udpakning af .rar filer, en form for batch

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
hyhan

udpakning af .rar filer, en form for batch

Indlæg af hyhan »

Hejsa.

Jeg søger et program (helst grafisk) der kan udpakke en større mængde .rar filer, til den mappe filer ligger i. Og bliver de pakket rigtigt ud, skal .rar filerne slettes automatisk bagefter.

Jeg tænker at enten angiver jeg en mappe, og så finder den selv alle rar filerne i undermapper. Ellers peger jeg på de filer den skal pakke ud, og så starter man 'batchen' herefter.

Nogen der har kendskab til sådanne et program?
Smeden

Re: udpakning af .rar filer, en form for batch

Indlæg af Smeden »

Hej,

Søg efter rar i synaptic, og installer det program den finder. Så kan du åbne rar-filer som var de almindelige mapper, og pakke dem ud som du selv lyster. Hvis det drejer sig om en fil (eller filer) der er pakket i flere rar arkiver, så åbner du bare den første i rækken, så finder den selv ud af at kæde de resterende sammen.

Håber det gav mening

/smeden
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install -y rar
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
hyhan

Indlæg af hyhan »

Smeden skrev:Hej,

Søg efter rar i synaptic, og installer det program den finder. Så kan du åbne rar-filer som var de almindelige mapper, og pakke dem ud som du selv lyster. Hvis det drejer sig om en fil (eller filer) der er pakket i flere rar arkiver, så åbner du bare den første i rækken, så finder den selv ud af at kæde de resterende sammen.

Håber det gav mening

/smeden

Nej, der er flere pakker. Altså ikke pakker der har noget med hinanden at gøre.
F.eks. flere forskellige programmer, spil osv...
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

hyhan skrev:Hejsa.

Jeg søger et program (helst grafisk) der kan udpakke en større mængde .rar filer, til den mappe filer ligger i. Og bliver de pakket rigtigt ud, skal .rar filerne slettes automatisk bagefter.

Jeg tænker at enten angiver jeg en mappe, og så finder den selv alle rar filerne i undermapper. Ellers peger jeg på de filer den skal pakke ud, og så starter man 'batchen' herefter.

Nogen der har kendskab til sådanne et program?

Jeg kender ikke til sådan et program, og jeg tror heller ikke at der findes sådan et program, da det kan gøres via Terminal.
Jeg tænker at det er noget a la følgende i Terminal (som åbnes fra Programmer > Tilbehør menuen):
  • 1)
    Hop til mappen med dine rar filer:

cd /sti/til/mappe/med/rar/arkiv/filer

Du skal naturligvis erstatte /sti/til/mappe/med/rar/arkiv/filer med stien til topmappen med dine rar arkiver.
  • 2)
    Denne kommando finder alle rar arkiver filer som kan læses og skrives (= også ændres, og slettes):

find ./ -type f -readable -writeable -name *.rar > rar_files

Der oprettes en midlertidlig fil (rar_files), som indeholder sti og filnavn på hvert rar arkiv der bliver fundet (et rar arkiv per linie).
  • 3)
    Udpak alle de fundne rar arkiver med:

unrar -xy $(cat rar_files)

• 4)
    Du vil slette alle rar arkiver. Det gøres således:

rm -f $(cat rar_files)

• 5)
    Til sidst sletter du rar_files filen:

rm rar_files

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
hyhan

Indlæg af hyhan »

Hej Lars.

Tak for det.
Jeg fandt et program til Vindåsen der kunne håndtere det. Men pointen var jo at jeg gerne vil væk fra denne, så når jeg lige kommer derover vil jeg da lige afprøve det.

Eneste der måske er ved det, er at hvis pakkerne fylder mere end 50% af den pågældende HDD, vil der ikke være plads nok. Har du evt. et forslag til hvordan man kan slette dem efterhånden som man har pakket dem ud?

Men tak for guiden, virkelig god og beskrivende.

:D :D :D
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

hyhan skrev:Hej Lars.

Tak for det.
Jeg fandt et program til Vindåsen der kunne håndtere det. Men pointen var jo at jeg gerne vil væk fra denne, så når jeg lige kommer derover vil jeg da lige afprøve det.

Eneste der måske er ved det, er at hvis pakkerne fylder mere end 50% af den pågældende HDD, vil der ikke være plads nok. Har du evt. et forslag til hvordan man kan slette dem efterhånden som man har pakket dem ud?

Men tak for guiden, virkelig god og beskrivende.

:D :D :D

Jeg kunne nok finde ud af det, men jeg er pt. i et eksamensprojekt som skal afleveres den 12. marts, og jeg har ikke ret meget tid til overs til andre ting.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags