Når jeg ændrer skærm resolutionen i nvidia X server display config, kan jeg ikke gemme indstillingerne
Fejlkode: Failed to parse existing x config file /etc/X11/Xorgconfig
Jeg finder her efter en side på nette der anvefaler at man sletter noget i Xorgconfig Men jeg får en fejlkode "Permission denied" i terminal.
Nogen idé om hvad jeg gør forkert? Er SU.
En anden løsnings metode kan også gøre det.
Neologiocal
Ubuntu mister resolutionskonfiguration efter shutdown
-
- IRC nickname: Neological
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Ubuntu mister resolutionskonfiguration efter shutdown
Neological skrev:Når jeg ændrer skærm resolutionen i nvidia X server display config, kan jeg ikke gemme indstillingerne
Fejlkode: Failed to parse existing x config file /etc/X11/Xorgconfig
Jeg finder her efter en side på nette der anvefaler at man sletter noget i Xorgconfig
Den fil (xorg.conf) findes ikke i Ubuntu 9.10
engelsk Wikipedia om xorg.conf: http://en.wikipedia.org/wiki/Xorg.conf
For a long time, editing xorg.conf was necessary for advanced input devices and multiple monitor output to work correctly. This was regarded to be a major usability obstacle. In modern systems this is seldom necessary, thanks to input hotplugging and the XRandR extension integrated into new X.org releases. It is still needed for devices from some manufacturers, notably NVIDIA and Wacom, whose drivers fail to provide support for those technologies.
med mindre du selv eller et program har oprettet den.
Hvilken guide?
Neological skrev:Men jeg får en fejlkode "Permission denied" i terminal.
Kun superbrugeren kan slette/ændre i systemfiler.
Det er en feature - ikke en bug (fejl).
Almindelige brugere kan ikke uden videre udføre systemadministration på en Linux distribution.
Edit:
Jeg har et nVidia Geforce 8400 GS grafikkort, og min /etc/X11/xorg.conf ser således ud:
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
DefaultDepth 24
EndSection
Section "Module"
Load "glx"
EndSection
Section "Device"
Identifier "Default Device"
Driver "nvidia"
Option "NoLogo" "True"
EndSection
Den er oprettet af Hardwaredrivers (fra System > Administration menuen) efter aktivering af den anbefalede nVidia driver.
Efter en genstart virker det bare ud af boksen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: Neological
først tak lars.
Jeg bruger Nvidia. Den må have skabt xorg.config. Den ligger i /etc/X11.
Jeg ER logget ind som SUDO SU når jeg i terminalen forsøger at skaffe mig adgang til filen med henblik på redigering.
Findes der en anden konto jeg kan bruge til at redigere?
Findes der en anden måde at opnå samme resultat? (At ubuntu ikke glemmer skærm indstillinger når jeg logger af?)
Neological
Jeg ER logget ind som SUDO SU når jeg i terminalen forsøger at skaffe mig adgang til filen med henblik på redigering.
Findes der en anden konto jeg kan bruge til at redigere?
Findes der en anden måde at opnå samme resultat? (At ubuntu ikke glemmer skærm indstillinger når jeg logger af?)
Neological
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Neological skrev:først tak lars.
SUDO SU?
Du skal bruge enten sudo eller su på en Linux distribution. På Ubuntu er det sudo.
Neological skrev:Findes der en anden konto jeg kan bruge til at redigere?
Nej - kun superbrugeren kan foretage administrative handlinger. Superbrugeren kan også uddele rettigheder til andre brugere, og tage rettigheder fra andre brugere.
Neological skrev:Findes der en anden måde at opnå samme resultat? (At ubuntu ikke glemmer skærm indstillinger når jeg logger af?)
Neological
System > Indstillinger > Opstartsprogrammer. Skift til fanebladet Indstillinger. Sørg for at der er et flueben ud for husk automatisk kørende programmer når du logger ud.
Det gør det måske med hensyn til at huske indstillinger, ellers ved jeg ikke rigtig hvad der går galt med dit system.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags