Hvordan annuleres password på Acer Aspire One?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
PhilipK
IRC nickname: PhilipK

Hvordan annuleres password på Acer Aspire One?

Indlæg af PhilipK »

Jeg mener jeg inde i BIOS slettede eksisterende Superbrugerpassword, med efterfølgende to tomme ved linjerne "nyt passeword" (trykkede bare på Enter 2 gange).
Nu vil intet virke, da den blå firkant med "Indtast password" bliver ved med at dukke op - uanset om jeg intet indtaster eller indtaster det "gamle" password (som ER/var rigtigt husket - da jeg kender det til hudløshed).
Kan man nulstille den (password) funktion?
Havde tidligere Linpus, skiftede til Ubuntu via USB-drev. Det er model A110 med 512 MB RAM. Uden CD-drev.

På forhånd tak
Philip
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvordan annuleres password på Acer Aspire One?

Indlæg af Stra »

Hej og velkommen i forum

Det er en problematisk ting, du vil have hjælp til. :?

At give dig løsningen direkte, vil jeg ikke (kan misbruges), men ved en googling kan du sikkert finde en løsning.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
PhilipK

Indlæg af PhilipK »

Tjae, det HAR jeg prøvet i flere timer, og dem jeg fandt var alle med løsninger til andre modeller som havde Windows eller harddisk osv. og var ikke til nogen hjælp.
Lige netop min udgave med SSD-drev og USB fandt jeg intet brugbart.
Et lidt krypstisk svar du giver, da hackere jo nok også ville kunne søge på Nettet og finde de samme svar, som mig (hvis de altså findes!).
Medens hackere jo ikke kan anvende din løsning på min putter, så sig du bare frem!
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Reset af et BIOS-password er ikke lige et ubuntu-spørgsmål. Der er en del forslag til hvordan det kan gøres, afhængigt af pc-model mv. - men det sikreste er at kontakte din forhandler som sikkert kan formidle producentens backdoor-password til dig.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

PhilipK skrev:Tjae, det HAR jeg prøvet i flere timer, og dem jeg fandt var alle med løsninger til andre modeller som havde Windows eller harddisk osv. og var ikke til nogen hjælp.
Lige netop min udgave med SSD-drev og USB fandt jeg intet brugbart.
Et lidt krypstisk svar du giver, da hackere jo nok også ville kunne søge på Nettet og finde de samme svar, som mig (hvis de altså findes!).
Medens hackere jo ikke kan anvende din løsning på min putter, så sig du bare frem!

Stra's ord er jo da ellers tydelige nok. Men jeg kan så bidrage med, at vi her på forum har en fælles politik gående på, at vi ikke giver hjælp til den slags problemer, da det let kan misbruges, og primært fordi man kan straffes for medvirken til eventuelle misbrug af den viden, som er givet i god tro her på forum, og andre steder. Igen - Google har mange løsninger, og producenten af din hardware har den ultimative løsning på dit problem.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg kan også se at der er noget du har misforstået. BIOS og styresystem er to forskellige stykker software. Og den kode du skal bruge til BIOS er ikke nødvendigvis den samme som du bruger i dit styresystem.
Det er for så vidt ligemeget om der ligger ubuntu, linpus, eller windows på din computer. Dit problem ville være fuldstændig det samme. Og her kommer tippet. Du kan derfor også sagtens bruge de "windows" løsninger du finder via google.

Du skal dog til gengæld lede en løsning til den BIOS software du har Phoenix Award, AMIBios, etc.

Så har jeg da vist hverken sagt for meget eller for lidt.

Men, som det allerede er blevet nævnt, så relaterer dit problem sig på INGEN måden til hverken ubuntu eller linux generelt. Så du søger dit svar det forkerte sted.
PhilipK

Indlæg af PhilipK »

Tak til Laoshi for et brugbart indlæg/svar.
Jeg havde ikke tænkt på, at jeg kunne kontakte forhandleren, som dog henviste til Acer, som desværre ikke har svaret/reageret på min henvendelse.

Resten af indlæggende er jo bare gentagelser af allerede skrevne indlæg (er det almindeligt at der gås så meget i selvsving - her? så bliver der jo let mange overflødige indlæg!).

Og jeg viste ikke, at man skelnede så skarpt mellem hardwareproblemer kontra Ubuntu.
Men det er da taget til efterretning, selvom jeg synes, at Laoshi´s indlæg jo lige netop gav svar på mit problem, uden at der bliver foretaget noget ulovligt. Og meningen med denne site er vel at hjælpe hinanden, lovligt!

Selv politiet kan nu også - en gang i mellem - se når en lov er for tåbelig:
I de senere år er ingen taget for at køre 80 km i timen med en anhænger på landevejen, selvom de i følge loven kun må køre 70 km i timen, da det skaber alt for mange overflødige/livsfarlige overhalinger!

Af andre pudsige ting kan nævnes at en indflydelsesrig lobbygruppe beder den amerikanske regering om at vedtage at Open source svarer til piratkopiering!
Og at lande, der tillader Open source, skal på "Observationslisten"
Så hvis den danske regering evt. følger USA (som vi jo har gjort i så meget andet), så bliver denne site måske ulovlig!, læs selv:

http://www.guardian.co.uk/technology/bl ... l-property

Lige for en god ordens skyld: Windows kodeknækker-programmer du'r ikke her (kender et og har tidligere anvendt et i computer med harddisk/Windows ), da der ikke er harddisk men USB drev, USB drevet kan IKKE tilgås før der er indtastet password. Og dermed kan man ikke lave bootrækkefølgen om.

Indledningen til løsning af mit problem kom - da jeg under søgningen - tilfældigt læste denne artikel:
Mystisk strøm-kneb vækker døde bærbare til live. Selvom den bærbare virker fuldstændig død, så er alt håb ikke ude. Der findes et kneb, som kan puste nyt liv i elektronikken.

http://www.version2.dk/artikel/7854-mys ... e-til-live

Det hjalp mig ikke direkte, men fik mig til - efterfølgende - at se på skærmen samtidigt med at jeg tastede/skrev det gamle password. Og det viste sig, at en af knapperne åbenbart "sat fast" (selvom den bevægede sig!) og derfor ikke virkede. Så passwordet var slet ikke rettet/slettet, da knappen jo ikke virkede korrekt!

Livet er herligt - når et problem bliver løst
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg undskylder redundansen. Jeg forsøgte bare at give et tip til hvordan du kunne udforme din google-søgning. Men jeg er da glad for at se at vi ikke er de eneste der kan gå i selvsving :wink: