Spørgsmål vedr. Ubuntu Server
-
- IRC nickname: Jackount
Spørgsmål vedr. Ubuntu Server
Kan man uploade en hjemmeside gratis med ubuntu server? eller skal man bruge en internetudbyder som megahost.dk eller lign?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Spørgsmål vedr. Ubuntu Server
Jackount skrev:Kan man uploade en hjemmeside gratis med ubuntu server? eller skal man bruge en internetudbyder som megahost.dk eller lign?
jeg er ikke sikker på hvad du mener, så undskyld hvis jeg skyder gråspurve med kanoner med den følgende forklaring.
ubuntu er et komplet styresystem på lige måde med den windows du sikkert normalt bruger.
ubuntu findes i flere versioner , men de to store som er forskellige er desktop udgaven som er med grafisk brugerflade og så server udgaven som er helt uden grafisk brugerflade.
ideen er at der er ingen grund til at en maskine der skal fungere som server bruger energi på at lege med det grafiske.
det korte svar er altså at JA hvis du har en internetopkobling der hjemme med en fast ip-adresse (ellers kan andre jo ikke finde dig hvis du flytter rundt hele tiden) og hvis du har en computer hvor du fjerner windows og installerer ubuntu server, og hvis denne maskine står tendt altid 24 timer i døgnet, så kan du selv hoste dine hjemmesider uden brug af megahost eller lignende
-
Fedt nok, det var bare det jeg ville vide... Har lige installeret Ubuntu 64-bit, den normale. Skal til at prøve det
Men er der ingen grafik i Ubuntu Server? er et så bare ligesom BIOS eller sådan noget? Og hvad er fordelene ved det fremfor Windows server (eller mac server hvis det findes)? Og hvordan får man en URL som ikke er sådan noget som http://lol.cypercity.dk/hfsfjls/524/^^/Johan/lol, for jeg havde nemlig noget lignende engang ... ?
Men er der ingen grafik i Ubuntu Server? er et så bare ligesom BIOS eller sådan noget? Og hvad er fordelene ved det fremfor Windows server (eller mac server hvis det findes)? Og hvordan får man en URL som ikke er sådan noget som http://lol.cypercity.dk/hfsfjls/524/^^/Johan/lol, for jeg havde nemlig noget lignende engang ... ?
-
Det kan godt tage lidt tid før jeg svarer, jeg genstarter lige og prøver ubuntu
-
- IRC nickname: sound
Jackount skrev:Fedt nok, det var bare det jeg ville vide... Har lige installeret Ubuntu 64-bit, den normale. Skal til at prøve det
som bios... nej mere som i de gode gamle dos dage.
fordelene er mange. ca 90 %af alle "seriøse" servere kører en eller anden form for linux.
det er ikke som sådan fordi du ikke kan noget med en alm desktop udgave som du kan med en server udgave, men hvis maskinen står og passer sig selv så er der ingen grund til at bruge strøm samt processorkraft på at udregne et fint og fancy grafisk brugerflade.
installerer man f.eks ssh på sin server så kan man fra hvor som helst i verden (hvis det er sat rigtigt op) logge ind på sin server og arbejde med denne som hvis man sad med den fysisk. du får en komandoprompt og så kan du ellers bare arbejde der ud af.
mange ting går en del hurtigere med en komando end med at skulle klikke sig frem, og sidst men ikke mindst så kan man scripte sig til en masse funktioner. f.eks har jeg et script som rytter op, sletter ubrugte pakker, opdaterer pakkelisterne, fikser eventuelle fejl i pakkesystemet, opdaterer maskinen, og laver en liste over installerede pakker som den så smidder op en online service hvor jeg har 2 gb til backup og lignende.
dette script aktiverer jeg på min server ved at logge ind og skrive:
Kode: Vælg alt
opdater
alt hvad der kan gøres grafisk kan også gøres via komandoer, og der findes en masse hjælpemidler i terminalen, som gør det endnu nemmere (når man ved hvad man laver vel at mærke)
-
Fedt nok .. ! Jeg har altid troet at windows server mm. var en speciel udgave, og at det kun var dem der kunne hoste en hjemmeside. Men jeg fik ikk svar på det med URL'en? problem, da jeg genstartede computeren og installerede Ubuntu færdig, så kunne den ikke finde netværk, og da det var første gang jeg prøvede Ubuntu, og Linux i det hele taget, så kunne jeg ikke finde ud af det... Jeg har en bærbar, og bruger trådløst med en fin forbindelse btw.
-
- Redaktør
Du er vist ham der har installeret som wubi: viewtopic.php?f=11&t=9866
Det lyder lidt tungt for en server. Overvej at installere i dual-boot.
-
zob skrev:Du er vist ham der har installeret som wubi: viewtopic.php?f=11&t=9866
Det er ikk en server...
-
- Redaktør
Undskyld, så har jeg misforstået.