Nem backup løsning - Ubuntu 9.10 64 bit (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Nem backup løsning - Ubuntu 9.10 64 bit

Indlæg af soundpartner »

Svante skrev:
laoshi skrev:
Spotten skrev:
Hvis man har *~ på sin exclude liste, hvad betyder det så?

På forhånd tak.

Så betyder det at du udelukker alt - * er jo et wildcard - så det skal du nok ikke gøre!

Der står *~ (stjerne + tilde).
Jeg tolker det som, at det kun er filer som ender med ~ (tilde), der er ikke bliver taget backup af, og det er vel OK?

en lille rettelse - dette er ikke en tilde men en strej. ~ dette er en tilde.

edit: og nu ser jeg så mens jeg skriver dette der vises det rigtig nok som tilder, mens man på forum kun ser det som strejer. det er da pænt belastende...
hvor om alting er så er *~ (stjerne tilde) midlertidige filer som bruges af en åben session. hvis denne session bliver lukket unaturligt så forbliver disse filer, men ellers så burde sessionen selv slette disse når denne bliver lukket rigtigt ned.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Der står *~ (stjerne + tilde).
Jeg tolker det som, at det kun er filer som ender med ~ (tilde), der er ikke bliver taget backup af, og det er vel OK?

Ja, dem kan du roligt fjerne - det er temporære filer som oprettes når du arbejder i et dokument.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Svante

Indlæg af Svante »

Ja, dem kan du roligt fjerne - det er temporære filer som oprettes når du arbejder i et dokument.

Så er vi enige! :)
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

Ja, oplevede også samme fejl med forum her IKKE kan vise det i kaldet "tilde", vidste dog ikke den blev kladt tildte, men det ved jeg så nu! :-)

Meget rart med screenshots, ellers kan man hurtigt gå galt i byen! :-)

Jeg tror vi nåede til enighed allesammen ja! :-)

Er også noget skidt at være uenige og diskutere, det får man sjældent noget godt ud af! :-D
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Spotten

Indlæg af Spotten »

Kunne det passe denne backup er mindre end det man tager backup af?

Har ikke kun backet mit /home op, som er sin egen partition med 104.9GB plads, hvor der er 45.9GB brugt. Har også sat den til at gemme /etc og /usr/bin og /usr/local/bin, så forstår ikke det kan være rigtigt det fylder så lidt som det gør som backup.

Forstår ikke helt hvordan en fuld backup af ALT + home, kan blive til kun 5GB backup?

Eneste tanke jeg har, er at den går ind og gendanner data fra skygger på ens harddisk?

Hvis man formatere hele systemet, inc. sin /home og bagefter køre denne "Restore" via. "BackInTime", så kan jeg ikke tro den kan genskabe ALT igen?

Eller hvordan hænger det lige sammen?

På forhånd tak.
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
Spotten

Indlæg af Spotten »

Kan nu se hvad der (tilde) gør, hvis man f.eks har et dokument som ikke bliver gem korrekt, så laver den en sikkerhedskopi af det, som starter med (tilde), så hvis man backer dem op, er man så ikke bedst stillet hvis man f.eks sad og var i gang med et vigtigt dokument som gik ned, så har man vel mulighed for at genskabe disse filer hvis man ikke udelukker dem? Hvis (stjerne+tilde) er på "Exclude" listen, så udelukker den jo at gemme dem, så det er vel op til hvordan man vil have det sat op, om den skal gemme dem eller eksludere dem.
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

I det øjeblik du vælger at gemme det dokument som du arbejder i, så mister tilde-filen sin betydning, så der er ingen grund til at belemre backup'en med den slags filer.

Spotten

Indlæg af Spotten »

laoshi skrev:I det øjeblik du vælger at gemme det dokument som du arbejder i, så mister tilde-filen sin betydning, så der er ingen grund til at belemre backup'en med den slags filer.

