soundpartner skrev:det kræver at du ikke har noget rod med at en del af det lugger på en fysisk partition og en anden del ligger på en logisk partition. dette ville nok være nemmest at se på et screendump fra gparted.
Her er et screendump af Gparted med partitionerne:
Det ser ud til, at Windows partitionen nu har overtaget unallocated partitionen. Aner ikke hvordan det er sket, men det burde vel saa vaere muligt at lave win partitionen mindre og dermed Ubuntu partitionen stoerre?
præcis som jeg forventede så ligger din ubuntu på en extendet partition, så det nemmeste vil helt klart være at gøre følgende:
1: defragmenter din windows disk fra windows. 2: boot fra live-usb 3: slet ubuntu og den extendet partition (fra din live-usb) 4: forminsk windows partition (fra din live-usb) 5: installer ubuntu igen på størst mulige frie plads.
problemet her er så bare at det er slet ikke sikkert at windows kan forminskes. finten er at selve windows filsystem smider sine filer sådan lidt hvor den har lyst til, så hvis der ligger en fil i slutningen af den frie plads så kan windows ikke forminskes forbi denne. defragmenteringen kan løse dette, men hvis filen som sådan ikke er fragmenteret så er der jo ingenn grund til at flytte den, så det gør defragmenteringen så ikke.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd
Webmaster og stifter af: Hvor du finder scripts til en hver situation
soundpartner skrev:præcis som jeg forventede så ligger din ubuntu på en extendet partition, så det nemmeste vil helt klart være at gøre følgende:
1: defragmenter din windows disk fra windows. 2: boot fra live-usb 3: slet ubuntu og den extendet partition (fra din live-usb) 4: forminsk windows partition (fra din live-usb) 5: installer ubuntu igen på størst mulige frie plads.
problemet her er så bare at det er slet ikke sikkert at windows kan forminskes. finten er at selve windows filsystem smider sine filer sådan lidt hvor den har lyst til, så hvis der ligger en fil i slutningen af den frie plads så kan windows ikke forminskes forbi denne. defragmenteringen kan løse dette, men hvis filen som sådan ikke er fragmenteret så er der jo ingenn grund til at flytte den, så det gør defragmenteringen så ikke.
Tak, det vil jeg forsoege. Hver gang jeg aabner for Gparted fra en usb stick blir Grub 2 slettet fra netbooken, saa man kan ikke logge ind. Den skal installeres igen, hvilket ikke er helt nemt.
soundpartner skrev:præcis som jeg forventede så ligger din ubuntu på en extendet partition, så det nemmeste vil helt klart være at gøre følgende:
Tak, det vil jeg forsoege. Hver gang jeg aabner for Gparted fra en usb stick blir Grub 2 slettet fra netbooken, saa man kan ikke logge ind. Den skal installeres igen, hvilket ikke er helt nemt.
det forstår jeg igge hvorfor den skulle. men hvor om alting er så kan trin 2,3,4 og 5 klares i samme boot, og herefter der skal du jo bare boote normalt, og det skulle være muligt at vælge mellem windows og ubuntu.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd
Webmaster og stifter af: Hvor du finder scripts til en hver situation
det forstår jeg igge hvorfor den skulle. men hvor om alting er så kan trin 2,3,4 og 5 klares i samme boot, og herefter der skal du jo bare boote normalt, og det skulle være muligt at vælge mellem windows og ubuntu.
Mange tak, det er nu sat op, som det skal være. Win fylder 53 GB og Ubuntu fylder 167 GB. Jeg fulgte dine trin med undtagelse af defragmentering i Win.
Det bliver du lige nødt til at skrive i emnelinjen i dit første indlæg (ellers bliver det ikke vist i oversigten!)
"Von guten Mächten wunderbar geborgen erwarten wir getrost was kommen mag. Gott ist mit uns am Abend und am Morgen Und ganz gewiss an jedem neuen Tag" (Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)