Jeg har fået mit eget domæne og fast IP-adresse. Kører for øjeblikket Apache og PHP på min ubuntu 7.04 server, men vil også gerne have en mail server. Er der nogen der har links til en noob how-to, gerne med antivirus, antispam og webmail. Jeg har googlet efter emnet, men har udelukkende fundet temmeligt komplicerede tutorials.
Med venlig hilsen Peter Jacobsen
Mail server
-
- Geografisk sted: Årslev // Odense
-
- Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus
Mail server
Jeg hader at sige det her, men den nemmeste vej jeg kender til en alt-i-et Linux server hedder SME server...
-
Mail server
Arh... Jeg er lige blevet så glad for Ubuntu og min server kører fortrinligt med Gallery og Slimserver, så jeg gider ikke til at skifte distro... Ellers tak for tippet. Har du et alternativ, hvis det så skal være *lidt* sværere at sætte op, så jeg kan beholde min elskede Ubuntu?
/Peter
/Peter
-
- Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus
Mail server
sudo apt-get install noget mailserverværk og sæt det op.
Sorry, jeg aner det ikke. Har arbejdet siden kl. 04 i morges med vores !¤%!! sms server på jobbet, så jeg går i seng nu...
Sorry, jeg aner det ikke. Har arbejdet siden kl. 04 i morges med vores !¤%!! sms server på jobbet, så jeg går i seng nu...
-
Mail server
Sov godt... Jeg har lige set lidt på SME server... Det ser sq godt og ikke mindst let ud! Ærgerligt for min Ubuntu-server!
-
- Geografisk sted: Trekantsområdet
Mail server
Kan kun holde med Spook. SME server er virkelig let at gå til, og er let at administrere efterfølgende. Har selv haft en kørende for sig selv i over et år, og det var ikke meget der skulle gøres ved den. Den blev opdateret en gang imellem, og det var det eneste der gjorde den skulle rebootes
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!
-
Mail server
Jeg har leget en del med Xmail. Det er også rimelig nemt at gå til. Dog ikke GUI baseret. Men der findes noget som hedder phpxmail som du kan smide på din apache og styrer din Xmail fra.
-
SME server - hosting server
Hej
Jeg er igang med at opsætte en server til at hoste mine egne websider, samt 2 af mine venners websider.
Jeg har installeret Ubuntu 6.06 LTS Server (Dapper Drake), men faldt så ige over denne tråd (jeres) og tænkte at før jeg gik videre ville jeg lige have noget på det rene ang. Ubuntu 6.06 Server.
Jeg har tænkt på at min server skal indeholde følgende:
Styresystem: Ubuntu 6.06 LTS Server (Dapper Drake)
Controlpanel: ISPconfig
Og her stoppede jeg så da jeg ikke rigtig er med længere, (ja nåede ikke så langt).
På http://www.ispconfig.org/index.htm kan man læse de ting systemet man holde styr på, og her kommer mine spørgsmål så.
1: Det vil sige at ALLE de ting jeg skal bruge for at få min og vennernes websider til at virke, det skal jeg installere fra bunden af?
PHP, MYSQL, ASP, ASP.net, FLASH, FTP adgang til uplade af filer direkte til serveren, Webmail, med andre ord de samme ting som vi vil kunne få på et hvilket som helst andet webhotel.
2: Serveren skal også kunne kører ASP fordi Jacob kun programmere i ASP og da Linux kører PHP, vil jeg høre om jeg allerede nu skal skifte over til en Windows server eller om man kan kører ASP på en Linux server og hvilket program det vil være...?
3: Selve det at sende en mail fra webhotellet og modtage mails på webhotellet. Der er jeg faldet over dette program: http://roundcube.net/, jeg ved ikke om det vil kunne bruges???
4: Firewall: jeg faldt over dette program: http://www.fs-security.com/, men kender den ikke rigtigt, ved ikke om det kan bruges???
5: Vil det være nemmere at installere en windows server og hvis ja indeholder den så alt ovenstående og hvis nej hvad så med den SME server, I snakker om vil den indeholde det "hele" eller bare det meste...???
Ved godt at det lige var en masse spørgsmål på en gang håber det er okay, og at I gider svare.
På forhånd tak
Jeg er igang med at opsætte en server til at hoste mine egne websider, samt 2 af mine venners websider.
Jeg har installeret Ubuntu 6.06 LTS Server (Dapper Drake), men faldt så ige over denne tråd (jeres) og tænkte at før jeg gik videre ville jeg lige have noget på det rene ang. Ubuntu 6.06 Server.
Jeg har tænkt på at min server skal indeholde følgende:
Styresystem: Ubuntu 6.06 LTS Server (Dapper Drake)
Controlpanel: ISPconfig
Og her stoppede jeg så da jeg ikke rigtig er med længere, (ja nåede ikke så langt).
På http://www.ispconfig.org/index.htm kan man læse de ting systemet man holde styr på, og her kommer mine spørgsmål så.
1: Det vil sige at ALLE de ting jeg skal bruge for at få min og vennernes websider til at virke, det skal jeg installere fra bunden af?
PHP, MYSQL, ASP, ASP.net, FLASH, FTP adgang til uplade af filer direkte til serveren, Webmail, med andre ord de samme ting som vi vil kunne få på et hvilket som helst andet webhotel.
2: Serveren skal også kunne kører ASP fordi Jacob kun programmere i ASP og da Linux kører PHP, vil jeg høre om jeg allerede nu skal skifte over til en Windows server eller om man kan kører ASP på en Linux server og hvilket program det vil være...?
3: Selve det at sende en mail fra webhotellet og modtage mails på webhotellet. Der er jeg faldet over dette program: http://roundcube.net/, jeg ved ikke om det vil kunne bruges???
4: Firewall: jeg faldt over dette program: http://www.fs-security.com/, men kender den ikke rigtigt, ved ikke om det kan bruges???
5: Vil det være nemmere at installere en windows server og hvis ja indeholder den så alt ovenstående og hvis nej hvad så med den SME server, I snakker om vil den indeholde det "hele" eller bare det meste...???
Ved godt at det lige var en masse spørgsmål på en gang håber det er okay, og at I gider svare.
På forhånd tak
-
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
Re: SME server - hosting server
webnews skrev:1: Det vil sige at ALLE de ting jeg skal bruge for at få min og vennernes websider til at virke, det skal jeg installere fra bunden af?
PHP, MYSQL, ASP, ASP.net, FLASH, FTP adgang til uplade af filer direkte til serveren, Webmail
Ja og nej. Med Ubuntu server skal du ikke installere det hele selv, da den bl.a. inkluderer MySQL, Apache og PHP fra starten. Men services som FTP og mail skal du selv installere og konfigurere.
Flash er ikke noget, som skal installeres på serveren, og jeg mener også, at Apache kan håndtere .flv-filer som standard, i modsætning til Microsoft IIS som ikke kan.
ASP og ASP.NET er en helt anden sag. Man KAN få det til at køre på Apache, men da Microsoft ikke ligefrem har været hjælpsom i arbejdet med at få det kompatibelt, skal man arbejde lidt for at få det til at virke. Jeg ved ikke selv noget om, hvordan du sætter det op i Apache, så det må du google.
webnews skrev:med andre ord de samme ting som vi vil kunne få på et hvilket som helst andet webhotel.
Ja, du kommer til at arbejde en hel del for at få det samme som på et almindeligt webhotel, så dét er forhåbentlig ikke din motivation for at gøre det?
Jeg vil sige, at du som minimum skal have LYSTEN til at lære servere at kende, uanset om det er Linux eller Microsoft, for at gå i gang med det. Ellers er du bedre betalt med at købe et webhotel til 9 kr om måneden
webnews skrev:2: Serveren skal også kunne kører ASP fordi Jacob kun programmere i ASP og da Linux kører PHP, vil jeg høre om jeg allerede nu skal skifte over til en Windows server eller om man kan kører ASP på en Linux server og hvilket program det vil være...?
Du KAN køre ASP på Linux, men det er ikke så enkelt at sætte op som fx PHP. Det må du Google dig frem til. Men dét burde i hvert fald ikke være hovedargumentet for at vælge Windows server, som ikke billig i licens.
webnews skrev:3: Selve det at sende en mail fra webhotellet og modtage mails på webhotellet. Der er jeg faldet over dette program: http://roundcube.net/, jeg ved ikke om det vil kunne bruges???
Jeg kender det ikke. Personligt vil jeg anbefale dig, hvis du vil køre Ubuntu server, at bruge Webmin som interface til den. I Webmin har du også muligheden for på en 'nem' måde at installere og konfigurere en mailserver. Til at sende og modtage emails vil jeg anbefale Squirrelsmail, som også mange af de større webhoteller bruger.
webnews skrev:5: Vil det være nemmere at installere en windows server og hvis ja indeholder den så alt ovenstående og hvis nej hvad så med den SME server, I snakker om vil den indeholde det "hele" eller bare det meste...???
Nej, det er faktisk ikke lettere, hvis du er total nybegynder i server-verdenen, og alligevel skal til at lære, hvordan det hele fungere. Uanset hvad du vælger, kommer du til at bruge timevis foran skærmen med at lære det ene og det andet - så vælg det du har mest lyst til at lege med og lære at kende .. Det er mit råd.
-
- Geografisk sted: Trekantsområdet
Mail server
Hvis du vil slippe lettest om ved det, så klik ind på DomainDirect.dk
De har gratis webhotel, med 1000 mb plads og fri trafik.
Jeg bruger det til en 3-4 stykker, og der er fuld tilfredshed
De har gratis webhotel, med 1000 mb plads og fri trafik.
Jeg bruger det til en 3-4 stykker, og der er fuld tilfredshed
/Ormen
-
det var hurtige svar ;)
--> Ormen <--
Jeg ved godt at det vil være det nemmeste, men det er nu også mere fordi jeg LÆNGE har ønsker, at vide noget omkring server, (også derfor de lidt "dumme" spørgsmål) så det er vist mere der den ligger
Jeg ved godt at det vil være det nemmeste, men det er nu også mere fordi jeg LÆNGE har ønsker, at vide noget omkring server, (også derfor de lidt "dumme" spørgsmål) så det er vist mere der den ligger
Senest rettet af webnews 27. aug 2007, 21:07, rettet i alt 1 gang.
-
--> Phil <--
Hej Phil
1: Kender du et godt FTP program til server brug?
Jeg bruger selv SmartFTP, men jeg ved ikke om det er det du mener, når du siger "Men services som FTP og mail skal du selv installere og konfigurere. "
2: Ang. interface / control panel til Ubuntu server. Er Webmin så noget lig http://www.ispconfig.org eller kan man bruge Webmin til at installere diverse ting igennem og vedligeholde serveren med, også bruge ispconfig til at oprette diverse brugere og holde styr på den del af serveren med???
3: Kom hurtig igang: Jeg skal vel bare købe en FAST Ip adresse, samt eget domain (det har jeg) også sætte serveren op efter dette ik´?
4: Lige et hurtigt spørgsmål: Når jeg nu skal oprette Jacob (min ven), så han kan have sin webside på serveren, hvordan skal jeg så gøre det... Jeg ved godt at jeg i control panelet skal angive X antall MB til websiden, PHP, domain navn m.v. - Det har jeg styr på...
Det er mere om jeg skal købe en Ip adresse til netop hans domain eller om han bare kører han over min???
Tak for svarene
1: Kender du et godt FTP program til server brug?
Jeg bruger selv SmartFTP, men jeg ved ikke om det er det du mener, når du siger "Men services som FTP og mail skal du selv installere og konfigurere. "
2: Ang. interface / control panel til Ubuntu server. Er Webmin så noget lig http://www.ispconfig.org eller kan man bruge Webmin til at installere diverse ting igennem og vedligeholde serveren med, også bruge ispconfig til at oprette diverse brugere og holde styr på den del af serveren med???
3: Kom hurtig igang: Jeg skal vel bare købe en FAST Ip adresse, samt eget domain (det har jeg) også sætte serveren op efter dette ik´?
4: Lige et hurtigt spørgsmål: Når jeg nu skal oprette Jacob (min ven), så han kan have sin webside på serveren, hvordan skal jeg så gøre det... Jeg ved godt at jeg i control panelet skal angive X antall MB til websiden, PHP, domain navn m.v. - Det har jeg styr på...
Det er mere om jeg skal købe en Ip adresse til netop hans domain eller om han bare kører han over min???
Tak for svarene
Senest rettet af webnews 28. aug 2007, 07:57, rettet i alt 2 gange.