Ingen lyd i Skype inbound eller outbound [LØST]

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
msm
IRC nickname: msm
Geografisk sted: Dublin

Re: Ingen lyd i Skype inbound eller outbound

Indlæg af msm »

zob skrev:Jeg skal vist også lige have dig til at køre

Kode: Vælg alt

alsamixer

Prøv at se om alt er skruet op. Du kan bevæge dig rundt med en kombination af TAB og piletaster. Hvis der er steder hvor der står "MM" under en volume-kontrol. Sørg for at der er unmuted alle steder (og skruet op). Brug tasten 'M' til at mute/unmute.

Det hjalp på den udgående lyd, men ikke på den indgående (mikrofon). Under sound preferences kan jeg ikke ændre på den udgående lyd. Kan det have noget at gøre med et manglende codecs?
Mvh
Mikkel
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Ok. Det var da et fremskridt. Det vil sige du gennemgående har lyd på computeren?

Jeg kan ikke garantere dig at vi kan få skype til at virke. Der er mange der har problemer med det (heriblandt jeg selv - men jeg har også noget meget mærkeligt hardware). Det er noget med integrationen af lyd-serveren (pulse eller pulseaudio) i Skype der er lidt dårlig. Men mikrofonen skulle vi kunne få til at virke (og måske også Skype - men en ting af gangen).

Husk at du kan copy-paste din alsamixer herind i tråden, hvis jeg skal kikke med.
Du kan i alsamixer vælge mellem "playback" og "capture" indstillinger.
Når du taster F3 gælder de ændringer du laver for "playback" og med F4 får du indstillinger for "capture". Så du skal i denne omgang kikke om der er noget du kan skrue op for eller unmute, når du har tastet F4 i alsamixer.

Og prøv at teste mikrofonen i Programmer->Lyd&Video->Lydoptager i stedet for skype i første omgang.

Prøv også at give mig outputtet af følgende:

arecord -l
msm

Indlæg af msm »

zob skrev:Ok. Det var da et fremskridt. Det vil sige du gennemgående har lyd på computeren?

Jeg kan ikke garantere dig at vi kan få skype til at virke. Der er mange der har problemer med det (heriblandt jeg selv - men jeg har også noget meget mærkeligt hardware). Det er noget med integrationen af lyd-serveren (pulse eller pulseaudio) i Skype der er lidt dårlig. Men mikrofonen skulle vi kunne få til at virke (og måske også Skype - men en ting af gangen).

Husk at du kan copy-paste din alsamixer herind i tråden, hvis jeg skal kikke med.
Du kan i alsamixer vælge mellem "playback" og "capture" indstillinger.
Når du taster F3 gælder de ændringer du laver for "playback" og med F4 får du indstillinger for "capture". Så du skal i denne omgang kikke om der er noget du kan skrue op for eller unmute, når du har tastet F4 i alsamixer.

Og prøv at teste mikrofonen i Programmer->Lyd&Video->Lydoptager i stedet for skype i første omgang.

Prøv også at give mig outputtet af følgende:

arecord -l

Her er info om indstillingerne i Alsamixer:
┌────────────────────────────────────────[AlsaMixer v1.0.20 (Press Escape to quit)]─────────────────────────────────────────┐
│ Card: HDA Intel │
│ Chip: Realtek ALC272 │
│ View: [Playback] Capture All │
│ Item: Master [dB gain=0.00] │
│ │
│ │
│ │
│ ┌──┐ ┌──┐ ┌──┐ ┌──┐ ┌──┐ ┌──┐ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │ │ │
│ ├──┤ ┌──┐ └──┘ ├──┤ ├──┤ └──┘ ├──┤ │
│ │OO│ │OO│ │OO│ │OO│ │OO│ │
│ └──┘ └──┘ └──┘ └──┘ └──┘ │
│ 100 100<>100 100<>100 94<>94 100<>100 0<>0 │
│ < Master > Headphon PCM Front Front Mi Front Mi Beep │
│ │

┌────────────────────────────────────────[AlsaMixer v1.0.20 (Press Escape to quit)]─────────────────────────────────────────┐
│ Card: HDA Intel │
│ Chip: Realtek ALC272 │
│ View: Playback [Capture] All │
│ Item: Input Source [Front Mic] │
│ │
│ │
│ │
│ ┌──┐ ┌──┐ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ Front Mi │
│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ └──┘ L└──┘R │
│ CAPTUR │
│ 100<>100 100<>100 │
│ Front Mi Capture <Input So> │

Og resultatet af det kode, du bad mig indsætte:

mikkel@msm:~$ arecord -l
**** List of CAPTURE Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC272 Analog [ALC272 Analog]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
Mvh
Mikkel
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det ser jo for så vidt rigtigt ud. Fik du testet mikrofonen i Programmer->Lyd&Video->Lydoptager i stedet for skype i første omgang? På den måde kan vi se om det er mikrofonen i sig selv eller et problem med Skype, der giver problemerne.
Du kan også installere audacity

sudo aptitude install audacity
og se om du kan optage med din mikrofon der.
msm

Indlæg af msm »

zob skrev:Det ser jo for så vidt rigtigt ud. Fik du testet mikrofonen i Programmer->Lyd&Video->Lydoptager i stedet for skype i første omgang? På den måde kan vi se om det er mikrofonen i sig selv eller et problem med Skype, der giver problemerne.
Du kan også installere audacity

sudo aptitude install audacity
og se om du kan optage med din mikrofon der.

