Udvid UNR partitionen (løst)
-
- IRC nickname: msm
- Geografisk sted: Dublin
Udvid UNR partitionen (løst)
Jeg har en netbook der dualbooter med UNR og Win 7. Hele harddisken er på 250 GB, hvor Win 7 fylder 126GB. Da jeg kun bruger Windows partitionen til Skype, er der ingen grund til, at det tager så meget harddiskplads.
Hvordan kan jeg resize partitionerne, så UNR fx. tager 200 GB, og Windows tager 40 GB med 10 GB swap?
Jeg har ikke en live CD, da der ikke er et cd drev netbooken, men jeg har UNR på en USB stick.
På forhånd tak.
Hvordan kan jeg resize partitionerne, så UNR fx. tager 200 GB, og Windows tager 40 GB med 10 GB swap?
Jeg har ikke en live CD, da der ikke er et cd drev netbooken, men jeg har UNR på en USB stick.
På forhånd tak.
Senest rettet af msm 17. feb 2010, 15:11, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Mikkel
Mikkel
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Udvid UNR partitionen
Øh... hvorfor bruger du windows til skype? Det virker da fint i ubuntu.
Spørgsmål 2:
start op fra USB stick systemet og vælg system/administartion/gparted og gør det derfra.
Evt skal du hente det førsteller fra softwarecenter.
Alternativt kan du hente det herfra http://gparted.sourceforge.net/ og ligge det ud på en usb-stick
stra
Spørgsmål 2:
start op fra USB stick systemet og vælg system/administartion/gparted og gør det derfra.
Evt skal du hente det først
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install gparted
Alternativt kan du hente det herfra http://gparted.sourceforge.net/ og ligge det ud på en usb-stick
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Stra skrev:Øh... hvorfor bruger du windows til skype? Det virker da fint i ubuntu.
Spørgsmål 2:
Evt skal du hente det førsteller fra softwarecenter.Kode: Vælg alt
sudo aptitude install gparted
stra
Tak for svaret. Jeg bruger Skype in Windows, da jeg ikke kan få mikrofonen til at virke i Ubuntu. Ingen problemer med den i Win.
Jeg har hentet Gparted, og den ligger som en .iso fil på pc'en.
Mvh
Mikkel
Mikkel
-
Ud på USBsticket med den. Du kan ikke bruge den direkte fra ubuntu, normal indgang med kun via USB-stick indgang.msm skrev:Jeg har hentet Gparted, og den ligger som en .iso fil på pc'en.
stra
stra
-
Stra skrev:Ud på USBsticket med den. Du kan ikke bruge den direkte fra ubuntu, normal indgang med kun via USB-stick indgang.msm skrev:Jeg har hentet Gparted, og den ligger som en .iso fil på pc'en.
stra
Jeg brugte Gparted fra usb sticken. Blev dog nødt til at prøve et par gange før det lykkedes. Desværre kan jeg slet ikke komme ind i pc'en nu. Ved opstart når den kun til "GRUB loading" beskeden, og så genstarter computeren, hvilket den blir ved med. Det er ikke muligt at komme ind i UNR eller Win. Hvad kan jeg evt. gøre ved det. Vil helst ikke geninstallere hele systemet.
Mvh
Mikkel
Mikkel
-
Pokkers, men prøv at se i denne vejledning for hjælp til det problem
https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... m%20LiveCD
stra
stra
stra
-
Stra skrev:Pokkers, men prøv at se i denne vejledning for hjælp til det problem
stra
Tusind tak!
Metode nr 2 virkede heldigvis. Har dog stadig et par problemer:
Ubuntu partitionen er ikke blevet udvidet, som egentlig var den oprindelige hensigt. Nu er der bare en partition, der hedder Unallocated, der optager næsten 80 GB. Hvordan kan jeg få Ubuntu til at benytte den partition?
Har også problemer med det trådløse netværk i Ubuntu. Jeg bruger WICD, og enten ryger forbindelsen, så den eneste måde er at disconnect og derefter connect før det virker igen. Det sker ca. hver 2 minut. Eller også forsvinder alle de trådløse netværk fra listen, og den eneste måde at få dem frem igen, er at genstarte computeren.
Mvh
Mikkel
Mikkel
-
start gparted igen.msm skrev:Ubuntu partitionen er ikke blevet udvidet, som egentlig var den oprindelige hensigt. Nu er der bare en partition, der hedder Unallocated, der optager næsten 80 GB. Hvordan kan jeg få Ubuntu til at benytte den partition?
Hvis den unallocatede partion ligger umiddelbart ved siden af Ubuntu partionenen, udvider du denne, hen over den unallocatede.
Hvis ikke skal du have den flyttet den unallocatede først.
Husk forøvrigt altid af tage backuop af vigtige filer, enden man begynder at rode med partioner
tror det er en god ide, at oprette en ny tråd, med det emne.
Har også problemer med det trådløse netværk i Ubuntu. Jeg bruger WICD, og enten ryger forbindelsen, så den eneste måde er at disconnect og derefter connect før det virker igen. Det sker ca. hver 2 minut. Eller også forsvinder alle de trådløse netværk fra listen, og den eneste måde at få dem frem igen, er at genstarte computeren.
stra
stra
-
Stra skrev:start gparted igen.msm skrev:Ubuntu partitionen er ikke blevet udvidet, som egentlig var den oprindelige hensigt. Nu er der bare en partition, der hedder Unallocated, der optager næsten 80 GB. Hvordan kan jeg få Ubuntu til at benytte den partition?
Hvis den unallocatede partion ligger umiddelbart ved siden af Ubuntu partionenen, udvider du denne, hen over den unallocatede.
Husk forøvrigt altid af tage backuop af vigtige filer, enden man begynder at rode med partionertror det er en god ide, at oprette en ny tråd, med det emne.
stra
Det vil jeg prøve, når jeg kommer hjem. Kan faktisk ikke huske, om den unallocatede del ligger ved siden af Ubuntu.
Har oprettet en anden tråd ang. netværksproblemet.
Mvh
Mikkel
Mikkel
-
Stra skrev:start gparted igen.msm skrev:Ubuntu partitionen er ikke blevet udvidet, som egentlig var den oprindelige hensigt. Nu er der bare en partition, der hedder Unallocated, der optager næsten 80 GB. Hvordan kan jeg få Ubuntu til at benytte den partition?
Husk forøvrigt altid af tage backuop af vigtige filer, enden man begynder at rode med partioner
stra
Unallocated ligger nu lige til venstre for linux partitionen, men jeg kan ikke resize linux ind over den.
Der ligger Windows partition / Unallocated / Ubuntu / SWAP
Ser ikke ud til at unallocated der fylder 67 GB kan bruges overhovedet.
Mvh
Mikkel
Mikkel
-
Lige for at være sikker.
Det er fra USB-stick du forsøger?
Hvilke fejl får du.
Du skulle kunne markere Ubuntu-partionen og vælger Partion/forstør mindsk. (der må ikke være nøgle på den).
Alternativt kan man vistnok også arbejde med partion ændringer i windows.
stra
Hvilke fejl får du.
Du skulle kunne markere Ubuntu-partionen og vælger Partion/forstør mindsk. (der må ikke være nøgle på den).
stra
stra
-
Stra skrev:Lige for at være sikker.
Hvilke fejl får du.
stra
Ja, det er fra en USB stick.
Jeg kan sagtens markere Ubuntu-partionen og vaelge Move/Resize, men den kan kun udvides til max 103 GB. Der kommer ikke en fejlmeddelelse.
Jeg ville jo gerne, hvis de 67 GB i unallocated kunne blive en del af Ubuntu-partitionen.
Mvh
Mikkel
Mikkel
-
Hver gang jeg prøver at ændre partitionerne blir Grub 2 på en eller anden måde slettet, så jeg skal installere den igen. Desuden blir windows partitionen ødelagt, så den skal geninstalleres. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg gør forkert.
Men jeg tænkte på, om den nemmeste løsning vil være at slette UNR partitionen i Gparted, så der blir en stor unallocated partition på ca. 168 GB, som jeg så kan geninstallere UNR på?
Men jeg tænkte på, om den nemmeste løsning vil være at slette UNR partitionen i Gparted, så der blir en stor unallocated partition på ca. 168 GB, som jeg så kan geninstallere UNR på?
Mvh
Mikkel
Mikkel
-
Er da et forsøg værd. Hvis du alligevel ikke har noget der skal gemmes.msm skrev:Hver gang jeg prøver at ændre partitionerne blir Grub 2 på en eller anden måde slettet, så jeg skal installere den igen. Desuden blir windows partitionen ødelagt, så den skal geninstalleres. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg gør forkert.
ellers kan du jo ligge windows på hele disken og tage den derfra http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
stra
stra
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
det kræver at du ikke har noget rod med at en del af det lugger på en fysisk partition og en anden del ligger på en logisk partition. dette ville nok være nemmest at se på et screendump fra gparted.