Ændring af partitionsstørrelse - Løst
-
- Geografisk sted: Moldavien
Ændring af partitionsstørrelse - Løst
Min gpart vil ikke formindske eller forstørre den partition, Ubuntu ligger på,
Hvad er den så til for?
Jeg har prøvet sudo bash = root
Hvorfor kan jeg ikke redigere i den mobile bredbåndsforbindelse? Jeg kan slette og tilføje.
Hvad er den så til for?
Hvorfor kan jeg ikke redigere i den mobile bredbåndsforbindelse? Jeg kan slette og tilføje.
Senest rettet af Peter Fjelstrup 19. mar 2010, 12:26, rettet i alt 1 gang.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Re: Ændring af partitionsstørrelse
Min gpart vil ikke formindske eller forstørre den partition, Ubuntu ligger på,
Hvad er den så til for?
Det lyder som om du prøver at køre gparted fra din installerede udgave af Ubuntu. Det kan du ikke - man kan ikke ændre størrelse på en partition som er mounted. Så du skal bruge din live-cd med Ubuntu og så køre gparted derfra.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Var det ikke 2 spørgsmål?Peter Fjelstrup skrev:Min gpart vil ikke formindske eller forstørre den partition, Ubuntu ligger på,
Hvad er den så til for?
Til det første spørgsmål, vil jeg stille et modsprøgsmål? Hvordan forsøger du?
Du kan arbejde med partionen Ubuntu ligger på på 3 måder:
1) fra Windows (hvis du køre med dualboot)
2) via liveCD eller USBstick
3) via en liceCD eller USBstick med gparted liggende på.
http://gparted.sourceforge.net/download.php
2 spørgsmål forstår jeg ikke hvad det er du vil kunne?
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Til 1) - forstået.
til 2) - det er jo fordi, jeg vil lokke folk hernede på Ubuntu, og de har 2
forskellige modems E160 og mf637, det sidste er der en del knas med.
Det er længe om at komme på og springer af i utide. Også efter
Modeswitch manøvren.
Modeswitch manøvren.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Peter Fjelstrup skrev:Til 1) - forstået.
Modeswitch manøvren.
MF637 er et rigtig skidt modem. ofte kan man vælge mellem forskellige modems, og de mest kompatible er efter min erfaring altid huawei's, så det er dem jeg anbefaler
-
Fuldstændig enig, men Orange her tilbyder E160 med 3,6 Mb/s og mf 637 med (siger de) 7,2 Mb/s.
De følger med kontrakten for omkring 20 kr, så det er nemt at narre folk.
Selv kører jeg med eet af 3's - E169 og får op til 5 Mb/s - ikke dårligt herude i ødemarken!
Modeswitch brugte en uge på at hjælpe mig og indføjede så (næsten) 637'eren i
1.1.0'eren.
De følger med kontrakten for omkring 20 kr, så det er nemt at narre folk.
Selv kører jeg med eet af 3's - E169 og får op til 5 Mb/s - ikke dårligt herude i ødemarken!
Modeswitch brugte en uge på at hjælpe mig og indføjede så (næsten) 637'eren i
1.1.0'eren.
-
Jeg troede jeg havde forstået det, men liveCD var ikke min installations Ubuntu 9.10 ???
Sourgeforge virker ikke helt klar i mælet, kan det passe at deres gparted iso fylder 2½ GB ???
Et spørgsmål om filhåndtering:
Jeg vil gerne dele Dokumenter op i flere undermapper. Når jeg så f.eks. skal flytte en fil fra Downloads til en undermappe i Dokumenter, så bliver undermappen ikke vist i sidepanelet,
kan man få den til det? Folde ud et eller andet ???
Sourgeforge virker ikke helt klar i mælet, kan det passe at deres gparted iso fylder 2½ GB ???
Et spørgsmål om filhåndtering:
Jeg vil gerne dele Dokumenter op i flere undermapper. Når jeg så f.eks. skal flytte en fil fra Downloads til en undermappe i Dokumenter, så bliver undermappen ikke vist i sidepanelet,
kan man få den til det? Folde ud et eller andet ???
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Omkring filhåndteringen skal du selv arbejde lidt for det
Du kan trække en hvilken som helst mappe eller dokument ud i sidepanelet, så laver Nautilus en genvej til det du har trukket derud.
Bare sørg for at Nautilus viser en sort streg imellem to genveje, og ikke markere navnet på en genvej i sidepanet, for ellers bliver indholdet kopieret ind i den mappe du pegede på, istedet for at lave en ny genvej.
Du kan trække en hvilken som helst mappe eller dokument ud i sidepanelet, så laver Nautilus en genvej til det du har trukket derud.
Bare sørg for at Nautilus viser en sort streg imellem to genveje, og ikke markere navnet på en genvej i sidepanet, for ellers bliver indholdet kopieret ind i den mappe du pegede på, istedet for at lave en ny genvej.
-
Det jeg gerne ville var at lave undermapper til et backupdrev, jeg har bag ved boot drevet.
Hvordan gør jeg det?
Jeg fik aldrig svar på, hvordan man ændrer størrelse på boot partitionen?
Hvordan gør jeg det?
-
Peter Fjelstrup skrev:Det jeg gerne ville var at lave undermapper til et backupdrev, jeg har bag ved boot drevet.
Hvordan gør jeg det?
For det første er det ikke anbefalelsesværdigt at have en seperat /boot partition.
for det andeter det en rimelig omstændig proces at ændre størelsen på partitioner der bruges af systemet. i hovedtræk skal du:
starte op fra en live cd og bruge gparted til at ændre dine partitioner.
når dette er gjort så vil alle dine partitioner være anderledes derfor vil dit system være forkert, og ikke kunne starte. du skal derfor ind og generere en ny grub2. nu kan du så boote, men kun til en komandoprompt. så skal du have repareret din fstab med info om dine nye partitioner og deres uid.
da jeg gjore det sidst på en 160 gb disk der tog processen over en hel dag (startede kl 10 om morgenen og blev færdig en gang næste morgen)
jeg vil derfor anbefale dig at tage backup af din data og så vente 1 måned og 10 dage til lucid kommer og så sætte det rigtigt op til den tid
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
soundpartner skrev:For det første er det ikke anbefalelsesværdigt at have en seperat /boot partition.
Tværtom! IMHO er det en positiv ting at have /boot sepereret fra systemet.
Hvorfor mener du det ikke er anbefalelsesværdigt?
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
tuxx skrev:soundpartner skrev:For det første er det ikke anbefalelsesværdigt at have en seperat /boot partition.
Tværtom! IMHO er det en positiv ting at have /boot sepereret fra systemet.
Hvorfor mener du det ikke er anbefalelsesværdigt?
der er igennem 9.10 kommet 6 nye kærner så vidt jeg husker, og disse fylder. har man afsat 1 gb til /boot så kom man i bekneb ved den nyeste kærne og der var ikke plads til opdateringen.
som normal bruger så kan det ikke forventes at man har den fornødne knowhow til at rydde op i disse kærner og systemet gør det ikke for dig automatisk. Du skal derfor afsætte 1½ eller 2 gb til boot (man ved jo aldrig hvor mange nye kærner der måtte komme igennem en releases levetid.) i mine øjne er det spild af plads at spilde dette for hvem ved måske kommer der igennem næste release ikke så mange opdaterede kærner.
Næste release er enda en lts med en levetid på 3 år. hvis der er kommet ca 1 gb opdatereede kærner på ½ år, hvor mange kommer der så ikke på 3? skal man så til at afsætte 6 gb til /boot
dernæst så er der noget men mængden af partitioner. jo flere partitioner du har på disken jo mere delt bliver din disk, og hvis ikke du tænnker over hvor du placerer dine partitioner så risikerer du en langsommere disk. f.eks med /boot, /, /home, swap/ en windowspartition, en data partition (som mange der dualbooter med windows har) og måske en recowery partition der risikerer du alt efter hvordan dine partitioner ligger (ofte bliver de wrappet uden om en eksisterende windows, recowery osv ) så ender du med at du skiftevis skal læse i mange forskellige partitioner som ligger spredt på disken, og dette vil alt andet lige gå langsommere end hvis data ligger samlet nogenlunde samlet.
med ca 15-20 gb til / der skulle der under normal brug være nok til både boot, programmmer osv, og det er en smule nemmere at overskue en oprydning (og lettere at fejlsøge på hvis man får brug for dette) og du har ikke så meget spildplads. /boot /temp osv kan vokse dynamisk og bruge af den samlede frie plads på partitionen.
Der er en god grund til at have seperat / og /home da dette betyder højere datasikkerhed ved geninstalation, ny install osv (omend det rent faktisk ikke er nødvendigt mere)
og for den avancerede bruger er der da også fordele ved en seperat /boot men for den almindelige bruger der er der mere besvær og flere fejlkilder involveret i en seperat /boot og derfor vil jeg ikke anbefale dette.
Men jeg vil da meget gerne høre hvorfor du mener man skal have en seperat /boot
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
soundpartner skrev:der er igennem 9.10 kommet 6 nye kærner så vidt jeg husker, og disse fylder. har man afsat 1 gb til /boot så kom man i bekneb ved den nyeste kærne og der var ikke plads til opdateringen.
som normal bruger så kan det ikke forventes at man har den fornødne knowhow til at rydde op i disse kærner og systemet gør det ikke for dig automatisk.
Jeg forstår hvad du mener og set ud fra et newbie synspunkt er jeg ikke uenig.
Jeg har afsat 200MB (!) til /boot og bruger pt. 17 af dem. Jeg har også altid kun en kerne liggende når jeg har verificeret at opdateringen virker.
Jeg er ikke opdateret på hvordan grub2 arter sig, men tidligere var det obligatorisk med seperat /boot pga. LVM samt hvis systemet brækker ned kan det være en fordel med seperat boot. Ligesom du kan have en seperat boot med ext2 fx. og så kan du eksperimentere løs på de andre partitioner som man lyster.
Men jeg kan godt følge dig set ud fra et nybegyndersynspunkt. Ellers ikke. Det bør nævnes - jeg opfattede dit indlæg som at det generelt ikke var anbefalelsesværdigt...
// Martin | RLU # 131406
-
Det der går jo hen over hovedet på mig, og er formentlig heller ikke nødvendigt at vide endnu.
Jeg er jo ikke engang et halvt år gammel.
Sagen er, at jeg har nogle forskellige størrelser HD på maskinerne, og bruger en efterhånden tilrettet clonezilla
til at overføre hele baduljen med.
Når jeg så har valgt en 20 GB HD til at clone til de øvrige maskiner, kommer jeg jo ud for en 40 GB HD, og kan
så vælge at lade resten være en anden primær partition (ikke boot selvfølgelig) eller at forsøge at inddrage den resterende
plads i boot partitionen.
Her for nylig fik jeg så også nogle gamle IBM R30 med 15 GB HD. Så skulle jeg enten bruge 2 dage på at tilrette en
ny clone eller forsøge at 'skrumpe' den, jeg havde. I Win ville det have kunnet lade sig gøre.
Men jeg kan se på jeres snak, at det ligger over mit niveau.
Hvis jeg skal lære lidt at dette, så skulle det være noget om defrag og at rydde ud i ikke længer brugbare filer?
Kan I give mig et par fif?
Jeg er jo ikke engang et halvt år gammel.
Sagen er, at jeg har nogle forskellige størrelser HD på maskinerne, og bruger en efterhånden tilrettet clonezilla
til at overføre hele baduljen med.
Når jeg så har valgt en 20 GB HD til at clone til de øvrige maskiner, kommer jeg jo ud for en 40 GB HD, og kan
så vælge at lade resten være en anden primær partition (ikke boot selvfølgelig) eller at forsøge at inddrage den resterende
plads i boot partitionen.
Her for nylig fik jeg så også nogle gamle IBM R30 med 15 GB HD. Så skulle jeg enten bruge 2 dage på at tilrette en
ny clone eller forsøge at 'skrumpe' den, jeg havde. I Win ville det have kunnet lade sig gøre.
Men jeg kan se på jeres snak, at det ligger over mit niveau.
Hvis jeg skal lære lidt at dette, så skulle det være noget om defrag og at rydde ud i ikke længer brugbare filer?
Kan I give mig et par fif?