Ok, tænkte bare hvis f.eks maskine gik ned mens man sad og rodede med et ugemt dokument, så kunne det måske bruges?

Hvad med det ang. backup, med at den fylder meget mindre end de originale filer, hvad skyldes dette? Kan det være den ikke har gjort det ordentligt?

På forhånd tak.
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

Hvad med det ang. backup, med at den fylder meget mindre end de originale filer, hvad skyldes dette? Kan det være den ikke har gjort det ordentligt?

Det er jo et godt spørgsmål - jeg bruger ikke selv backintime, men prøver lige at installere det for at se nærmere på det.
Umiddelbart kunne jeg forestille mig at du måske har en indstilling liggende som udelukker filer over en bestemt størrelse.
Jeg mener ikke at backintime som standard komprimerer filerne - men hvis den gør det, så er der meget plads at spare specielt med billedfiler.
Har du kigget på dokumentationen til backintime, som jeg linkede til tidligere?

soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Spotten skrev:
laoshi skrev:I det øjeblik du vælger at gemme det dokument som du arbejder i, så mister tilde-filen sin betydning, så der er ingen grund til at belemre backup'en med den slags filer.

Ok, tænkte bare hvis f.eks maskine gik ned mens man sad og rodede med et ugemt dokument, så kunne det måske bruges?

På forhånd tak.

ja det kan bruges hvis du da tager løbende backup hver 10 min.
hvis du tager backup en gang om dagen eller en gang om ugen, Og du sidder og arbejder med et dokument samtidig så kan du kun bruge dette til noget hvis maskinen går ned i det samme, men i så fald vil din backup højst sansynligt også være defekt da maskinen også arbejdede med denne da den gik ned.

ikke for at være ond, men jeg har et billede af dig som lidt af en pillefinger der piller lidt mere end hvad godt er.
med ubuntu er det efter min erfaring ofte selvforskyldt når systemet går ned. det er enden fordi man installerer usuporterede pakker (absolut vil have den nye firefox 3,6 osv) eller fordi man selv har pillet for meget ved noget man ikke ved hvad er.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Spotten

Indlæg af Spotten »

laoshi skrev:

Det er jo et godt spørgsmål - jeg bruger ikke selv backintime, men prøver lige at installere det for at se nærmere på det.
Umiddelbart kunne jeg forestille mig at du måske har en indstilling liggende som udelukker filer over en bestemt størrelse.
Jeg mener ikke at backintime som standard komprimerer filerne - men hvis den gør det, så er der meget plads at spare specielt med billedfiler.
Har du kigget på dokumentationen til backintime, som jeg linkede til tidligere?

Ok, gider du så lige sige hvis du finder ud af noget? :-)

Jeg har kigget på dokumentationen du linkede til tidligere ja, desværre er den på engelsk som jeg ikke er så skrap til igen, men jeg fandt ikke umiddelbart noget ang. dette.

Kan se der er en fane hvor der står noget med den ikke skal gemme hvis der er mindre end 1GB fri plads på backup mappen, men der er så 600+ GB fri plads, så går ikke ud fra det er deri det ligger.

På forhånd tak.

http://peecee.dk/upload/view/224964
http://peecee.dk/upload/view/224965
http://peecee.dk/upload/view/224966
http://peecee.dk/upload/view/224967
http://peecee.dk/upload/view/224968
http://peecee.dk/upload/view/224969

Sådan ser min "BackInTime" ud.
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

Jeg tror at du har været for utålmodig! Det tager lang tid at få lavet den første backup - især i den størrelse som du arbejder med. De næste gange går det hurtigere, for da sammenligner backintime filerne med den eksisterende backup og erstatter kun dem som er blevet ændret.

Ved den første backup opretter backintime først mappesystemet, og så begynder den at fylde op - så hvis du kun har set at alle mapperne er på plads - så er det ikke sikkert at indholdet har været det.

