Hej alle.
Jeg har efter en længere periode valgt at vende tilbage til Unbutu, og jeg må indrømme at jeg helt havde glemt hvor meget jeg har savnet det
Inden vi starter vil jeg bare lige fortælle at jeg ikke er nogen haj hverken til Ubuntu eller til Windows, men jeg kan dog det basale.
Nå, men lad os komme til problemet:
Jeg har 1 HDD som jeg i grove træk vil bruge til 3 forskellige ting
1: Ubuntu 9.10.
2: Win7.
3: Storage.
Dog har jeg delt min HDD lidt anderledes op:
1: Ubuntu
2: Win7
3: Storage
4: Swap
(5: Jeg mener at Windows selv lavede en ekstra partition da jeg lavede "Win7-partitionen" den er vist ikke på mere end 100-200mb.)
Jeg installerede først Windows 7, hvorefter jeg installerede Ubuntu, men når jeg booter op bliver jeg automatisk smidt ind i Ubuntu
og har ingen mulighed for at vælge min Win7-partition. Jeg har ledt lidt rundt omkring, men jeg synes ikke rigtigt jeg fandt noget
brugbart.
Hvis I synes der mangler information må I bare fyre løs, som sagt er jeg ingen haj til hele
På forhånd tak!
- Rasmus.
Endnu et "Dual-boot Win7+Ubuntu 9.10" problem.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Endnu et "Dual-boot Win7+Ubuntu 9.10" problem.
Prov at køre
sudo update-grub
Den 100MB partision er en boot partision windows er begynt at bruge, kan ikke helt huske men den er hvis enten der som en overgangs ting til UEFI (når de engang begynder at erstatte BISO), eller til at have en disk at boote fra til hvis hele C er crypteret. Du må endelig ikke fjerne den.
Mvh Anders
sudo update-grub
Den 100MB partision er en boot partision windows er begynt at bruge, kan ikke helt huske men den er hvis enten der som en overgangs ting til UEFI (når de engang begynder at erstatte BISO), eller til at have en disk at boote fra til hvis hele C er crypteret. Du må endelig ikke fjerne den.
Mvh Anders
-
Hej AJenbo.
Jeg har nu prøvet den command, men jeg kan stadigvæk ikke boote op i Win7.
Det er som om den springer den del over hvor jeg har mulighed for at vælge.
Jeg har nu prøvet den command, men jeg kan stadigvæk ikke boote op i Win7.
Det er som om den springer den del over hvor jeg har mulighed for at vælge.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Ok. Mystisk. Prøv at holde shift eller escape nede lige når du kommer til grub. Får du så ikke nogle valgmuligheder.
Undskyld jeg kan ikke lige huske om det er shift eller escape. Escape var den gamle og shift er den nye, men jeg kan ikke huske om det er skiftet i 9.10 eller det først var fra 10.04 (som jeg tester).
Jeg har i øvrigt, som en ringe trøst, lige installeret dual-boot med win7 og ubuntu 9.10 på en maskine for en af mine venner. Havde ikke et eneste lille problem. Det kan sgu også gå hen og blive lidt kedeligt på den måde.
Undskyld jeg kan ikke lige huske om det er shift eller escape. Escape var den gamle og shift er den nye, men jeg kan ikke huske om det er skiftet i 9.10 eller det først var fra 10.04 (som jeg tester).
Jeg har i øvrigt, som en ringe trøst, lige installeret dual-boot med win7 og ubuntu 9.10 på en maskine for en af mine venner. Havde ikke et eneste lille problem. Det kan sgu også gå hen og blive lidt kedeligt på den måde.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Og du er sikker på, at du ikke er kommet til at slette win7, da du installerede Ubuntu?Freeman skrev:Det er som om den springer den del over hvor jeg har mulighed for at vælge.
Tjek efter, ved at installere GParted fra softwarecenter og derefter starte det fra system/administration/GParted.
Win7 skal så komme frem, som en NTFS partition.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Admin
Kør:
sudo apt-get install memtest86+
Genstart og se om du nu får valg mellem hvad du vil starte
Hvis ikke så prøv lige det her først:
sudo gedit /etc/default/grub
Sikre dig at følgende er sat i filen:
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=false
GRUB_TIMEOUT="10"
GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY="false"
Gem og kør:
sudo grub-update
Nu skulle den meget gerne vise dig en liste når du starter maskinen.
Hvis Windows 7 ikke er på listen så kommer der lige lidt ekstra instrukser når jeg har genstartet og taget nogle notater.
sudo apt-get install memtest86+
Genstart og se om du nu får valg mellem hvad du vil starte
Hvis ikke så prøv lige det her først:
sudo gedit /etc/default/grub
Sikre dig at følgende er sat i filen:
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=false
GRUB_TIMEOUT="10"
GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY="false"
Gem og kør:
sudo grub-update
Nu skulle den meget gerne vise dig en liste når du starter maskinen.
Hvis Windows 7 ikke er på listen så kommer der lige lidt ekstra instrukser når jeg har genstartet og taget nogle notater.
-
- Admin
For at starte windows fra grub menuen skal du trykke c og så skrive:
set root=(hd0,2)
chainloader +1
boot
hd0 er den første harddisk i din computer ,2 er den anden partision på den disk, så hvis windows ikke er på den anden partision på den første harddisk skal du ændre den første commando.
set root=(hd0,2)
chainloader +1
boot
hd0 er den første harddisk i din computer ,2 er den anden partision på den disk, så hvis windows ikke er på den anden partision på den første harddisk skal du ændre den første commando.