Hej alle!
Jeg har nu fundet de gamle film frem fra den lille, var mindre. Det ville vi så kigge lidt på i aften konen og mig.
MEN: - Jeg kan fint tilslutte så jeg får mit desktop frem på fjernsynet, og pc, format osv er fint. Men når jeg så afspiller film er der bare sort skærm (fjernsynsskærm). Både i vlc og de andre jeg har prøvet. Menuerne er der og det hele, men selve video er bare sort, Men på pc skærmen kører det hele som det skal.
Kan det være mit grafikkort der ikke kan afspille på 2 skærme samtidigt i Ubuntu?
Det skal lige siges at det har kunne lade sig gøre i gamle Windoze dage.
er der nogen som har en løsning på dette?
Jonas
tilslutning til fjernsyn. /sort skærm under videoafspilning,
-
- Geografisk sted: Haslev, sjælland
tilslutning til fjernsyn. /sort skærm under videoafspilning,
Jonas Wrisberg
W520
W520
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: tilslutning til fjernsyn. /sort skærm under videoafspilning,
Wrisberg skrev:Hej alle!
Jeg har nu fundet de gamle film frem fra den lille, var mindre. Det ville vi så kigge lidt på i aften konen og mig.
MEN: - Jeg kan fint tilslutte så jeg får mit desktop frem på fjernsynet, og pc, format osv er fint. Men når jeg så afspiller film er der bare sort skærm (fjernsynsskærm). Både i vlc og de andre jeg har prøvet. Menuerne er der og det hele, men selve video er bare sort, Men på pc skærmen kører det hele som det skal.
Kan det være mit grafikkort der ikke kan afspille på 2 skærme samtidigt i Ubuntu?
Det skal lige siges at det har kunne lade sig gøre i gamle Windoze dage.
er der nogen som har en løsning på dette?
Jonas
Det er meget sandsynligt at det er følgende, hvis der overhovedet kommer et signal ud fra computeren:
Dit fjernsyn er bare dum elektronik, så følgende skal være helt korrekt:
- Skærmopløsning
- Vertikal scanfrekvens (refresh rate) i Hertz (Hz)
- Horizontal frekvens i KHz (1000'er Hz)
Hvis bare en af de 3 ting ikke passer vil elektronikken ofte ikke have mulighed for at vise et billede, og der er sort skærm.
Det vil være en god ide at komme med nogle flere detaljer:
Hvilken Ubuntu?
Hvilket grafikkort?
Hvordan er det forbundet til TVet? (stik-type, vedlæg evt billede via et paste bin website)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Re: tilslutning til fjernsyn. /sort skærm under videoafspilning,
Wrisberg skrev:Menuerne er der og det hele, men selve video er bare sort, Men på pc skærmen kører det hele som det skal.
Grafikkort benytter en metode som hedder overlay, hvor billedet sammensættes i lag. F.eks. i dit tilfælde hvor grafikkortet formentlig benytter noget hardware acceleration til videoen, mens resten af skrivebordet optegnes af andre dele af grafikkortet. Pga. begrænsning i grafikdriver eller bare fejlkonfiguration, virker overlay ikke på den udgang som går til dit fjernsyn.
Hvilket grafikkort har du og hvilken driver bruger du? (hvis du ikke ved det, så copy-paste output fra lspci og lsmod)
Mvh.
Kenni