DDCPD server & 2 netkort (static/dhcp) [LØST]

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
emax

DDCPD server & 2 netkort (static/dhcp) [LØST]

Indlæg af emax »

Hej

Jeg har udfaset en gammel redhat, der kørte firewall, DHCP, webserver og meget mere og i stedet sat en kubuntu 9.10 ind. Den laver noget underligt fis med at tildele en IP fra poolen til eth1 selvom jeg har sat eth1 til static, da den skal uddele IP adresser til resten af netværket og være gateway, så pænt irriterende at den pludseligt har fået .191 i stedet for den statiske .1 den er sat til. En ifdown eth1;ifup eth1 giver den den korrekte adresse, men så går der nogle timer så har den igen fået .191, how come?

/etc/network/interfaces:
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0 eth1

# fullrate WAN
iface eth0 inet dhcp

# Local network LAN
iface eth1 inet static
# sometimes we can't find eth1 nic:
pre-up modprobe r8169
address 192.168.0.1

# default internal options
netmask 255.255.254.0
gateway 192.168.0.1
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.1.255

/etc/dhcp3/dhcpd.conf:
ddns-update-style none;
log-facility local7;

shared-network masterminds {
# dette plejer at stå efter max-lease-time, rykket op som et forsøg, ingen forskel.
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.254.0 {
host ubuntu {
hardware ethernet 00:50:04:46:55:15;
fixed-address 192.168.0.1;
}
range 192.168.0.128 192.168.0.191;
option subnet-mask 255.255.254.0;

# default gateway
option routers 192.168.0.1;
option broadcast-address 192.168.1.255;

option domain-name "masterminds.dk";
option domain-name-servers 89.150.129.10, 89.150.129.4;

default-lease-time 43200;
max-lease-time 86400;
# + en masse andre fixed-address blokke
}

Altså jeg kunne gå i gang med at kalde /etc/dhcp3/dhcpd.conf i pre-up, men jeg er mere nysgerrig for at høre, hvad pokker årsagen er for denne opførsel.

Mvh
Kim Emax
Senest rettet af emax 6. apr 2010, 09:04, rettet i alt 2 gange.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: DDCPD server & 2 netkort (static/dhcp)

Indlæg af lath »

emax skrev:Hej

Jeg har udfaset en gammel redhat, der kørte firewall, DHCP, webserver og meget mere og i stedet sat en kubuntu 9.10 ind. Den laver noget underligt fis med at tildele en IP fra poolen til eth1 selvom jeg har sat eth1 til static, da den skal uddele IP adresser til resten af netværket og være gateway, så pænt irriterende at den pludseligt har fået .191 i stedet for den statiske .1 den er sat til. En ifdown eth1;ifup eth1 giver den den korrekte adresse, men så går der nogle timer så har den igen fået .191, how come?

/etc/network/interfaces:
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0 eth1

# fullrate WAN
iface eth0 inet dhcp

# Local network LAN
iface eth1 inet static
# sometimes we can't find eth1 nic:
pre-up modprobe r8169
address 192.168.0.1

# default internal options
netmask 255.255.254.0
gateway 192.168.0.1
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.1.255

/etc/dhcp3/dhcpd.conf:
ddns-update-style none;
log-facility local7;

shared-network masterminds {
# dette plejer at stå efter max-lease-time, rykket op som et forsøg, ingen forskel.
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.254.0 {
host ubuntu {
hardware ethernet 00:50:04:46:55:15;
fixed-address 192.168.0.1;
}
range 192.168.0.128 192.168.0.191;
option subnet-mask 255.255.254.0;

# default gateway
option routers 192.168.0.1;
option broadcast-address 192.168.1.255;

option domain-name "masterminds.dk";
option domain-name-servers 89.150.129.10, 89.150.129.4;

default-lease-time 43200;
max-lease-time 86400;
# + en masse andre fixed-address blokke
}

Altså jeg kunne gå i gang med at kalde /etc/dhcp3/dhcpd.conf i pre-up, men jeg er mere nysgerrig for at høre, hvad pokker årsagen er for denne opførsel.

Mvh
Kim Emax

Ja det er noget tricky. Du har en DHCP server på LAN siden (eth1), og du har en DHCP klient på eth0, og på WAN siden eth1.
DHCP klienten skal du bruge til at modtage en IP adresse fra din internet udbyder (ISP), hvis du får tildelt en IP dynamisk.

Har du fået en statisk IP adresse af din ISP er løsningen derfor nem: Afinstaller dhclient (DHCP klienten), og det burde virke.

Hvis det ikke er tilfældet skal du så vidt jeg kan læse mig til skrive noget i retning af

Kode: Vælg alt

interface "eth1" {
reject CIDR-IP-adresse-på-ISPens-DHCP-server
}

i /etc/dhclient.conf filen.
Der står også noget med kun et interface, så den kan nok kun håndtere et interface - f.eks kun eth0, hvilket er helt fint.

Kig selv i: http://manpages.ubuntu.com/manpages/karmic/man5/dhclient.conf.5.html

En CIDR formatteret IP adresse kunne f.eks. se således ud:

1.2.3.4/25

er prefix=25 (/25) bliver subnet adressen:

255.255.255.128

og er prefix=24 bliver subnet adressen:

255.255.255.0

Edit:
Gad vide om dit systems DHCP server på eth1 giver en IP adresse med mere til sig selv(eth1) via DHCP klienten, som lytter på eth1?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
emax

Indlæg af emax »

lath skrev:Ja det er noget tricky. Du har en DHCP server på LAN siden (eth1), og du har en DHCP klient på eth0, og på WAN siden eth1.
DHCP klienten skal du bruge til at modtage en IP adresse fra din internet udbyder (ISP), hvis du får tildelt en IP dynamisk.

Nej omvendt, eth0 er WAN og eth1 LAN. Fullrate tildeler en IP dynamisk (den blev desværre ændret, da jeg skiftede server pga ny MAC adresse)

lath skrev:Har du fået en statisk IP adresse af din ISP er løsningen derfor nem: Afinstaller dhclient (DHCP klienten), og det burde virke.

Hvis det ikke er tilfældet skal du så vidt jeg kan læse mig til skrive noget i retning af

interface "eth1" {
reject CIDR-IP-adresse-på-ISPens-DHCP-server
}

i /etc/dhclient.conf filen.

Det kan jeg ikke se, hvad skulle hjælpe. De interfaces er opdelt, så DHCP serveren kun annoncerer på eth1 og det er her det mærkelige sker, at en fixed-address bliver overrulet og får en IP fra den dynamiske pulje. Nu har den ikke gjort det i et par dage, så måske var det noget leasetime, der spillede ind. Samme setup i dhcpd.conf gav ingen anledning til problemer på min redhat, men det var også en 7.3, det er jo oooooldtimer :-)

Anyway, det var cool at du gjorde mig opmærksom på filen dhclient.conf, den havde jeg ikke kigget i. Jeg forstod det sådan at interfaces var det man satte den statiske IP op.

lath skrev:En CIDR formatteret IP adresse kunne f.eks. se således ud:

1.2.3.4/25

er prefix=25 (/25) bliver subnet adressen:

255.255.255.128

og er prefix=24 bliver subnet adressen:

255.255.255.0

Den slags er jeg helt med på, jeg har lavet et IPmanager tool i PHP for en ISPer :-) Jeg kører en 192.168.0.0/22 med et subnet på 255.255.252.0 (pga. WLAN, jeg har slet ikke brug for så mange adresser)

lath skrev:Edit:
Gad vide om dit systems DHCP server på eth1 giver en IP adresse med mere til sig selv(eth1) via DHCP klienten, som lytter på eth1?

Ja, det er jo lidt det, der er(var?) problemet. Pludseligt forsvandt gatewayen bare, dødirriterende :-)

Mvh
Kim Emax
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jeg har ikke rigtig mere at byde ind med lige nu, medmindre jeg begynder at bruge meget mere tid på det end jeg byder mig om.

Jeg får lige en ide: Kunne det være en ide at kigge i kilden til et DD-WRT image? Det kunne være der var en god kombination af config filer i sådan en bunke kildekode til noget routersoftware.

DD-WRT -> About: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/What_is_DD-WRT%3F
du kan evt. bruge http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Main_Page som udgangspunkt.

Jeg vil i øvrigt rigtig gerne vide hvad du finder ud af, så skriv gerne et indlæg, når du finder en løsning.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
emax

Indlæg af emax »

lath skrev:Jeg har ikke rigtig mere at byde ind med lige nu, medmindre jeg begynder at bruge meget mere tid på det end jeg byder mig om.

Helt ok, man har jo begrænset tid til at løse div. problemer, uanset hvor interessante de er, det kender jeg kun alt for godt.
lath skrev:Jeg får lige en ide: Kunne det være en ide at kigge i kilden til et DD-WRT image? Det kunne være der var en god kombination af config filer i sådan en bunke kildekode til noget routersoftware.

DD-WRT -> About: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/What_is_DD-WRT%3F
du kan evt. bruge http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Main_Page som udgangspunkt.

Sort tale for mig der :-)
lath skrev:Jeg vil i øvrigt rigtig gerne vide hvad du finder ud af, så skriv gerne et indlæg, når du finder en løsning.

Som skrevet i forrige indlæg, så er problemet holdt op, jeg mistænker en lease, der blev ved med at smide den tilbage til første mac adresse, det netkort fik (sikkert før jeg fik angivet den statiske)

Mvh
Kim Emax