan jeg vælge på w810 om den skal være i telefontilstand eller filoverførselstilstand (kan ikke lige huske de præcise navne). Her vælger jeg selvfølgelig filoverførsel hvis jeg skal hente billeder eller overføre musik. Og det fungere i øvrigt upåklageligt. Jeg kan overføre dem i nautilus, eller importere i f-spot.
Så, prøv lige at se om der ikke der ikke er den valgmulighed på din telefon.
Det skulle ikke undre mig om den skal være i telefontilstand for at kunne bruges med wammu. Men det er, som du siger, nogle lidt andre ting du kan med den.
Det skulle ikke undre mig om den skal være i telefontilstand for at kunne bruges med wammu. Men det er, som du siger, nogle lidt andre ting du kan med den.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
zob skrev:Nu ved jeg ikke hvordan det er på din telefon, men når jeg tilslutter min sony-ericsson w810i, kan jeg vælge på w810 om den skal være i telefontilstand eller filoverførselstilstand (kan ikke lige huske de præcise navne). Her vælger jeg selvfølgelig filoverførsel hvis jeg skal hente billeder eller overføre musik. Og det fungere i øvrigt upåklageligt. Jeg kan overføre dem i nautilus, eller importere i f-spot.
zob har helt ret
Nogle telefoner kan have en "spørg-mig"-menu, hvor man kan vælge om telefonen skal annoncere sig selv som et USB mass storage device (filoverførsel), eller et USB modem.
Der skal vælges en "spørg mig" opsætningsmenuen før du forbinder et USB kabel mellem telefonen og computeren.
Bemærk dog at på nogle telefoner skal du vælge en bestemt indstilling på forhånd. I det tilfælde vælger du så filoverførsel.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for svar.
Den omtalte indstilling, kender jeg godt - jeg har set den, når jeg tilsluttede telefonen i Windows. Den kommer imidlertid ikke, når jeg tilslutter den i Ubuntu. Telefonen reagerer ved tilslutningen og skriver "USB-opladning", men derefter sker der ikke mere. Jeg har prøvet at åbne F-Spot, men den kan ikke "se" nogen enheder tilsluttet.
Den omtalte indstilling, kender jeg godt - jeg har set den, når jeg tilsluttede telefonen i Windows. Den kommer imidlertid ikke, når jeg tilslutter den i Ubuntu. Telefonen reagerer ved tilslutningen og skriver "USB-opladning", men derefter sker der ikke mere. Jeg har prøvet at åbne F-Spot, men den kan ikke "se" nogen enheder tilsluttet.