Acer Aspire One recovery hvordan?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Darmann
Geografisk sted: Hedensted

Acer Aspire One recovery hvordan?

Indlæg af Darmann »

Min kone vil prøve Ubuntu på hendes Acer Aspire One men der er jo ingen cdrom drev i sådan en hvordan laver man så en recovery cd grunden til at jeg vil lave sådan en er så hun kan vende tilbage til Xp hvis Ubuntu nu ikke er hende og en anden ting er jo at vi har betalt for licencen så det vil være dumt at smide den ud
Med venlig hilsen

Darmann
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Acer Aspire One recovery hvordan?

Indlæg af tuxx »

I med et USB brænder-drev og brug Acer eRecovery til at brænde fabriks-image ud (det ligger på en skjult partition).

På min Acer skulle der bruges to tomme DVD-skiver.

Så kan du/I vende tilbage til som den var ved købet hvis det går helt galt.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Darmann

Indlæg af Darmann »

kan du finde en guide hvor den partition lægger og hvordan man gør ?
Med venlig hilsen

Darmann
tuxx

Indlæg af tuxx »

Hej,

Du starter bare Acer eRecovery fra XP's Start-menu. Så guider den dig resten af vejen.

Prøv at læse den PDF jeg fandt her - måske den hjælper yderligere:

http://dl.dropbox.com/u/4229677/Acer%20 ... nglish.pdf
// Martin | RLU # 131406
Darmann

Indlæg af Darmann »

man kan ikke lave en DVD via Acer eRecovery på Acer aspire one da den ikke har funktionen man kan ikke lave en skive kun gendanne fabriksinstillinger og gendanne driver
Med venlig hilsen

Darmann
tuxx

Indlæg af tuxx »

Ahh øv :-( sorry - jeg regnede med det var lige ud af landevejen.

Så må jeg melde pas.
// Martin | RLU # 131406
Darmann

Indlæg af Darmann »

ja for den funktion har min Acer maskine men det er jo også en stor en med dvd drev og den slags
Med venlig hilsen

Darmann
ccoder

Indlæg af ccoder »

Jeg har lige smidt Ubuntu Netbook Remix på min Acer 1810TZ. Alt, inklusiv det trådløse netværk, virkede "out of the box". Der er stadig nogle ting, jeg ikke har fået leget med, men indtil videre må jeg sige, at jeg er temmelig overrasket. Havde læst på lektien først og forventet nogle problemer... (bios opdateringer, legen med drivere osv.)

Anyway, jeg endte med at lave en fuldstændig backup af harddisken vha Clonezilla, inden jeg gik i gang. Det var super nemt og jeg kunne lave backup'en direkte til min desktop (også Ubuntu) maskine via ssh. Clonezilla laver kopier af disks eller partitions (uden dog at kopiere ubrugt plads, så det er ikke som at dd'e disken), så har man ikke en ekstern brænder, kan man stadig få sine Acer eRecovery ting gemt. Det endte med at fylde ca. 9GB for eRecovery partitionen og 9GB for resten (Win7 installationen osv).

Det kan varmt anbefales, hvis man ikke har en brænder (og nok også, hvis man HAR en brænder... det er jo altid godt med en backup!).

Eneste problem jeg havde var instruktionerne til oprettelsen af den usb-flash man live-booter Clonezilla fra. De var... kryptiske. Egentligt utroligt nemt at gøre... man skulle bare downloade og unzippe Clonezilla i roden af flash-drevet og så køre et lille script for at gøre den bootbar. Det var scriptet, der kom med de kryptiske meldinger... der fik det til at lyde som om, den ville pille ved desktop-maskinens mbr (master boot record), hvilket fik mig til at svare NEJ til et af spørgsmålene undervejs. Da det ikke virkede, checkede jeg lige HVAD scriptet egt lavede, og der var ingen problemer, så i anden omgang fik scriptet sit JA og alt virkede.

Må i øvrigt sige, at jeg er ret glad for Netbook Remix, selvom det selvf. mere er tiltænkt en Aspire One som den tråden omhandler.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

Undskyld jeg blander mig uden at vide med sikkerhed om der er hold i det jeg siger..

Men er der ikke noget med man kan gendanne sit Winbl0ws fra sådan en partition, via. et indbygget program i BIOS? Sådan at man reelt burde kunne reinstallere Ubuntu over XP f.eks og bagefter vende tilbage uden brug af CD/DVD?

Altså, så vidt jeg har set, har nogle maskiner denne funktion, som gør det muligt at "recover" hele systemet som fra fabrikken, uden system installeret, eller har jeg misforstået noget?
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Spotten skrev:Undskyld jeg blander mig uden at vide med sikkerhed om der er hold i det jeg siger..

Men er der ikke noget med man kan gendanne sit Winbl0ws fra sådan en partition, via. et indbygget program i BIOS? Sådan at man reelt burde kunne reinstallere Ubuntu over XP f.eks og bagefter vende tilbage uden brug af CD/DVD?

Altså, så vidt jeg har set, har nogle maskiner denne funktion, som gør det muligt at "recover" hele systemet som fra fabrikken, uden system installeret, eller har jeg misforstået noget?

Dette kan kun lade sig gøre såfremt der er en recovery partition på disken. Det er der ikke på Acer Aspire One - derfor er det udelukket.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
msm
IRC nickname: msm
Geografisk sted: Dublin

Indlæg af msm »

Jeg har genskabt Win 7 to gange via en recovery partition, og jeg har en Acer Aspire One D250.
Mvh
Mikkel
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ellers kan du låen en windows dvd/cd (kan også laves til en USB disk hvis ikke du kan finde et USB-CD/DVD-drev.
Hvis altså licens koden er klistret på bunden af maskinen som den burde.
Ved XP skal du finde den rigtige type home/prog, men med Vista er alle versioner på den samme dvd skive.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

Warhawk skrev:
Spotten skrev:Undskyld jeg blander mig uden at vide med sikkerhed om der er hold i det jeg siger..

Dette kan kun lade sig gøre såfremt der er en recovery partition på disken. Det er der ikke på Acer Aspire One - derfor er det udelukket.

Ok, gik bare ud fra den havde denne recovery partition, eftersom den er uden CD/DVD drev, ellers kan det jo være svært at gendanne maskinen til fabriksindstilninger! :-)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Spotten skrev:Ok, gik bare ud fra den havde denne recovery partition, eftersom den er uden CD/DVD drev, ellers kan det jo være svært at gendanne maskinen til fabriksindstilninger! :-)

Min Acer Aspire One D150 havde ikke en recovery partition, men det ser ud til at andre modeller har (D250). Men du kan jo bare tjekke efter under Computeradministration | Diskhåndtering
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD