kan ikke åbne Terminal og ingen grafik mere(LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Darmann
Geografisk sted: Hedensted

kan ikke åbne Terminal og ingen grafik mere(LØST)

Indlæg af Darmann »

jeg har slettet alt der kom frem i Synaptic ved søgeordet Gnome-Do men efter jeg har gjort det kan jeg ikke åbne Terminalen eller andre ting under Programmer og System mit bagrundsbilled er også væk + alle genvejssymboler på værktøjslinie hvordan får jeg alt et tilbage?
Senest rettet af Darmann 8. feb 2010, 19:06, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

Darmann
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: kan ikke åbne Terminal og ingen grafik mere

Indlæg af lath »

Darmann skrev:jeg har slettet alt der kom frem i Synaptic ved søgeordet Gnome-Do men efter jeg har gjort det kan jeg ikke åbne Terminalen eller andre ting under Programmer og System mit bagrundsbilled er også væk + alle genvejssymboler på værktøjslinie hvordan får jeg alt et tilbage?

prøv at trykke ALT+F2 tastekombinationen:
tast

Kode: Vælg alt

gnome-terminal
og tryk på kør

Kør derefter:

sudo aptitude reinstall ubuntu-desktop

genstart efter at pakkesystem har downloadet alt (ca 340 MB), og installeret det.

Til sidst kører du:

sudo apt-get update; sudo apt-get upgrade

Genstart hvis du får en ny linux kerne (det vil du iøvrigt også blive bedt om helt automatisk)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Darmann

Indlæg af Darmann »

nu har jeg haft genstartet og kan nu slet ikke komme på den sprøger efter log inn ja hold fast den kan jeg ikke huske så hvad gør jeg nu?

jeg køre Dualboot med Vista
Med venlig hilsen

Darmann
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Darmann skrev:nu har jeg haft genstartet og kan nu slet ikke komme på den sprøger efter log inn ja hold fast den kan jeg ikke huske så hvad gør jeg nu?

jeg køre Dualboot med Vista

Du skal i rescue mode (når du booter fra GRUB2 boot loaderen).
Kig på https://help.ubuntu.com/community/LostPassword#The%20Standard%20Way
På dansk med Google Translate: Næh, den virker ikke med https://

Kort fortalt skal du få dig en root konsol, hvor du skriver:

passwd >brugernavn<

(Ingen sudo!)
>brugernavn< erstatter du med det brugernavn du normalt logger ind med.

passwd programmet lader dig skrive et nyt kodeord. Du skal skrive det samme kodeord 2 gange i træk - og hver indtastning afsluttes med enter/retur tasten (som ikke bliver en del af kodeordet).

Det skriver noget a la "UNIX password successfully changed" når kodeordet successfuldt blev udskiftet med et nyt.

Udfør

init 2

Hvis der svares med Give root password for maintenance (or type Control-D to continue):, eller noget der andet, så post lige et nyt indlæg om hvad Ubuntu skriver.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Darmann

Indlæg af Darmann »

nu logger jeg automatisk ind så jeg indtaster ikke noget først når jeg skal på mit trådløsenetværk er det samme kode som jeg bruger der? samme kode skal jeg nemlig også bruge ved adgang til Synaptic hvis det er den kode har jeg nemlig prøvet men uden held

det jeg gør er ved Log inn taster jeg den kode som jeg tænker på øverst men password kan jeg så ikke huske

men hvordan laver jeg en reinstall uden at slette min Vista hvis jeg ikke kan få det her til at fungere?
Med venlig hilsen

Darmann
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af momsemor »

Darmann skrev:nu logger jeg automatisk ind så jeg indtaster ikke noget først når jeg skal på mit trådløsenetværk er det samme kode som jeg bruger der? samme kode skal jeg nemlig også bruge ved adgang til Synaptic hvis det er den kode har jeg nemlig prøvet men uden held

det jeg gør er ved Log inn taster jeg den kode som jeg tænker på øverst men password kan jeg så ikke huske

men hvordan laver jeg en reinstall uden at slette min Vista hvis jeg ikke kan få det her til at fungere?

Hej Darmann
Du starter op med Ubuntu LiveCD, vælger installer, osv. og under "Partitionering" vælger du "Manuel Partitionering".
Her kan du se, hvad der ligger på din harddisk.
Windows hedder sikkert "nfts" eller "fat32", dem må du ikke slette!
Du kan læse en fuld vejledning her : http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=99#13

Jeg ved ikke, hvor meget du "er inde i Ubuntu", men hvis mit råd er "under niveau", beklager jeg :oops:
Vh. Jannie
Darmann

Indlæg af Darmann »

skal de slettes skal de ikke formateres?
Med venlig hilsen

Darmann
momsemor
Forfatter
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af momsemor »

Darmann skrev:skal de slettes skal de ikke formateres?

Hej igen...
Hvis du ikke vil gemme andet end Windows, sletter du de andre patitioner (Endelig ikke nogle, der hedder nfts eller fat32

Når du så kun har din Windows-patition + fri plads tilbage, laver du nye partitioner efter den vejledning, jeg linkede til før :)

Skal lige ned og spise, men vender frygtelig tilbage :lol:
Vh. Jannie
Darmann

Indlæg af Darmann »

tak Jannie mit problem er løst nu takker
Med venlig hilsen

Darmann
momsemor
Forfatter