Hej Ubuntudanmark
Historien er som følger: Jeg har købt mig en Acer Aspire 7738G Bærbar med 2 harddiske på hver 500 gb (Ikke 2 partitioner men Fysisk 2 diske, Har tjekket )
Nu er spørgsmålet så
KAN jeg Installere ubuntu på mit D: drev? UDEN at miste al data på den partition?
Windows er installeret på C: drevet og det er windows 7, hvis der er af nogen betydning.
Jeg havde ubuntu på min gamle bærbare men der havde jeg lavet en partition til ubuntu, men jeg vil helst undgå det herpå.
Installation 2 Harddiske
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Installation 2 Harddiske
Robert H skrev:Hej Ubuntudanmark
Historien er som følger: Jeg har købt mig en Acer Aspire 7738G Bærbar med 2 harddiske på hver 500 gb (Ikke 2 partitioner men Fysisk 2 diske, Har tjekket )
Nu er spørgsmålet så
KAN jeg Installere ubuntu på mit D: drev? UDEN at miste al data på den partition?
Windows er installeret på C: drevet og det er windows 7, hvis der er af nogen betydning.
Jeg havde ubuntu på min gamle bærbare men der havde jeg lavet en partition til ubuntu, men jeg vil helst undgå det herpå.
det kan du, men jeg vil helt klart anbefale dig at lave 3 partitioner til ubuntu som er reserveret til denne. en swap en til / (systemet) og en til /home (din hjemmemappe)
at installere som wubi (hvilket hvist ikke engang kan lade sig gøre i windows 7 endnu) hvor man ikke laver partitioner til ubuntu er ikke noget jeg vil anbefale til andet end at prøve systemet i en kortere periode.
HUSK at ubuntu er ikke bare et program. det er et komplet styrestystem som man bruger i stedet for windows
-
Lyder fornuftigt
Kan jeg så tage evt. 100 eller 150 Gb fra d: Drevet og lave til en partition til ubuntu UDEN at miste dataen på drevet?
Kan jeg så tage evt. 100 eller 150 Gb fra d: Drevet og lave til en partition til ubuntu UDEN at miste dataen på drevet?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Robert H skrev:Lyder fornuftigt
ja det kan du sagtens...
1: defragmenter dit drev i windows (ja dette KAN godt tage rigtig mange timer, så lad den køre til den er færdig)
2: boot fra en ubuntu live cd
3: start programmet gparted (system->administtration->gparted) og forminsk så dit ddrev.
4: opret dine partitioner. ca 20 gb til / og ca dobbelt så meget som din ram til swap, og så resten til din /home
5: installer ubuntu
-
Det lyder meget godt
Mange tak for den hurtige og gode hjælp
Mange tak for den hurtige og gode hjælp