Fejl efter installation af Ubuntu server 8.04 LTS 32 bit

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
BentSchierff
IRC nickname: BentSchierff

Fejl efter installation af Ubuntu server 8.04 LTS 32 bit

Indlæg af BentSchierff »

Hej forum

Jeg har forsøgt at installere Ubuntu server 8.04 LTS 32 bit på min IBM Thinkpad T40 2373-4AG
Jeg installerer den ret default, dog med valg af Lamp, Open SSH og Samba server som tillæg.
Efter installationen booter maskinen, og kommer derefter med følgende fejl:

Starting up ...
This kernel requires the following features not present on the CPU:
0:6
Unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU.

Betyder det at jeg skal ned og køre version 6.06 LTS for at få det til at virke?
Jeg har som mål at lave en maskine der skal fungere med MythTV (optage via USB tv kort), og desuden køre som fuldt mediecenter med adgang til en NAS på netværket for storage.

Bent
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Fejl efter installation af Ubuntu server 8.04 LTS 32 bit

Indlæg af tuxx »

Nogen speciel grund til at du har valgt Server-udgaven, for slet ikke at tale om 32 bit udgaven?

Som mediecenter skal du bruge X og derfor den alm. Desktop-udgave.

Skal den være tændt 24/7? Så kunne den jo agere NAS og en enhed kunne spares væk.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
BentSchierff

Indlæg af BentSchierff »

tuxx skrev:Nogen speciel grund til at du har valgt Server-udgaven, for slet ikke at tale om 32 bit udgaven?

Jeg har ladet mig fortælle, at det skal være server udgaven. Årsagen kender jeg faktisk ikke. Kan det være noget med at den ikke bruger ret meget strøm, når den blot står og kører med services uden X?
Jeg forsøgte først med 64 bit AMD udgaven, men den understøttes ikke af min hardware. Det kunne jeg nok have sagt mig selv :roll:
Derefter med ver. 9.10, og efterfølgende med 8.04 - men altså indtil videre uden held.

tuxx skrev:Som mediecenter skal du bruge X og derfor den alm. Desktop-udgave.

Det er tanken at jeg primært skal bruge en anden afspiller som mediecenter, og denne blot skal bruges som optager og kontrolenhed.
Men okay - jeg prøver så med den udgave.

tuxx skrev:Skal den være tændt 24/7? Så kunne den jo agere NAS og en enhed kunne spares væk.

Mnjaa, det er tanken at den skal være tændt 24/7, men jeg mener ikke at jeg dermed kan spare min NAS væk. Under alle omstændigheder er de 40 GB indbygget harddisk ikke nok, og dermed får jeg brug for at tilkoble ekstra storage.

Bent
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Jeg bliver lidt i tvivl om hvad du så mener med mediecenter. Et mediecenter er jo med grafisk brugerflade.

Jeg er ikke satans stiv i optage mv, men jeg vil tro (!) det ligeledes kræver en grafisk brugerflade. Her må andre nok træde til.

Jeg havde overset det var en bærbar :-( Så det med at erstatte NAS'en dur vist slet ikke som du også selv er inde på :-)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Teknisk set burde der ikke være noget galt i at optage uden x, men jeg ved ikke lige om der er noget software der er skrevet til at fungere på den måde, normalt er media center den samme maskine som optagere.

Dit boot problem lyder temmelig kritisk, jeg ved ikke lige om det kan være en bios opsætning men proøv eventuelt at indlæse standard i den.
BentSchierff

Indlæg af BentSchierff »

AJenbo skrev:Teknisk set burde der ikke være noget galt i at optage uden x, men jeg ved ikke lige om der er noget software der er skrevet til at fungere på den måde, normalt er media center den samme maskine som optagere.

Tanken er at der skal ligge et minimalt X desktop på serveren, som kan startes op når det grafiske mediecenter skal køre. Dermed kan jeg så schedulere de optagelser jeg ønsker, hvorefter jeg kan lukke det grafiske ned igen, og blot lade servicen køre uden X.

AJenbo skrev:Dit boot problem lyder temmelig kritisk, jeg ved ikke lige om det kan være en bios opsætning men proøv eventuelt at indlæse standard i den.

Jeg finder lige en ny bios, og sætter den op default. Så ser vi om det hjælper. Ellers har jeg netop hentet Ubuntu Desktop, hvis det fortsat driller.
Tak for hjælpen foreløbig.

Bent
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Har lige lært lidt nyt om MythTV og jo det kan faktisk godt køre med front endt på en anden maskine end backend.
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

BentSchierff skrev:Tanken er at der skal ligge et minimalt X desktop på serveren, som kan startes op når det grafiske mediecenter skal køre. Dermed kan jeg så schedulere de optagelser jeg ønsker, hvorefter jeg kan lukke det grafiske ned igen, og blot lade servicen køre uden X.

Hvorfor ikke bare bruge Mythbuntu? Så får du det hele installeret og konfigureret. Mythbuntu er en variant af Ubuntu med MythTV, som kører på Xfce ligesom Xubuntu, og som er mere letvægt end Gnome, og hvor alt unødvendigt er fjernet.

Selvfølgelig er den ikke lige så lidt ressourcekrævende som Ubuntu Server, men til gengæld får du noget, som er til at gå til...
BentSchierff

Indlæg af BentSchierff »

Pihl skrev:Hvorfor ikke bare bruge Mythbuntu? Så får du det hele installeret og konfigureret. Mythbuntu er en variant af Ubuntu med MythTV, som kører på Xfce ligesom Xubuntu, og som er mere letvægt end Gnome, og hvor alt unødvendigt er fjernet.

Selvfølgelig er den ikke lige så lidt ressourcekrævende som Ubuntu Server, men til gengæld får du noget, som er til at gå til...

Det er præcis der jeg er kommet til nu ;)
Nu er min næste opgave at finde en USB DVB-C tuner der fungerer sammen med YouSee kabelTV.
Det er vist ikke sådan lige at finde....
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hmm hvis du er på YouSee så kan det være det her har lidt interesse
viewtopic.php?f=16&t=10030

Om ikke andet kan du være beta tester :)