Fildelingsproblem [Løst]
-
- Geografisk sted: Veksø
Fildelingsproblem [Løst]
er den fejlmeddelelse jeg får når jeg prøver at åbne netværket.
Jeg har en computer med ubuntu stående med en masse filer på, som bliver delt i hele huset. Men fra min egen maskine med dualboot (Win Vista/ubuntu) kan jeg kun tilgå delingerne, når jeg er i Vista. Jeg kan ikke finde ud af hvad der er galt. Jeg håber der er nogen netværksguruer der kan hjælpe mig.
Senest rettet af Anders Bak 13. feb 2010, 12:48, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Fildelingsproblem
Anders Bak skrev:
er den fejlmeddelelse jeg får når jeg prøver at åbne netværket.
Jeg har en computer med ubuntu stående med en masse filer på, som bliver delt i hele huset. Men fra min egen maskine med dualboot (Win Vista/ubuntu) kan jeg kun tilgå delingerne, når jeg er i Vista. Jeg kan ikke finde ud af hvad der er galt. Jeg håber der er nogen netværksguruer der kan hjælpe mig.
problemet er at samba protekolden er ukonsistent, og som alt andet microsoft laver så ændrer de bare lige lidt i den for at få det til at passe som de ønsker det i det de nu laver.
samba-serveren som findes i ubuntu "prøver" på at være så kompatibel som muligt, men det har desværre sine konsekvenser andre steder.
samba protekolden er forøvrigt langsom og ganske dum på mange andre måder så når der er tale om ubuntu til ubuntu er der en del mere interessante alternativer.
selv bruger jeg ssh, som er ca 50% hurtigere end samba (efter min egen erfaring) og så er den tilmed krypteret, så jeg kan benytte den på større netværk også uden at frygte for mine data bliver sniffet.
sættes det om med ssh-keys osv så fungerer det enda således at jeg fra internettet kan tilgå min hjemmemaskine (husk på at forbindelsen er krypteret) osv uden at frygte for mine private data.
-
Takker
Men hvordan installerer jeg så ssh? Og det er vel noget der skal på begge maskiner?
Men hvordan installerer jeg så ssh? Og det er vel noget der skal på begge maskiner?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Anders Bak skrev:Takker
din ssh klient er allerede installeret i systemet så på din "server" skal du installere openssh-server
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install openssh-server
derefter kan du i steder->tilslut server vælge ssh, indtaste din maskines ip-adresse, skrive dit brugernavn, eventuelt skrive hvilken mappe du vil starte i samt eventuelt gemme dette som et bogmærke. når dette er gjort så vil du for fremtiden kunne finde dette link under steder.
du kan enda vælge at gemme din kode i nøgleringen (du bliver spurgt) og så virker det lige ud af landevejen her efter og til evig tid.
-
-
- Geografisk sted: Odense
Du åbner en mappe.
Trykker Bogmærker -> Rediger bogmærker
Så kan du slette dem du vil.
Trykker Bogmærker -> Rediger bogmærker
Så kan du slette dem du vil.
Mvh Simon
-