Compiz-konfiguration

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
PiranhaBoss.dk
IRC nickname: PiranhaBoss.dk
Geografisk sted: 2630 Taastrup

Compiz-konfiguration

Indlæg af PiranhaBoss.dk »

Ja, så er Windows XP smidt på gaden og Ubuntu har akkomoderet hele harddisken på min FujitsuSiemens AMILO 1450G.
Alt synes at køre go' fin, men jeg mistænker mit grafikkort, for ikke at være helt indforstået med udvikingen.
For jeg kan ikke få alle funktioner i CompizConfig til at spille.

Min hokummelse er nogen gang som et stort sort hul, der godt nok kan suge alt til sig, for så at lade det forsvinde ud i utilgængelige hjørner af universet, Så spørgsmålene er som følger; hvillet grafikkort har jeg? Er det noget jeg kan få linux til at fortælle mig? Så'en i tilfælde af, at jeg skal igang med at fikse tingene manuelt.
Jeg har den oprindelige cd-rom med driverer fra da maskinen blev leveret som et offer for Microsofts skumle dagsorden, men hvordan for nemmest konverteret alle de der .exe og .ini -filer til noget der kan vises med linux?
... og skal jeg også tjekke om jeg har alle plugins korrekt installeret?

Aller godeste hilsener
Morten
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Compiz-konfiguration

Indlæg af zob »

Hej og velkommen til dette fjerne hjørne af universet, hvor formålet netop er at akkumulere det type viden som ellers har det med at forsvinde helt, efter at være blevet blæst ud af folks hjerner.

Du kan få oplysninger om din hardware på flere måder. Grafisk kan jeg personligt godt lide det værktøj der hedder hardinfo. Det kan du installere ved at skrive følgende i en terminal.

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install hardinfo
Så kan du taste din kode. Den bliver registreret selvom du ikke kan se det på skærmen. Når installationen er færdig kan du finde den under navnet "system profiler and benchmark" under Programmer-Systemværktøj.

Uanset hvor fancy det værktøj det måtte være, er det dog blot en grafisk brugerflade til en kommando du kan fyre af direkte i terminalen.
Fordelen ved terminalkomandoer for forum, er at du kan copy-paste din output på enkelt vis hertil, så vi kan deltage i at vurdere tingenes tilstand. Prøv følgende:

Kode: Vælg alt

sudo lshw -C display
Du kan poste resultatet i tråden her.

Du kan også lige kikke ind i System-Administration-hardwaredrivere og se om der er en driver tilgængelig til dig.

Mht. drivercd'en skal den bare samme vej som windows. Du kan ikke bruge windows drivere til noget som helst.

laoshi har været så venligt at samle noget begynderinfo og links i en og samme post, så læs denne her og tjek de links han forsyner dig med: viewtopic.php?f=11&t=7945
PiranhaBoss.dk

Jeg takker for input.

Jeg fyrer din kode af i aften, når jeg endelig for lov til at slukke den her XP-maskine på jobbet.
IT-managerne her i firmaet bruger selv Ubuntu inde hos dem selv, men jeg må ikke :x

Jeg laver iøvrigt det lille trick, at jeg først kopiere alle de koder jeg finder ind i et notat, som jeg så gemmer til senere udvidelse, derefter går koden så videre til Terminal.
Det er måske noget andre med en hjerne, der som min, til tider minder om Windows Registry Database, måske skulle implementere i egne handlinger.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Nå. Det er da altid noget at de selv har ubuntu. Gad vide hvorfor de ikke finder det passende at dele den glæde med andre i firmaet.
Det må jo være noget med at I bruger nogle windows-programmer. Office-pakken?
PiranhaBoss.dk

Så er koden blevte brugt.

*-display:0
description: VGA compatible controller
product: Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller
vendor: Intel Corporation
physical id: 2
bus info: pci@0000:00:02.0
version: 04
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list rom
configuration: driver=i915 latency=0
resources: irq:16 memory:ffe80000-ffefffff ioport:ec00(size=8) memory:d0000000-dfffffff(prefetchable) memory:ffe40000-ffe7ffff
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
product: Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller

vendor: Intel Corporation
physical id: 2.1
bus info: pci@0000:00:02.1
version: 04
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:40000000-4007ffff

Det jeg har anført med fed betyder vel at der mangler noget, ik'?
PiranhaBoss.dk

Jeg har just hentet "Intel(R) Graphics Driver - Linux* [IntelGraphics_060704.tar.gz]" fra Intel.com.
Jeg fandt den ved at Google -> Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller Driver

Inden jeg pakker den ud og så fremdeles, så vil jeg meget gerne høre om jeg er på rette vej.
I tilfælde af positiv svar, så vil nogle syntaks-opvisninger til Terminal også være stærkt kærkommen, så jeg ikke for ødelagt noget.
Når man så'en begynder at sprinte inden man har lært at kravle i Linux, så er skæbnens grumme ansigt jo altid så jammerligt nær.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

jeg er ikke den store haj i grafikkort men så vidt jeg husker så er det kort understyttet af linuxkernen og der er derfor ikke brug for ekstra drivers.
jeg har dog en svag erindring om at det kort egentlig kun er et 2d kort, og at det KAN komme til at vise compis effekter med en masse bøvl, men til gengæld gør det det meget ringe og i hak. jeg vil derfor hvis jeg var dig lige se tiden an om ikke der kommer en af grafikkort-nørderne og af eller bekrafter.

grafisk lir er da meget fedt, men det er det vdet er, unødvendig og resourcekrævende lir, så hvis dit kort ikke kan, så må du nok skyde en hvid pil efter det
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
PiranhaBoss.dk

Ja, lir er det og ikke meget andet.
Jeg har iøvrigt også lige bemærket at jeg endnu ikke har fået lydkortet igang :?
Så det har Ubuntu endnu ikke fundet noget foder til. Nu kommer jeg sgisme nok sent i seng igen. :)