DUAL BOOT VÆK - HJÆLP! LØST !!! (Teknisk HELD)
-
- IRC nickname: vovsen
- Geografisk sted: GENTOFTE
DUAL BOOT VÆK - HJÆLP! LØST !!! (Teknisk HELD)
Hej,
Ingen panik, men da der ligger en del UBUNTU stof på platformen, ville det være dejligt at få den igen uden at foretage en ny installation der "renser ud".
Jeg fik en besked fra Windows 7 om at versionen ville likke ned om 2 dage, hvorefter "skidtet" begyndte at lukke ned efter 1 time, og 2 timer efter var det slut med at bruge platformen.
Jeg havde en opgraderingsCD liggende med W7 (autoriseret), der skulle kunne det hele. Dét kunne den bare ikke. Hverken det ene eller andet undtagen at lave en HELT NY installation.
Derved forsvandt DUAL BOOT funktionen, der normalt startede UBUNTU som default.
Kan man lægge en fil ind på C-drevet (eller hvor det nu er den skal ligge), hvori der står ???.
Jo det kan man godt, men hvad hedder den og hvad står der i den. Er det noget I har kendskab til?
Ingen panik, men da der ligger en del UBUNTU stof på platformen, ville det være dejligt at få den igen uden at foretage en ny installation der "renser ud".
Jeg fik en besked fra Windows 7 om at versionen ville likke ned om 2 dage, hvorefter "skidtet" begyndte at lukke ned efter 1 time, og 2 timer efter var det slut med at bruge platformen.
Jeg havde en opgraderingsCD liggende med W7 (autoriseret), der skulle kunne det hele. Dét kunne den bare ikke. Hverken det ene eller andet undtagen at lave en HELT NY installation.
Kan man lægge en fil ind på C-drevet (eller hvor det nu er den skal ligge), hvori der står ???.
Jo det kan man godt, men hvad hedder den og hvad står der i den. Er det noget I har kendskab til?
Senest rettet af vovsen 11. mar 2010, 17:57, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: DUAL BOOT VÆK - HJÆLP!
vovsen skrev:Hej,
det kommer helt and på hvordan du har installeret ubuntu.
hvis det er installeret som wubi (inde i windows mens windows kører) så tror jeg umidelbart at det er tabt ( men måske anders kan hjælpe dig med det for han er mere inde i wubi's spidsfindigheder)
hvis du har installeret rigtigt (booted fra en cd og derved installeret) så kan du genskabe grub og derved generhverve din ubuntu præcis som den var
-
soundpartner skrev:installeret rigtigt (booted fra en cd og derved installeret) så kan du genskabe grub og derved generhverve din ubuntu præcis som den var
Hvad og hvor er "grub".
Har en mistanke om, at man "bare" lægger ubuntu-CDen i "skuffen" og genstarter PCen, hvorefter der kommer nogle muligheder frem.
Er det sådan noget
-
- Geografisk sted: København
Hvis du har det ok med engelsk, kan du følge guiden her - jeg har selv brugt den for nyligt.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hmm det du beskriver lyder til at du har haft en Windows 7 beta 2 installeret og ikke har skiftet ordentligt til den fulle udgave.
Når den som default har været på ubuntu lyder det som om det var en normal og ikke wubi installation, men check lige om der ligger en ubuntu mappe på c drevet.
Hvis der gør det så har du haft en wubi installation og så skal du rede den på en lidt anderledes måde.
Ellers så start op fra live cd og gå til system-administration-disk utility, her burde du så kunne se din ubuntu disk og din Windows 7 disk side om side.
Hvis det heller ikke er tilfældet så er jeg lidt bange fornat du er kommet til at slette den da du geninstallerede Windows :/
Når den som default har været på ubuntu lyder det som om det var en normal og ikke wubi installation, men check lige om der ligger en ubuntu mappe på c drevet.
Hvis der gør det så har du haft en wubi installation og så skal du rede den på en lidt anderledes måde.
Ellers så start op fra live cd og gå til system-administration-disk utility, her burde du så kunne se din ubuntu disk og din Windows 7 disk side om side.
Hvis det heller ikke er tilfældet så er jeg lidt bange fornat du er kommet til at slette den da du geninstallerede Windows :/
-
AJenbo skrev:Hmm det du beskriver lyder til at du har haft en Windows 7 beta 2 installeret og ikke har skiftet ordentligt til den fulle udgave.Må jeg lige være her!!! C-drevet med Betaen blev formateret så dér ligger nu ikke nogen rester af noget gammelt SKRAMMEL, men der ligger en masse nyt JUNK. Microsoft supporter IKKE OEM-versioner af W7. Det gør den stakkels forhandler nu heller ikke, så F... W7
@hvm tak for
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... MMENDED%29
som indeholder en masse bogstaver, der er sat ret pænt sammen. Det er nu lige før jeg "BARE" laver en NY 9.10 installation, da jeg har fundet min post på mit data-drev. Det er ikke /home (som også ligger der).
Jeg vil godt lave et resumé af hvad jeg mener der foregår.
Windows installationen laver en spritNY MASTER BOOT RECORD
som W7 bruger til at boote fra C-drevet.
Med UBUNTU installationen skrives der en reference i denne masterboot record, hvorefter systemet "HOPPER" hen til UBUNTU partitionen, hvor der så er lavet en DUAL BOOT MENU. Det er derfor der startes med UBUNTU og sluttes af med Windows.
Rædselsfuld editor her. Jeg kan ikke se hvad jeg skriver. Jeg lukker lige det her og fortsætter i et nyt indlæg.
-
Der er en harddisk der er opdelt på følgende måde:
C: W7 boot OS-drev NTFS 46 GB Primær partition Aktiv
D: Programdrev til installations original materiale NTFS 80 GB Logisk drev
E; Datadrev til mine filer, der ikke skal generes af et eventuelt nedbrud. FAT32 40 GB Logisk drev
Alle disse partitioner er skubbet sammen i starten af harddisken med partitioneringsprogrammet EASEUS
Derefter er der oprettet TRE partitioner til LINUX UBUNTU.
Først /ROOT (tror jeg den hedder) til systemet på ca. 20 GB
Derefter SWAP partitionen (formateret som SWAP) på 2 GB
Til sidst /HOME som har fået resten på ca. 47 GB
Jeg kan ikke lige huske om det var /ROOT eller /HOME, der oprindelig blev formatteret til ext2, hvor det ville være bedre med ext4 (som den er ændret til senere).
Jeg har så prøvet at boote op fra en 9.10 DVD, hvorved jeg fik set min post igennem, så den del er nu OK.
Det er nu ikke specielt brugervenligt med mulighederne under opstart installationen. Forklaringerne er begrænsede og måske lidt indforståede.
Der mangler noget med reparation af installation (det kommer i (multi)boot menuen efter installationen). Det bliver forhåbentlig forbedret i den næste version der jo skal op på trapperne om en lille måned (april 2010)
Jeg skal lige prøve om lidt om der sker noget med 9.10 versionen hvis man holder Shift-tasten nede under opstarten. (det kan jo være det er der man har begravet hunden.
Det var da ørrigterende. Nu begynder teksten at skjule sig selv igen.
Det er nok fordi jeg har brugt for mange bogstaver, så jeg slutter her
Foreløbig TAK for HJÆLP.
C: W7 boot OS-drev NTFS 46 GB Primær partition Aktiv
D: Programdrev til installations original materiale NTFS 80 GB Logisk drev
E; Datadrev til mine filer, der ikke skal generes af et eventuelt nedbrud. FAT32 40 GB Logisk drev
Alle disse partitioner er skubbet sammen i starten af harddisken med partitioneringsprogrammet EASEUS
Derefter er der oprettet TRE partitioner til LINUX UBUNTU.
Først /ROOT (tror jeg den hedder) til systemet på ca. 20 GB
Derefter SWAP partitionen (formateret som SWAP) på 2 GB
Til sidst /HOME som har fået resten på ca. 47 GB
Jeg kan ikke lige huske om det var /ROOT eller /HOME, der oprindelig blev formatteret til ext2, hvor det ville være bedre med ext4 (som den er ændret til senere).
Jeg har så prøvet at boote op fra en 9.10 DVD, hvorved jeg fik set min post igennem, så den del er nu OK.
Det er nu ikke specielt brugervenligt med mulighederne under opstart installationen. Forklaringerne er begrænsede og måske lidt indforståede.
Der mangler noget med reparation af installation (det kommer i (multi)boot menuen efter installationen). Det bliver forhåbentlig forbedret i den næste version der jo skal op på trapperne om en lille måned (april 2010)
Jeg skal lige prøve om lidt om der sker noget med 9.10 versionen hvis man holder Shift-tasten nede under opstarten. (det kan jo være det er der man har begravet hunden.
