Oprette partition til /home.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Wrisberg
Geografisk sted: Haslev, sjælland

Oprette partition til /home.

Indlæg af Wrisberg »

Jeg har søgt og læst, og har besluttet mig for at det nok er smartest jeg laver en særskilt partition til /home

Jeg har luret i Gparted, her har jeg /dev/sda1 (ext4 format) - /dev/sda2 (extended format)

Det jeg tænker med oprettelse af særskilt partition til /home er at jeg ved for meget linuxnewb roderi i fremtiden lettere kan lave en clean install uden for meget bøvl med eksterne overførsler.

MEN: Hvordan gør jeg. Jeg er med på jeg opretter en partition i passende størrelse, i ext4, right? men hvordan montere jeg så min eksisterende /home efterfølgende? - Og ved reinstall, hvordan vælger jeg så min "nye" /home?

Jeg her ledt efter en guide, men umiddelbart kan jeg intet finde . . .
Jonas Wrisberg

W520
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Oprette partition til /home.

Indlæg af Stra »

Det simpleste er simpelt hen at tage en ekstern backup af dit nuværende /home evt incl. skjulte filer (opsætnings filer).
Tips til backup her
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... hilit=home

Derefter kan du følge denne guide, som viser principrene, selv om det er en ældre udgave.

http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

Du skal først og fremmest have lavet din /home partition, hvilket filsystem den skal køre med, afgør din /, hvis din / køre EXT3, frarådes det at køre EXT4 på din nye /home.

Du kan evt slette denne partition du har til overs, hvis den ikke bruges af f.eks Windows, under reinstallationen skal du bare huske at vælge et "mountpoint" for din /home. Når du har lavet denne og skal geninstallere, skal du blot remounte /home uden at formatere den (Husk korrekt filsystem også).

Jeg har selv en seperat /home, og har lige brugt programmet "BackInTime" til at lave automatisk backup (Valgfrit), af f.eks hele mit /home over på en anden harddisk. Når man så har geninstalleret systemet, skal man have sit "BackInTime" program installeret igen, og første gang jeg kørte det uden at tilføje andet end selve programmet, der ville den ikke som root, så da installerede jeg su-to-root pakken som er at finde i synaptic, og så virkede den del med BackInTime (root) også, og det laver backup på lige den måde jeg ønsker mig.

Du kan se min opsætning her og selv programmet:

http://peecee.dk/upload/view/225413/full

Laver min backup af:

/etc
/usr/bin
/usr/local/bin
/home/spot

Jeg fjerner også .* fra "Exclude" listen i "BackInTime" programmet, ellers backer den IKKE ens skjulte filer op da de udelukkes.

Min "Include" liste:

http://peecee.dk/upload/view/224968

Min "Exclude" liste:

http://peecee.dk/upload/view/224967
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg vil bare indskyde at der både er fordele og ulemper i ukritisk at genbruge sin gamle /home mappe efter en clean install. Hvis man har lavet noget opsætningsrod, så kopierer man dem med over på den nye installation. Jeg kopierer selv manuelt de filer over som jeg gerne vil bruge. Det vil sige evolution-data, dokumenter, musik samt diverse konfigurationsfiler til rhythmbox (eller banshee - jeg kan ikke helt bestemme mig), virtualbox, conky, dropbox med mere. Denne metode kræver dog at man kender sine konfigurationsfiler og der sikkert en smartere måde at gøre det på - måske med conduit.
Det var bare for at nævne at det ikke nødvendigvis er lutter lagkage at få dit gamle system tilbage.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

zob skrev:Jeg vil bare indskyde at der både er fordele og ulemper i ukritisk at genbruge sin gamle /home mappe efter en clean install. Hvis man har lavet noget opsætningsrod, så kopierer man dem med over på den nye installation. Jeg kopierer selv manuelt de filer over som jeg gerne vil bruge. Det vil sige evolution-data, dokumenter, musik samt diverse konfigurationsfiler til rhythmbox (eller banshee - jeg kan ikke helt bestemme mig), virtualbox, conky, dropbox med mere. Denne metode kræver dog at man kender sine konfigurationsfiler og der sikkert en smartere måde at gøre det på - måske med conduit.
Det var bare for at nævne at det ikke nødvendigvis er lutter lagkage at få dit gamle system tilbage.

Tilføjelse: Hvis man gør som du, er det nok nemmest med et script der sørger for du får lige præcis de ting smidt over du vil have, hvis du så hælder imellem 2 løsninger, som du påpeger, kunne man lave 2 scripts, et til det ene, og et til det andet. (Bare en tanke).

Jeg må lige sige at jeg selv er rimelig grøn i linux, og efter at have rodet med programmet "BackInTime" og testet frem og tilbage, ved at geninstallere, gendanne ud fra min backup lavet med "BackInTime", er yderst tilfreds.

Jeg er nemlig ikke helt 100% inde i hvad der er hvad, og det undgår jeg at tænke over med dette program, men som det kan ses i min egen tråd ang. en nem backup løsning i Ubuntu (viewtopic.php?f=3&t=9759), så er der MANGE måder man kan gøre det på, og vi er jo alle forskellige og ønsker forskellige løsninger, så derfor var mit indlæg kun et bud ud af mange. Mit råd vil være at du prøver dig frem, hvis ens ting er vigtige, så lav en manuel backup før du roder dig ud i et ukendt program, så mister du i værste tilfælde IKKE alt din data.

Jeg sørger for at jeg kun foretager backup når jeg selv har ændret i noget, hvis systemet kommer med nogle opdateringer, køre jeg lige videre et stykke tid før jeg konkludere det virker og laver backup, så man undgår at få backet sine fejl op.

Det smarte ved "BackInTime", synes jeg, er at man først opretter en backup, efterfølgende kan man sammenligne forrige backup med nuværende installation og backe de ændre op der måtte være imellem de 2 backup, så man hele tiden har en frisk og en masse ældre backups, lidt lige som gendannelsesfunktionen i Windows, hvor den opretter nogle punkter man kan gå tilbage til, som jeg finder "lige mig".

Håber du finder på en løsning.

Held og lykke.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200