Netbanking (nordea)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Creiff
IRC nickname: creiff
Geografisk sted: Vejle kommune

Netbanking (nordea)

Indlæg af Creiff »

Jeg kører pt. både Windows Vista og Ubuntu på min hjemme PC, men ønsker at skifte kun til Ubuntu.
Er der mulighed for både at bruge Digital Signatur og Netværkskode til Netbank. Jeg bruger Nordea netbank, hvis der er nogen der har særlige erfaringer med den.
Er der mulighed for at jeg kan hente mine digital-nøgler fra Windows, over i Ubuntu og evt. gemme dem på en USB-enhed evt en EHDD der kan læses fra Ubuntu
----------------------------------------------------
In the world of capitalism, we're all doomed!
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Netbanking (nordea)

Indlæg af laoshi »

Det er absolut muligt.
Du kan se en vejledning til digital signatur i christian.arvais faq http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#23

Samme sted kan du se mere om netbank http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#22

Nordea kører fint - du skal bare gemme din nøglefil i en mappe i din hjemmemappe, som du kalder unisecur - hvis du staver det med lille begyndelsesbogstav, så bliver nøglen fundet automatisk.

Vær opmærksom på at nøglefilen skal hedde et_eller_andet.key og ikke et_eller_andet .KEY . Det var der en bruger her på forum der lige fandt ud af for nylig.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Creiff

Indlæg af Creiff »

Tak ;) Det lyder som om det er et spørgsmål der er diskuteret rigtig meget :P

Så vidt jeg forstår, kan jeg altså ikke bare hente mine nøgler i Windows over i Ubuntu?
Hvis jeg installerer nye nøgler i min nuværende Ubuntu, og efterfølgende vælger at skifte til udelukkende at køre Ubuntu. Skal jeg så formatere hele harddisken, eller kan jeg "opgradere" Ubuntu, uden at formatere?
Creiff

Indlæg af Creiff »

Og dermed installere nøglerne for 3. gang?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

For Nordea gælder følgende.
Du skal bare finde den mappe du har på C-drevet på din windows der hedder unisecur og kopiere en version til /home/ditnavn på ubuntu.
Længere er den ikke. Ikke for mig i hvert fald.

Det kræver at du har installeret java selvfølgelig.

Du kan altid opgradere ubuntu, hvis du tænker på fremtidige versioner. Men det er nu en god idé at lave en backup af dine nøgler og andet vigtig alligevel.
Creiff

Indlæg af Creiff »

Nårh ja... selvfølgelig. Jeg havde ikke lige tænkt på at køre en backup (Do'h).
Men skal jeg ind i Windows for at hente nøglen, eller kan jeg kopiere den, mens jeg arbejder i Ubuntu. Jeg er ikke helt inde i systemet endnu.

MHT. opgraderinger; tænkte jeg mere på, om jeg kan installere Ubuntu på hele maskinen og dermed bruger Ram og Hdd fuldt ud, så Windows slet ikke tager hverken ram eller hdd, uden nødvendigvis at formatere skidtet, jeg har nemlig kun een computer :(
Jeg har en EHDD, kan jeg ligge nøglerne der, og stadig bruge dem? For så vil jeg "vel" kunne kopiere dem fra Windows over på min LaCie, og fra min LaCie bruge den i Ubuntu.

Som sagt er jeg ikke helt inde i systemet endnu, så jeg er tilbøjelig til at modtage papudskæringer.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg får pludselig en fornemmelse af at du har installeret som wubi eller du kører det i vmware eller lignende. Hvordan har du lagt ubuntu på maskinen? Eller rettere, hvad er du på vej ind i?

Og ja, næsten uanset hvordan du har lagt ubuntu ind, kan du kopiere fra windows uden at skulle boote op i windows. Du behøver ikke en extern disk som mellemmand.
Creiff

Indlæg af Creiff »

Nej, jeg kører ikke over Wubi, tror jeg. Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg gjorde.
Når jeg booter, får jeg muligheden for at boote i windows eller i Ubuntu.

Det er lykkedes mig at komme ind i windows mappen med sys32 ect. men jeg synes ikke jeg kan finde C: