Jeg har en USB mnøgle med mp3 filer fra Windows på. Dem vil jeg gerne slette og lægge noget andet ind.
Jeg forsøger so egenskaber/rettigheder
Jeg får så denne besked:
Desværre, kunne ikke ændre rettighederne for "02 Ce N'Est Pas Bon.mp3": Fejl ved ændring af rettigheder: Read-only file system
wot ?
Read only filer
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
Read only filer
Kardemommeloven er en god ting.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Read only filer
Finn Bjerke skrev:Jeg har en USB mnøgle med mp3 filer fra Windows på. Dem vil jeg gerne slette og lægge noget andet ind.
Jeg forsøger so egenskaber/rettigheder
Jeg får så denne besked:
Desværre, kunne ikke ændre rettighederne for "02 Ce N'Est Pas Bon.mp3": Fejl ved ændring af rettigheder: Read-only file system
wot ?
Hvis filsystemet er read-only (læs-kun) kan der bare ikke ændres eller slettes i det filsystem - det gælder også for superbrugeren såvel som alle andre brugere.
Hvad er indholdet af
/etc/fstab
og
/etc/mtab
?
Hvis du poster indholdet af de filer i et nyt indlæg, imens USB flashen er tilslutttet Ubuntu vil de vise mere om hvorfor filsystemet er read-only.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
"Dann haben wir anderen metoden" jeg reformaterede USBen, så kan de lære det..
-
Det er stadig et roblem at jeg ikke kan slette og kopiere filer til og fra USB som det passer mig, nu viser det sig at det jeg sletter lander i en stor (skjult) fil der hedder "trash" Den sletter jeg så og skaffer dermed plads. Stadig væk er der ikke de 6 gig på USB nøglen som der burde være. Underlikgt
nedenstående forstår jeg ikke helt, skal det skrives i terminalen ?
og
nedenstående forstår jeg ikke helt, skal det skrives i terminalen ?
Hvad er indholdet af
/etc/fstab
og
/etc/mtab
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Finn Bjerke skrev:Det er stadig et roblem at jeg ikke kan slette og kopiere filer til og fra USB som det passer mig, nu viser det sig at det jeg sletter lander i en stor (skjult) fil der hedder "trash" Den sletter jeg så og skaffer dermed plads. Stadig væk er der ikke de 6 gig på USB nøglen som der burde være. Underlikgt
nedenstående forstår jeg ikke helt, skal det skrives i terminalen ?Hvad er indholdet af
/etc/fstab
og/etc/mtab
grunden til at du syntes at det er underligt er at du ikke har forstået ubuntus filsystem samt hvordan ubuntu virker.
1: inden du hiver din usb ud af computeren skal du huske at afmontere denne. gør du ikke dette risikerer du at miste data, og forøvrigt vil du hvis der ligger data i papirkurven blive spurgt om du vil slette dette.
2: windows og ubuntu behandler data meget forskelligt. ubuntu bruger som sagt en skraldespan hvor data ryger hen. dette er super smart da slettet data kan genfindes. windows har en lignende funktion men det fungerer en smule anderledes.
-
tak for hjælpsom forklaring, jeg prøver lige at være mere omhyggelig med "afmontering" Jeg forstår det sådan af korrekt "afmontering" fører til at "trash" fjernes.
Jeg bør også tage mig lidt mere sammen mht at læse om Ubuntus filstruktur når jeg nu er så glad for Ubunutu. En del af det positive er også hjælpsomheden på dette forum, jeg sammenligner med andre fora og så må jeg bare sige at her er hjælpsomheden stor.
Disse kommandoer har jeg dog stadig ikke lige fattet, men måske tiøren falder når jeg har læst om filstrukturen ?
Jeg bør også tage mig lidt mere sammen mht at læse om Ubuntus filstruktur når jeg nu er så glad for Ubunutu. En del af det positive er også hjælpsomheden på dette forum, jeg sammenligner med andre fora og så må jeg bare sige at her er hjælpsomheden stor.
Disse kommandoer har jeg dog stadig ikke lige fattet, men måske tiøren falder når jeg har læst om filstrukturen ?
Hvad er indholdet af
/etc/fstab
og
/etc/mtab
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Både filen /etc/fstab og filen /etc/mtab er tekstfiler som bruges til konfiguration.
Der er mange måder at læse en tekstfil på.
For de mest GUI-orienterende er det vel noget med at åbne nautilus og browse til mappen /etc er her dobbelklikke på f.eks. fstab. Så skulle den gerne åbne i gedit.
Man kan også f.eks. taste ALT+F2 og skrive - det har samme funktion.
eller man kan åbne en terminal og skrive
Disse tre metoder har det til fælles at de viser filens indhold, men ikke tillader at man retter i den. Hvis man skal rette i den skal man være root. Det kan man f.eks. blive ved at taste ALT+F2 og skrive
Jeg håber du forstår. En stor del af konfigurationen på linux kan ændres ved at ændre tekstfiler som disse. Men det kræver at man er FORSIGTIG. Generelt kan man sige at konfigurationsfilerne i ens hjemmemappe (der er skjulte, tast CTRL+H i nautilus for at se dem) er mindre farlige end dem udenfor at rette i, men vær forsigtig alligevel.
Hvis du vil vide mere om fstab kan du kikke her:
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=283131
https://help.ubuntu.com/community/Fstab
Der er mange måder at læse en tekstfil på.
For de mest GUI-orienterende er det vel noget med at åbne nautilus og browse til mappen /etc er her dobbelklikke på f.eks. fstab. Så skulle den gerne åbne i gedit.
Man kan også f.eks. taste ALT+F2 og skrive
Kode: Vælg alt
gedit /etc/fstab
eller man kan åbne en terminal og skrive
cat /etc/fstab
Disse tre metoder har det til fælles at de viser filens indhold, men ikke tillader at man retter i den. Hvis man skal rette i den skal man være root. Det kan man f.eks. blive ved at taste ALT+F2 og skrive
gksu gedit /etc/fstab
Jeg håber du forstår. En stor del af konfigurationen på linux kan ændres ved at ændre tekstfiler som disse. Men det kræver at man er FORSIGTIG. Generelt kan man sige at konfigurationsfilerne i ens hjemmemappe (der er skjulte, tast CTRL+H i nautilus for at se dem) er mindre farlige end dem udenfor at rette i, men vær forsigtig alligevel.
Hvis du vil vide mere om fstab kan du kikke her:
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=283131
https://help.ubuntu.com/community/Fstab