Netgear NAS - adgang til opsætning [LØST]

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Netgear NAS - adgang til opsætning [LØST]

Indlæg af Vinder »

Jeg har investeret i en Natgear NAS RND2000 og installeret den som beskrevet i manualen. Jeg kan tilgå NAS'en fra både min desktop og min net-book, hvor den kommer frem under "Netværk". Desværre har jeg ikke kunnet tilgå opsætningen fra mine Ubuntu-maskiner, men har kun fået adgang via den PC, hvor jeg har Windows Vista installeret. På Ubuntu-maskinerne (8.10 og 9.10) får jeg adgang til filerne på NAS'en, men kan ikke få adgang til opsætningen. Det vil jeg naturligvis ikke finde mig i :)

Resource-CD'en der fulgte med NAS'en har en Linux-mappe, hvor jeg finder følgende tekst i hjælpefilen:

Installing RAIDar on Linux

Login as root, load the CD and double-click on Setup_Linux.sh to start the installation.

Follow the installation wizard to install RAIDar.

For documentation, open index.htm in the CD root directory, click on your language choice, and click the first (documentation) link on the displayed screen.

Hvad er det jeg skal gøre?

Jeg har kopieret hele Linux-mappen over på min PC (Ubuntu 8.10) og kan da så også få lov at køre programmet Setup_Linux.sh, men det laver bare en ny mappe, med en masse filer som jeg ikke kan se er programfiler. Der er ikke nogen Wizard der starter. En del af mapperne refererer til JRE, som jeg regner med er Java Runtime Environment.

Jeg har prøvet via terminalen at køre "sudo setup_Linux.sh" direkte fra CD'en, men det kan ikke lade sig gøre.
Senest rettet af Vinder 7. feb 2010, 13:13, rettet i alt 1 gang.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Netgear NAS - adgang til opsætning

Indlæg af lath »

Vinder skrev:Jeg har investeret i en Natgear NAS RND2000 og installeret den som beskrevet i manualen. Jeg kan tilgå NAS'en fra både min desktop og min net-book, hvor den kommer frem under "Netværk". Desværre har jeg ikke kunnet tilgå opsætningen fra mine Ubuntu-maskiner, men har kun fået adgang via den PC, hvor jeg har Windows Vista installeret. På Ubuntu-maskinerne (8.10 og 9.10) får jeg adgang til filerne på NAS'en, men kan ikke få adgang til opsætningen. Det vil jeg naturligvis ikke finde mig i :)

Resource-CD'en der fulgte med NAS'en har en Linux-mappe, hvor jeg finder følgende tekst i hjælpefilen:

Installing RAIDar on Linux

Login as root, load the CD and double-click on Setup_Linux.sh to start the installation.

Follow the installation wizard to install RAIDar.

For documentation, open index.htm in the CD root directory, click on your language choice, and click the first (documentation) link on the displayed screen.

Hvad er det jeg skal gøre?

Du skal gøre som de skriver, og du har prøvet og det virker ikke. mere om det herunder ...

Vinder skrev:Jeg har kopieret hele Linux-mappen over på min PC (Ubuntu 8.10) og kan da så også få lov at køre programmet Setup_Linux.sh, men det laver bare en ny mappe, med en masse filer som jeg ikke kan se er programfiler. Der er ikke nogen Wizard der starter. En del af mapperne refererer til JRE, som jeg regner med er Java Runtime Environment.

JRE er ganske rigtig Java Runtime Enviroment.

Den bør du så nok installere. Helst Oracles (tidligere Sun Microsystem) udgave. Install instruktion længere nede i indlægget.

Vinder skrev:Jeg har prøvet via terminalen at køre "sudo setup_Linux.sh" direkte fra CD'en, men det kan ikke lade sig gøre.

Det er næsten rigtigt, problemet er at du skrifter til bruger root med sudo, og så skifter nuværende mappe til /root. og du angiver ikke 'denne mappe': ./ på scriptet, så systemet søger kun efter programmer i de mapper som denne terminal kommando viser: (mapper er adskilt med et : tegn).

Kode: Vælg alt

echo -e  $PATH

Prøv det her:
1)
Åbn en Terminal fra Programmer > tilbehør menuen:
2) Kør root terminal:

sudo -s

3)
Luk alle pakkesystem relaterede programmer
4) Installer Sun JRE, Java6 fonts, og Java6 plugin

aptitude install sun-java6-jre; aptitude install sun-java6-fonts; aptitude install sun-java6-bin; aptitude install sun-java6-plugin

5) Skift mappe: Erstat /sti/til/mappe/med/installationsscript med den mappe, hvor installationsscriptet:
setup_Linux.sh
er:

cd /sti/til/mappe/med/installationsscript

6) Kør installationsprogram

./setup_Linux.sh

Så burde det køre.

/Lars
Senest rettet af lath 31. jan 2010, 22:00, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Vinder

Indlæg af Vinder »

Beklager min uvidenhed, men når jeg kører su -s får jeg blot følgende i terminalen

peter@peter-desktop:~$ su -s
su: option requires an argument -- 's'
Brug: su [tilvalg] [LOGIND]

Tilvalg:
-c, --command KOMMANDO videregiv KOMMANDO til den startede skal
-h, --help vis denne hjælpebesked og afslut
-, -l, --login gør skallen til en logind-skal
-m, -p,
--preserve-environment nulstil ikke miljøvariable, og behold
den samme skal
-s, --shell SKAL benyt SKAL i stedet for standard-skallen
i passwd

peter@peter-desktop:~$

Jeg har prøvet at køre din installations-linje med sudo. Det kører tilsyneladende fint, men der kommer to fejllinjer i slutningen af installationen, hvor teksten i den ene blandt andet indeholder spørgsmålet "are you root?".

Når jeg herefter kører installations-scriptet sker følgende

peter@peter-desktop:~/NATGEAR NAS$ ./setup_Linux.sh
Unpacking JRE ...
Preparing JRE ...
I found the following supported browsers:
./setup_Linux.sh: 335: BROWSERS[1]=: not found
1. mozilla
/usr/bin/firefox
./setup_Linux.sh: 335: BROWSERS[2]=/usr/bin/firefox: not found
2. firefox
./setup_Linux.sh: 335: BROWSERS[3]=: not found
3. konqueror
./setup_Linux.sh: 335: BROWSERS[4]=: not found
4. opera
./setup_Linux.sh: 335: BROWSERS[5]=: not found
5. netscape
Please enter your selection:
2
./setup_Linux.sh: 342: Bad substitution
peter@peter-desktop:~/NATGEAR NAS$

Jeg er altså ikke helt i mål endnu :(
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

su skulle være sudo - beklager, men så skulle det også gerne virke.
Det tidligere indlæg er redigeret.

Jeg ved ikke om du nu har f***et op i noget nu hvor du ikke kørte scriptet i en root-terminal, altså det modsatte af installationsinstruktionerne, men prøv lige igen.
efter

sudo -s

kommer der en ny prompt hvor det sidste tegn er
#
istedet for
$
. Det første tegn # betyder at du er i en root konsol (det er sådan en konsol du gerne vil bruge), og $ betyder at du ikke er i en root konsol (det er ikke sådan en konsol du vil bruge).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Vinder

Indlæg af Vinder »

Alt kører for så vidt efter bogen når jeg kører som root, men desværre havner jeg i nøjagtig den samme "bad substitution" som beskrevet ovenfor.

Jeg trykker "2" og derefter "enter" for at vælge Firefox - er det forkert?

Jeg har tjekket henvisningen til usr/bin/ og i mappen findes en henvisning/genvej til et skalprogram med navnet "firefox". Der findes også "firefox-3.0" og "firefox-3.5". Jeg bruger i øjeblikket 3.5 - kan det være her fejlen ligger og hvad gør jeg i så fald for at komme udenom den?
Kvik
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Indlæg af Kvik »

Åben en browser

Så skriver du ip/admin fx

192.168.1.10/admin også er du inde, jeg kan heller ikke installer RAIDar jeg ved at version 4.1.6 har mange problemer så hold dig fra den, evt se om du kan finde 4.1.5, det er den som virker bedst
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD
Vinder

Indlæg af Vinder »

Tak skal du ha' kvik.

Det gav mig netop den adgang jeg havde brug for.

Det er selvfølgelig ikke særligt tilfredsstillende at man tilsyneladende ikke kan lave RAIDar installationen - især ikke når NETGEAR giver det indtryk at de er forberedt for Linux - men dit forslag gav dog en enkel løsning.
Kvik
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Re: Netgear NAS - adgang til opsætning [LØST]

Indlæg af Kvik »

Evt se om du kan finde 4.1.7 beta, den bør virke
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com