Du kan følge med i processen ved at kigge i nederste linje i backintimes interface, hvor der står: 'Working: Take snapshot (rsync: stien/til/den/fil/som/overføres)

Så lad den roligt arbejde i nogle timer, indtil den er færdig. Så kan du bagefter sammenligne størrelsen af /home/spot
med sti_til_ekstern_harddisk/backintime/xxxxxx (hvor xxxxxx er datomærkningen).
Brug kommandoen:

Kode: Vælg alt

du -Psh /home/spot
og

du -Psh sti_til_ekstern_harddisk/backintime/xxxxxx

Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:
Spotten skrev:

På forhånd tak.

ja det kan bruges hvis du da tager løbende backup hver 10 min.
hvis du tager backup en gang om dagen eller en gang om ugen, Og du sidder og arbejder med et dokument samtidig så kan du kun bruge dette til noget hvis maskinen går ned i det samme, men i så fald vil din backup højst sansynligt også være defekt da maskinen også arbejdede med denne da den gik ned.

ikke for at være ond, men jeg har et billede af dig som lidt af en pillefinger der piller lidt mere end hvad godt er.
med ubuntu er det efter min erfaring ofte selvforskyldt når systemet går ned. det er enden fordi man installerer usuporterede pakker (absolut vil have den nye firefox 3,6 osv) eller fordi man selv har pillet for meget ved noget man ikke ved hvad er.

Hej igen.

Det billede har jeg godt fornemmet du har af mig, og det er helt forkert efter min mening, undskyld mig, men det virker som om du tror jeg er helt dum.

Jeg bruger usupporteret software ja, ellers kan jeg slet ikke bruge linux da jeg f.eks har en MP3 afspiller til 3500kr som er med DRM, og det vil UbuntuDanmarks forum jo ikke hjælpe en med at bryde da det jo efter hvad nogen siger er ulovligt, selvom der er SÅ mange modsætninger i denne lovgivning omkring lige dette.

Hvis du læser denne og mange af de andre tråde igennem jeg har lavet i min tid, vil du nok nærmere få den opfattelse at jeg hellere spørger en gang for meget end en gang for lidt da jeg helst vil undgå at ødelægge mit system, en anden ting du også vil se, er jeg er meget påpasselig med hvem jeg tager imod kommandoer fra, specielt dem med sudo foran da jeg godt er klar over hvor stor en skade det kan medføre, da jeg har lært af egne fejl omkring lige dette med at bruge koder man ikke selv kender, som andre påstår er rigtige, og så ender med at lave helt ged i den.

En anden ting, så finder jeg Ubuntu ubrugeligt på mange punkter hvis det ikke var for denne usupporterede software du omtaler, jeg har f.eks et videoredigeringsprogram jeg bruger RIGTIGT meget, og det er en SVN build, hvor den normale i pakkearkivet (Som ER supporteret) ikke virker til mit brug.

Det kan godt være det bare er mig der ikke ved nok om tingene, men jeg synes det er en forkert holdning du har til mig.

Jeg mener selv jeg er meget påpasselig med hvad jeg piller med da jeg helst bare vil køre Ubuntu uden problemer.

Så er ked af du tænker sådan om mig, og jeg har oplevet du har gjort det før, måske pga. mine mange fortvivlede indlæg hvor jeg desperat søger hjælp da jeg ikke altid selv kan finde ud af det, og dér lytter jeg til dem som virker til at vide hvad de snakker om, selvom det kan være svært når man ikke selv ved noget om tingene.

Håber vi kan ligge dette bag os og slutte fred, for du har faktisk hjulpet mig en hel del gange hvor jeg også har vist min taknemmelighed for dette og ikke bare taget det for givet.

Med Venlig Hilsen Spotten.
Spotten

Indlæg af Spotten »

laoshi skrev:Jeg tror at du har været for utålmodig! Det tager lang tid at få lavet den første backup - især i den størrelse som du arbejder med. De næste gange går det hurtigere, for da sammenligner backintime filerne med den eksisterende backup og erstatter kun dem som er blevet ændret.

Ved den første backup opretter backintime først mappesystemet, og så begynder den at fylde op - så hvis du kun har set at alle mapperne er på plads - så er det ikke sikkert at indholdet har været det.

Du kan følge med i processen ved at kigge i nederste linje i backintimes interface, hvor der står: 'Working: Take snapshot (rsync: stien/til/den/fil/som/overføres)

Så lad den roligt arbejde i nogle timer, indtil den er færdig. Så kan du bagefter sammenligne størrelsen af /home/spot
med sti_til_ekstern_harddisk/backintime/xxxxxx (hvor xxxxxx er datomærkningen).
Brug kommandoen:

du -Psh /home/spot
og

du -Psh sti_til_ekstern_harddisk/backintime/xxxxxx

Ja, ved godt jeg har været lidt utålmodig, det tror jeg skyldes at jeg finder det lidt indviklet og ville have ønsket en dansk sprogpakke til dette program som måske havde gjort det lidt lettere for mig at forstå, hvilket er grunden til jeg kommer igen og igen herinde for at finde svaret da det virker til i kender mere til de forskellige ting end jeg selv gør, og det undskylder jeg, kan godt se det måske ikke er lige nemt at hjælpe en som mig, men er meget taknemmelig for i gider prøve igen og igen.

Første gang jeg kørte den, der virkede det som om det tog nogle timer, og som du beskriver, efterfølgende, går det hurtigere når man først har en eksisterende backup som kun opdateres. Så jeg er sikker på den skulle have fået alt med, har endda slettet min backup og kørt den igen, hvor det også tog et pr timer, for at være sikker på jeg fik det rigtige indstilninger med i BackInTime programmet.

Hvis jeg går manuelt ind i min BACKUP, og f.eks vælger min /home/spot/.Virtualbox, så viser den i BackInTime, samme størrelse som de er i min home, en XP på 20GB, og en Ubuntu 9.10 på 20Gb (En jeg bruger til at vise andre hvordan man gør forskellige ting ang. opsætning af de ting jeg kender til, f.eks min kæreste.

Jeg forstår bare ikke helt hvordan det kan være den siger 5GB når jeg højreklikker på min backup mappe, hvor den viser virtualbox som 40GB når jeg går ind i backup mappen og højreklikker på virtualbox mappen, så burde det vel være som det skal? Dog viser den når jeg trykket på min backup mappe, for at se hvor meget den fylder, at der er noget af indholdet der ikke kan vises, måske derfor den kun siger 5GB.

HUL i det, jeg prøver som jeg sagde tidligere, at lave en manuel backup af alt, og reinstallere en frisk Ubuntu, og restore og ser om den forstår det.

EN ting mere, når jeg laver restore, gør det så noget jeg formatere både / og /home under reinstallationen? Ellers kan jeg vel ikke rigtigt se om BackInTime virker som det burde (Efter den opfattelse jeg har fået af det).

På forhånd tak.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Sådan her ser mit originale /home/spot ud.

Virtualbox mappen:

http://peecee.dk/upload/view/225001/full

Sådan her ser det ud i backuppen, igen Virtualbox:

http://peecee.dk/upload/view/225003/full

Ser ud til den er som den skal være, forstår bare ikke hvordan det helt hænger sammen, nok fordi jeg opretter det som root, og tjekker det som spot.

På forhånd tak.

EDIT: Har nu slettet den backup og er i gang med at lave en ny og pt. kan jeg se den er nået til en vdi fil, en af mine partitioner i Virtualbox, og den er længe om det, så tager lige tid på hvor længe det tager i alt denne gang, så jeg også ved det.

Screenshot af "BackInTime" mens det arbejder:

http://peecee.dk/upload/view/225010/full

EDIT2: 35 min tog en komplet backup. fra en 10.000 rpm disk, til en 7200 rpm USB ekstern disk.