Jeg er i færd med at laven en brugsanvisning til GIMP til eget brug, og til dette formål vil jeg gerne tage nogle skærmdumps.
Når vinduet ”GNU Image Manipulation Program” er valgt, og jeg trykker Alt+Print Screen, får jeg et skærmdump af vinduet; alt OK.
Men hvis jeg peger på File, fordi jeg gerne vil have et skærmdump med rullegardinsmenuen (rullegardinsmenuen ligger inden for vinduets afgrænsninger), virker hverken Print Screen eller Alt+Print Screen.
Kan I hjælpe med dette problem?
Print Screen virker kun delvist på GIMP (Løst)
-
Print Screen virker kun delvist på GIMP (Løst)
Senest rettet af soren 14. feb 2010, 17:09, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen Soren
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Print Screen virker kun delvist på GIMP
soren skrev:Jeg er i færd med at laven en brugsanvisning til GIMP til eget brug, og til dette formål vil jeg gerne tage nogle skærmdumps.
Når vinduet ”GNU Image Manipulation Program” er valgt, og jeg trykker Alt+Print Screen, får jeg et skærmdump af vinduet; alt OK.
Men hvis jeg peger på File, fordi jeg gerne vil have et skærmdump med rullegardinsmenuen (rullegardinsmenuen ligger inden for vinduets afgrænsninger), virker hverken Print Screen eller Alt+Print Screen.
Kan I hjælpe med dette problem?
ikke rigtigt. jeg har også selv haft lidt ballade med dette. jeg fandt 2 workarounds.
1: jeg fandt et eller andet program hvor man kunne sætte en delay på således at den ventede 10 sek og så tog billedet. på den måde kunne jeg sætte det i gang og så finde billedet jeg ville have taget.
2: jeg installerede i virtualbox og lavede så billedet af hele skærmen i virtualboxen (lavet fra host os)
jeg brugte metode 1 i lang tid, men det var lidt bøbvlet så jeg skiftede til metode 2 ret hurtigt
-
Re: Print Screen virker kun delvist på GIMP
Tak til alle jer, som har læst om mit problem og specielt til soundpartner for dit svar.
Via soundpartners svar kom jeg på sporet af løsningen. I terminalen skriver jegEfter denne kommando har jeg så 10 sekunder til at få det ønskede skærmbillede frem på skærmen. Så gemme jeg billedet og beskærer det med GIMP.
Hvis jeg kun har brug for skærmdump af et vindue, bruger jeg koden
Andre muligheder kan findes i
Via soundpartners svar kom jeg på sporet af løsningen. I terminalen skriver jeg
Kode: Vælg alt
$ gnome-screenshot --delay=10
Hvis jeg kun har brug for skærmdump af et vindue, bruger jeg koden
Kode: Vælg alt
$ gnome-screenshot --delay=10 --window
Andre muligheder kan findes i
http://manpages.ubuntu.com/manpages/hardy/man1/gnome-screenshot.1.html
Med venlig hilsen Soren
-
- Geografisk sted: København
Re: Print Screen virker kun delvist på GIMP (Løst)
Der findes en GUI til samme i Programmer > Tilbehør > Gem skærmbillede.