Nå.
Så er jeg igen gået i sort.
Min FS laptop er nu helt oppe i gear, og er nærmest kedelig, nu da jeg ikke længere har grund til rode dybt i den længere.
Så derfor har jeg nu kastet mig over husets stationære, en aldrende Dell Dimension 8300 Series, med Intel Pentium4 3.00 Ghz og 512 MB ram.
Jeg ville lige installere dual boot for at se om tingene kunne køre sammen, men det lykkedes ikke med hverken min 9.10 Desktop- eller netbook Remix -version.
Jeg når kun frem til at skærmen, en Samsung SyncMAster T200, står og flimrer, først i RGB test mode, derefter i med lodrette streger i lilla nuancer, herefter kan hører at CD-drevet går istå, og kun en hårdhændet total strømafbrydelse kunne give mig kontrollen med maskinen tilbage.
Hvad skal jeg finde af oplysninger, for I kan hjælpe mig videre?
Install. Dell Dimension 8300 (LØST- nu helt)
-
- IRC nickname: PiranhaBoss.dk
- Geografisk sted: 2630 Taastrup
Install. Dell Dimension 8300 (LØST- nu helt)
Senest rettet af PiranhaBoss.dk 7. mar 2010, 12:31, rettet i alt 2 gange.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Install. Dell Dimension 8300
Prøv med alternativCd.
stra
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Mener du dermed at hente .iso-filen igen og brænde den på en "alternativ" CD?
-
Nej, hente den alternative ISO og bruge den. Det er en tekst baseret installation, som ikke kræver så megen ram ved installation.
Herfra http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloa ... #alternate
stra
Herfra http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloa ... #alternate
stra
stra
-
Gjort!
Skal den ligges på eget medie, eller kan jeg brænde den til en af mine andre Ubuntu Live-cd'er?
det er jo stadig 12.5 MB ledig plads på dem.
Skal den ligges på eget medie, eller kan jeg brænde den til en af mine andre Ubuntu Live-cd'er?
-
Det er ikke nok (fylder 689 MB), så eget medie.PiranhaBoss.dk skrev:Gjort!
stra
stra
-
Så har jeg vist fået fat i den forkerte fil.
Den jeg har nu: ubuntu-9.10-alternate-i386.iso.torrent
fylder kun 27.3 kb
Hvad skal jeg så kigge efter?
Den jeg har nu: ubuntu-9.10-alternate-i386.iso.torrent
fylder kun 27.3 kb
Hvad skal jeg så kigge efter?
-
Du har åbenbart kun fået start filen tit torrent hentet og ikke startet overførelsen.
Du kan rulle længere ned på downloadsiden for at finde et mirrror, hvor du kan hente den på "normal" vis.
stra
Du kan rulle længere ned på downloadsiden for at finde et mirrror, hvor du kan hente den på "normal" vis.
stra
stra
-
Re: Install. Dell Dimension 8300 (LØST- så'en da)
Problemet er fundet.
Det lå faktisk nede i BIOS'en. Jeg syntes at den måde det hele så ud, mere lignede en blokering end et egentligt problem med CD.
Så jeg kiggede lige efter i BOOT-Config og fandt noget jeg aldrig har set før, men jeg har nu heller aldrig rodet med en Del-maskine før.
"OS install mode: OFF", så det ændrede jeg lige og VUPTI.
Men i kampens hede er der røget to gange Ubuntu på maskinen, den der lykkedes fuldt ligger på sin egen partition, den kiksede ligger sammen men Windows, så konen skal vælger XP to gange for at komme frem til sine mails og netbank.
Jeg ved godt at det retter sig når jeg lader Ubuntu overtage hele harddisken. Men hvordan fjerner jeg den "dårlige" installation indtil da?
Det lå faktisk nede i BIOS'en. Jeg syntes at den måde det hele så ud, mere lignede en blokering end et egentligt problem med CD.
Så jeg kiggede lige efter i BOOT-Config og fandt noget jeg aldrig har set før, men jeg har nu heller aldrig rodet med en Del-maskine før.
"OS install mode: OFF", så det ændrede jeg lige og VUPTI.
Men i kampens hede er der røget to gange Ubuntu på maskinen, den der lykkedes fuldt ligger på sin egen partition, den kiksede ligger sammen men Windows, så konen skal vælger XP to gange for at komme frem til sine mails og netbank.
Jeg ved godt at det retter sig når jeg lader Ubuntu overtage hele harddisken. Men hvordan fjerner jeg den "dårlige" installation indtil da?
-
Re: Install. Dell Dimension 8300 (LØST- så'en da)
Kan det være en wubi installation, siden du siger den ligger sammen med windows. Hvis ja skulle du kunne fjerne den, på samme måde som du fjerner et hvert andet program i windows.PiranhaBoss.dk skrev:Men i kampens hede er der røget to gange Ubuntu på maskinen, den der lykkedes fuldt ligger på sin egen partition, den kiksede ligger sammen men Windows, så konen skal vælger XP to gange for at komme frem til sine mails og netbank.
Du kan opdatere din bootmanger efterfølgende, ved at køre denne kommando i terminal
Kode: Vælg alt
sudo update-grub2
stra
-
Re: Install. Dell Dimension 8300 (LØST- nu helt)
Jeg kunne ikke finde noget i "Tilføj/fjern programmer" i Windows kontrolpanel der have noget med Ubuntu at gøre.
Men jeg kiggede derefter i "boot Konfigurationindstilling" i C-drevet og slettede så referencen til Ubuntu deri, og det virkede.
Men jeg kiggede derefter i "boot Konfigurationindstilling" i C-drevet og slettede så referencen til Ubuntu deri, og det virkede.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Install. Dell Dimension 8300 (LØST- nu helt)
Tjek lidt om der ligger en Wubi eller Ubuntu mappe på C: drevet i windows, hvis der gør det så kan du bare slette den for at få noget mere plads.
Det er også muligt at der ligger nogle filer der heder noget med GRUB, dem kan du også bare slette.
Det er også muligt at der ligger nogle filer der heder noget med GRUB, dem kan du også bare slette.