Det var da ørrigterende. Nu begynder teksten at skjule sig selv igen.
Det er nok fordi jeg har brugt for mange bogstaver, så jeg slutter her
Foreløbig TAK for HJÆLP.
-
- Admin
vovsen skrev:Må jeg lige være her!!! C-drevet med Betaen blev formateret så dér ligger nu ikke nogen rester af noget gammelt SKRAMMEL, men der ligger en masse nyt JUNK. Microsoft supporter IKKE OEM-versioner af W7. Det gør den stakkels forhandler nu heller ikke, så F... W7
Tja det er jo ikke for at præsse noget ned over hovedet på dig men du må da indrømme det passer utroligt godt med hvad MS hade lovet:
http://www.geek.com/articles/news/windo ... h-2009058/
Jeg mener ikke der er noget i den fulde udgave der skulle lukke computeren, selv hvis den ikke er registreret.
Jeg har faktisk hørdt rygter om PC fabrikanter der solgte computere med Windows 7 i RC udgave.
Da du brugte EASEUS, eller installerede Ubuntu, slettede du da en 100MB NTFS fra starten af drevet?
Det er lidt sendt her, men jeg skal prøve at skrive nogle kommandoer du kan bruge hvis du kan få grub menuen frem, plus nogle config ændringer du kan lave for at få grub menuen frem.
Mvh Anders
-
- Admin
Kør:
sudo apt-get install memtest86+
Genstart og se om du nu får valg mellem hvad du vil starte
Hvis ikke så prøv lige det her først:
sudo gedit /etc/default/grub
Sikre dig at følgende er sat i filen:
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=false
GRUB_TIMEOUT="10"
GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY="false"
Gem og kør:
sudo grub-update
Nu skulle den meget gerne vise dig en liste når du starter maskinen.
Hvis Windows 7 ikke er på listen så kommer der lige lidt ekstra instrukser når jeg har genstartet og taget nogle notater.
sudo apt-get install memtest86+
Genstart og se om du nu får valg mellem hvad du vil starte
Hvis ikke så prøv lige det her først:
Sikre dig at følgende er sat i filen:
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_TIMEOUT="10"
Gem og kør:
sudo grub-update
Nu skulle den meget gerne vise dig en liste når du starter maskinen.
Hvis Windows 7 ikke er på listen så kommer der lige lidt ekstra instrukser når jeg har genstartet og taget nogle notater.
-
AJenbo skrev:Tja det er jo ikke for at præsse noget ned over hovedet på dig men du må da indrømme det passer utroligt godt med hvad MS hade lovet:
http://www.geek.com/articles/news/windo ... h-2009058/
Det er UMULIGT at presse noget ned over mit hoved. Det er for stort med al den masive viden, der er lagret internt. Jeg ved ikke endnu, om det er pladsmangel der gør, at det buler ud over livremmen?
Det ved jeg da ikke. De meddelte at den ville lukke. Her døde programmerne et efter et. Der var ikke noget der bootede, men jeg slukkede for "L" for ikke at miste data.
Så "opdaterede" jeg med det indkøbte W7, som forhandleren påstod skiven kunne. Dét ku den bare ikke, da det kun er en Vista der kan opdateres (ikke XP). Der var bare en del der nu blev totalt ændret - i guder. Jeg er stadig i tvivl om man kan få adgang til det jeg ku se før.
Min henvendelse til MS-Danmark endte brat med at supporteren blev sur over, at jeg foreholdt ham at man ikke kan forvente at skulle læse en hel juridisk bog når man står i en butik og gerne vil købe et OS. Lidt hjælp kunne man ikke få - det var forhandlerens problem (han ved sgu heller ikke noget om W7's indre fancyheder) og så knaldede han røret på, uden at sige farvel. Nydelig velopdragen adfærd.
Det var så her, at systemet ikke respekterede referencen til en anden bootloader
Da du brugte EASEUS, eller installerede Ubuntu, slettede du da en 100MB NTFS fra starten af drevet?
NEJ - det kan du tro jeg ikke gjorde. Sådan en har der ALDRIG været.
xxxxx
Prøvede at indsætte et billede af partitioneringen, men det skal vist ud på en eller anden platform for at kunne vises.
250GB disk: 50GB-NTFS(W7 C-drev-Bootdisk);200GB udvidet:86GB NTFS (Prog inst.-filer);42GB FAT32 (Data);20GB ext4(ver1.0)(Linux);2GB SWAP;50GB ext4 (ver1,0)(/home)
Jeg havde jo fundet min POST så jeg fik lige lidt koldt vand i blodet (via maven) Hvorefter jeg knaldede UBUNTU 9.10 ind på en DVD-RW og så hvad der skete. OOOooo ??? Ingen reparation af noget gammelt. Nå men så bootede jeg en gang til og laved en manuel installation på mine partitioner. WUPTI Så lå alt det gamle på skrivebordet lige pludseligt.
Adobe Readeren var væk og kunne ikke genfindes på installationsfladen. Den er nu kommet frem med noget fnidder om hardwareproblemer. Så blev den installeret alligevel, men godt er det ikke, så den fjerner jeg om lidt og lægger det ind igen. Så får jeg se om det virker.
BOOT-processen er nu med en masse Linux linier og så W7 nederst i hirakiet (hvor det hører hjemme).
Det er lidt sendt her, men jeg skal prøve at skrive nogle kommandoer du kan bruge hvis du kan få grub menuen frem, plus nogle config ændringer du kan lave for at få grub menuen frem.
Jeg fandt ud af at GRUB står for Grand Unified Bootloader
Mvh Anders
Dine fine kommandoer, er det nogle jeg kan bruge, nu hvor systemet tilsyneladende er faldet i hak.
Hvad betyder linierne med true/false udskiftningen?
Tusind tak for indsatsen Anders. Jeg formoder flere andre også kan få gavn af forløbet.
Det bliver nu "rart" når den næste version kommer på "stavepladen" om ca. en måned. SÅ SKAL DER RYDDES OP!!!
-
- Admin
Efter du skriver
Skulde der gerne åbne en tekst fil med nogle konfigurations linjer, blandt dem skal du sikre dig at følgende er sat:
#Skjul ikke menuen
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
#Skjul ikke menuen under nedtælding
#Vis menuen i 10 sek
GRUB_TIMEOUT="10"
#giv og så mulighed for at starte i genopretnings tilstand
Gem og kør:
sudo grub-update
Skulde der gerne åbne en tekst fil med nogle konfigurations linjer, blandt dem skal du sikre dig at følgende er sat:
#Skjul ikke menuen
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
#Skjul ikke menuen under nedtælding
#Vis menuen i 10 sek
GRUB_TIMEOUT="10"
#giv og så mulighed for at starte i genopretnings tilstand
Gem og kør:
sudo grub-update
-
- Admin
Re: DUAL BOOT VÆK - HJÆLP! LØST !!! (Teknisk HELD)
For at starte windows fra grub menuen skal du trykke c og så skrive:
set root=(hd0,1)
chainloader +1
boot
hd0 er den første harddisk i din computer ,1 er den første partision på den disk, så hvis windows ikke er på den første partision på den første harddisk skal du ændre den første commando.
Edit:
Arh kan se jeg ikke har læst din tekst ordentlig igennem, trode at du kun kunne boote i ubuntu
Følgende kommand burde geninstallere grub hvis du starter systememt fra en live cd
#Hvis din harddisk er en SATA
sudo grub-install /dev/sda
#Hvis din harddisk er en IDE
sudo grub-install /dev/hda
Håber det hjælper.
Edit2:
Du kan også prøve at sætte opsætte windows bootloader til at boote linux med ved at installere EasyBCD i windows.
set root=(hd0,1)
chainloader +1
boot
hd0 er den første harddisk i din computer ,1 er den første partision på den disk, så hvis windows ikke er på den første partision på den første harddisk skal du ændre den første commando.
Edit:
Arh kan se jeg ikke har læst din tekst ordentlig igennem, trode at du kun kunne boote i ubuntu
Følgende kommand burde geninstallere grub hvis du starter systememt fra en live cd
#Hvis din harddisk er en SATA
sudo grub-install /dev/sda
#Hvis din harddisk er en IDE
sudo grub-install /dev/hda
Håber det hjælper.
Edit2:
Du kan også prøve at sætte opsætte windows bootloader til at boote linux med ved at installere EasyBCD i windows.
-
TAXA! (Det står for TAK (K bukkes nemt til X) A for Anders
Du lagde lige noget Guld dér
Du lagde lige noget Guld dér
-
- Admin
Det var så lidt