Jeg kan slet ikke indstille mikrofonen under Lydoptager. Ingen felter kan markeres. Har også prøvet Audacity uden held. Lidt mystisk.
Mvh
Mikkel
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg har lige aftalt med en fyr i en anden tråd at mødes på ubuntu-dk irc-kanalen i aften efter halv ni (aftalt og aftalt, jeg har sagt at jeg ville være på). Han har også lydproblemer, og måske kunne vi slå flere fluer med et smæk. Så kik ind - så kikker vi på din også.
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=93
msm

Indlæg af msm »

zob skrev:Jeg har lige aftalt med en fyr i en anden tråd at mødes på ubuntu-dk irc-kanalen i aften efter halv ni (aftalt og aftalt, jeg har sagt at jeg ville være på). Han har også lydproblemer, og måske kunne vi slå flere fluer med et smæk. Så kik ind - så kikker vi på din også.
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=93

Ahh...tak for tilbudet. Desværre var jeg ikke hjemme i går aftes og så først din post i dag. Fik I løst hans lydproblem?
Mvh
Mikkel
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Næsten. Han har i hvert fald lyd på computeren og kan optage med mic. Dog er det ikke lykkes os at få headphones-out stikket til at fungere. Men vi er da godt på vej.

Har jeg spurgt dig hvad du har hvis du taster ALT+F2 og skriver gstreamer-properties?
I din forbindelse er det Default input der er mest interessant selvfølgelig.
msm

Indlæg af msm »

zob skrev:Næsten. Han har i hvert fald lyd på computeren og kan optage med mic. Dog er det ikke lykkes os at få headphones-out stikket til at fungere. Men vi er da godt på vej.

Har jeg spurgt dig hvad du har hvis du taster ALT+F2 og skriver gstreamer-properties?

Har faktisk ikke tjekket om headphone-stikket virker. Det må jeg lige gøre senere, når jeg kommer hjem fra arbejde. Så skriver jeg også lige resultatet af ALT+F2.
Mvh
Mikkel
msm

Indlæg af msm »

zob skrev:Næsten. Han har i hvert fald lyd på computeren og kan optage med mic. Dog er det ikke lykkes os at få headphones-out stikket til at fungere. Men vi er da godt på vej.

Default input er PulseAudio Sound Server.
Nu har jeg søgt lidt på emnet, og har set at mange andre har haft problemer med PulseAudio. Det er fx det eneste input jeg kan vælge i Skype. Jeg kan se, at andre er gået så vidt at slette PulseAudio, men kanske jeg bare skal vælge Alsa i stedet. Det har en del andre gjort.
Mvh
Mikkel
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Du har ret i at der er problemer med pulseaudio og skype. I den sidste version af skype kan man tilmed kun vælge pulseaudio i Skype.
Det jeg ikke helt kan tyde af dit indlæg er om du stadig har problemer med din mic andre steder end skype. Hvis det er tilfældet, er det nok bedst at koncentrere sig om at få ordnet det. Så kan evt. skype-setup komme bagefter. Ellers tror jeg du komplicerer problemet unødigt. Skype er et nemlig problem i sig selv. Det virker i hvert fald ikke hos mig.
msm

Indlæg af msm »

zob skrev:Du har ret i at der er problemer med pulseaudio og skype. I den sidste version af skype kan man tilmed kun vælge pulseaudio i Skype.
Det jeg ikke helt kan tyde af dit indlæg er om du stadig har problemer med din mic andre steder end skype. Hvis det er tilfældet, er det nok bedst at koncentrere sig om at få ordnet det. Så kan evt. skype-setup komme bagefter. Ellers tror jeg du komplicerer problemet unødigt. Skype er et nemlig problem i sig selv. Det virker i hvert fald ikke hos mig.

Mic virker ikke nogen steder - ikke kun i Skype. Har forsøgt at google mig frem til en løsning, men har ikke kunnet finde noget konkret. Har du nogen forslag?
Mvh
Mikkel
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Prøv det han nævner i post #18 her: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ost8405465
Ellers kan det være vi skal overveje at opgradere din alsa. Hvilken version har du nu?

cat /proc/asound/version
msm

Indlæg af msm »

zob skrev:Prøv det han nævner i post #18 her: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ost8405465
Ellers kan det være vi skal overveje at opgradere din alsa. Hvilken version har du nu?

cat /proc/asound/version

Ovenstående virkede desværre ikke. Stadig ingen lyd i mikrofonen.

Min version er Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.20.
Mvh
Mikkel
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Har du fulgt denne tråd viewtopic.php?f=13&t=9746