Ftp og netværksserver ? Hvad skal jeg vælge ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Ftp og netværksserver ? Hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af Nordsig »

Har ikke haft en netværksserver, men påtænker at købe en. Er der nogen der har god erfaring og anbefalinger til hvad jeg skal gå efter ?
Gerne noget som jeg som dummy kan sætte op uden at skulle grave for dybt i manualen. Det er bare til at kunne gemme billeder,film mm. og så dene inden for egne pcer.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ftp og netværksserver ? Hvad skal jeg vælge ?

Indlæg af tuxx »

QNAP har et godt ry.

Synology ligeså.

Personligt banker mig hjerte for QNAP - de er ret lækre synes jeg.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Når talen falder på Linux-servere er der én ting, mere end noget andet, man skal gøre sig klart: Man skal ikke frygte det, at arbejde i CLI, Command Line Interface. Dette interface er det absolut bedste at bruge, da man så ikke brænder unødige ressourcer af på et GUI som GNOME/KDE/XFCE m.m. Og ved at undgå GUI har du allerede opnået en stor sikkerhed, da du slipper for de mange bugs og sikkerhedsbrist meget grafisk software lider under.

Er man ny på området Linux-Server kan man lige så godt hoppe ud CLI med det samme. CLI er et virkelig stærkt interface, og man kan derved give nyt liv til ældre computere.

Du kan styre alt fra dit server-CLI, blot du lige tager dig tid til at sætte dig ind i metoden. GUI på en server er ren dovenskab, efter min bedste overbevisning. Og fakta er, at du lærer meget mere om GNU/Linux meget hurtigere. Skal du endelig have grafisk administration af din server, er SSH et vidunderligt værktøj.

Når du taler om server, så taler du samtidig også sikkerhed - Og jo mere sikkerhed du ønsker, des flere ressourcer bør du have til rådighed. Altså RÅ maskinkraft.

Bruger du SSH til remote-login har du også brug for pakker som DenyHosts, Fail2ban m.fl. og dermed får du processer kørende som gerne skal være aktive hver gang serveren er oppe.

QNAS har ikke meget med en server at gøre. NAS står for Network Attaced Storage, og er en embedded enhed til fil-lagring, ikke til brug som dedikeret server. En NAS er dermed noget, du tilføre en dedikeret server, hvor du har brug for ekstra lagerplads.

Har du en ældre Pc til at stå, du ikke bruger, så installér den som dedikeret server kun med et CLI til de ting, du skal bruge den til. Der er ingen grund til at kaste penge efter nyt hardware, man som rookie ikke får glæde af.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Jeg er sq ikke helt enig Jimmy.

Der er mere end NAS over en QNAP - har du tjekket dem ud? De kører embedded Ubuntu Server fx.

Bortset fra det kører jeg selv Ubuntu Server på min "rigtige" server, af flere forskellige grunde.

Jeg har indtryk af, at det er en NAS OP efterspørger. Jeg kan dog tage fejl.

Skal det være nemt er der dog ingen vej udenom en QNAP fx. Det er altså noget nemmere end en hjemmestrikket server, uanset intentioner.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server