Vinder skrev:Jeg har investeret i en Natgear NAS RND2000 og installeret den som beskrevet i manualen. Jeg kan tilgå NAS'en fra både min desktop og min net-book, hvor den kommer frem under "Netværk". Desværre har jeg ikke kunnet tilgå opsætningen fra mine Ubuntu-maskiner, men har kun fået adgang via den PC, hvor jeg har Windows Vista installeret. På Ubuntu-maskinerne (8.10 og 9.10) får jeg adgang til filerne på NAS'en, men kan ikke få adgang til opsætningen. Det vil jeg naturligvis ikke finde mig i
Resource-CD'en der fulgte med NAS'en har en Linux-mappe, hvor jeg finder følgende tekst i hjælpefilen:
Installing RAIDar on Linux
Login as root, load the CD and double-click on Setup_Linux.sh to start the installation.
Follow the installation wizard to install RAIDar.
For documentation, open index.htm in the CD root directory, click on your language choice, and click the first (documentation) link on the displayed screen.
Hvad er det jeg skal gøre?
Du skal gøre som de skriver, og du har prøvet og det virker ikke. mere om det herunder ...
Vinder skrev:Jeg har kopieret hele Linux-mappen over på min PC (Ubuntu 8.10) og kan da så også få lov at køre programmet Setup_Linux.sh, men det laver bare en ny mappe, med en masse filer som jeg ikke kan se er programfiler. Der er ikke nogen Wizard der starter. En del af mapperne refererer til JRE, som jeg regner med er Java Runtime Environment.
JRE er ganske rigtig Java Runtime Enviroment.
Den bør du så nok installere. Helst Oracles (tidligere Sun Microsystem) udgave. Install instruktion længere nede i indlægget.
Vinder skrev:Jeg har prøvet via terminalen at køre "sudo setup_Linux.sh" direkte fra CD'en, men det kan ikke lade sig gøre.
Det er
næsten rigtigt, problemet er at du skrifter til bruger
root med
sudo, og så skifter nuværende mappe til
/root. og du angiver ikke 'denne mappe':
./ på scriptet, så systemet søger kun efter programmer i de mapper som denne terminal kommando viser: (mapper er adskilt med et
: tegn).
Prøv det her:
1)
Åbn en Terminal fra Programmer > tilbehør menuen:
2) Kør root terminal:
3)
Luk alle pakkesystem relaterede programmer
4) Installer Sun JRE, Java6 fonts, og Java6 plugin
Kode: Vælg alt
aptitude install sun-java6-jre; aptitude install sun-java6-fonts; aptitude install sun-java6-bin; aptitude install sun-java6-plugin
5) Skift mappe: Erstat
/sti/til/mappe/med/installationsscript med den mappe, hvor installationsscriptet:
setup_Linux.sh
er:
Kode: Vælg alt
cd /sti/til/mappe/med/installationsscript
6) Kør installationsprogram
Så burde det køre.
/Lars