root, rettigheder og brugere

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
ravnholt

root, rettigheder og brugere

Indlæg af ravnholt »

Hej folkens

Jeg er temmelig ny bruger af ubuntu, og der er mange ting jeg synes fungerer meget dårligt i forhold til windows, men jeg åber dette kan gøres bedre.

1. Hvordan undgår jeg hele tiden at skulle skrive min adgangskode? Hver gang den tilgår nøgleringen, hver gang der skal installeres osv. osv. skal jeg indtaste min adgangskode. Er der en måde at komme udenom dette på?

2. Jeg pt ved at oprette en svn-server, og guiden jeg anvender anbefaler at oprette en gruppe der hedder "subversion". Dette går også fint, men lige så snart jeg logger ud og ind igen, er gruppen væk.

3. Der er mange mapper og filer på computeren jeg ikke har adgang til som bruger, hvor jeg er nødt til at logge ind som root. Kan jeg omgå dette, så jeg er fri for at logge ud og ind når jeg vil redigere en ellers låst mappe?'

På forhånd tak.

Edit:
4. når jeg har foretaget opdateringer, har grub installeret entries for alle de tidligerer versioner, selvom jeg tidligerer har slettet de ubrugelige. Kan der gøres noget ved dette, så jeg ikke er nødt til at redigere mig grub config hver gang systemet er blevet opdateret?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: root, rettigheder og brugere

Indlæg af lath »

ravnholt skrev:Hej folkens

Jeg er temmelig ny bruger af ubuntu, og der er mange ting jeg synes fungerer meget dårligt i forhold til windows, men jeg åber dette kan gøres bedre.

1. Hvordan undgår jeg hele tiden at skulle skrive min adgangskode? Hver gang den tilgår nøgleringen, hver gang der skal installeres osv. osv. skal jeg indtaste min adgangskode. Er der en måde at komme udenom dette på?

Du bør ikke modarbejde systemet, dettte er en af de gode ting i forhold til Windows, hvor man er administrator hele tiden.

Altså: Det er en feature - ikke en fejl.

ravnholt skrev:2. Jeg pt ved at oprette en svn-server, og guiden jeg anvender anbefaler at oprette en gruppe der hedder "subversion". Dette går også fint, men lige så snart jeg logger ud og ind igen, er gruppen væk.

Hvad mener du med at gruppen er væk? Bruger du live version af Ubuntu (=Ubuntu kører kun fra en CD) bliver alt gemt i et RAM baseret filsystem (tmpfs), som ikke overlever en en genstart. Det er også tilfældet for Ubuntu på en USB flash-disk uden persistens.

ravnholt skrev:3. Der er mange mapper og filer på computeren jeg ikke har adgang til som bruger, hvor jeg er nødt til at logge ind som root. Kan jeg omgå dette, så jeg er fri for at logge ud og ind når jeg vil redigere en ellers låst mappe?'

Ubuntu er et multibrugersystem modsat Windows som er et enkeltbruger system.

Det er meningen at du som normal bruger kun har adgang til din egen mappe (/home/$USER) og mapper under den mappe.

og så er der lige det faktum at Linux ikke er Windows: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
ravnholt

Indlæg af ravnholt »

lath skrev:Du bør ikke modarbejde systemet, dettte er en af de gode ting i forhold til Windows, hvor man er administrator hele tiden.

Altså: Det er en feature - ikke en fejl.

Jeg anser skam ikke dette for en fejl. Men eftersom jeg er den eneste bruger af dette system, ville det være rart at kunne slå denne feature fra. Men dette er måske ikke muligt?

lath skrev:Hvad mener du med at gruppen er væk? Bruger du live version af Ubuntu (=Ubuntu kører kun fra en CD) bliver alt gemt i et RAM baseret filsystem (tmpfs), som ikke overlever en en genstart. Det er også tilfældet for Ubuntu på en USB flash-disk uden persistens.

Jeg har foretaget en fuld installation af Ubuntu på harddisken. Det skal siges at jeg forsøger at oprette gruppen mens jeg er logget ind med min almindelige bruger. Altså ikke som root, men dette er vel heller ikke påkrævet?

Når jeg har oprettet en gruppe, kan jeg fint se den på listen over grupper. Guiden siger at jeg skal logge ud og ind for selv at blive flyttet over i gruppen, men når jeg gør dette er gruppen væk fra listen over grupper.

lath skrev:Ubuntu er et multibrugersystem modsat Windows som er et enkeltbruger system.

Det er meningen at du som normal bruger kun har adgang til din egen mappe (/home/$USER) og mapper under den mappe.

og så er der lige det faktum at Linux ikke er Windows: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

/Lars

Jeg har aldrig påstået at linux var en gratis version af windows. Jeg vil bare gerne kunne indstille linux på en måde, så det bliver nemmere for mig at bruge, men hvis dette ikke kan lade sig gøre er det helt fint.

I sidste ende vil jeg bare gerne have den funktionalitet som jeg ved det indeholder, hvilket i dette tilfælde er at få min svn server til at køre.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

(dette er ud fra hvad jeg lige husker):
Du kan kigge i System > Administration > Brugere og Grupper. Unlock, Marker dit brugernavn, og trykke på egenskaber, og kigge i fanebladet rettigheder.

Så er rettighedsystemet ikke så skrap, men du må så også være instillet på at det kan være umuligt for Ubuntu at redde r*ven for dig; altså at du nemmere kan smadre systemet, og alle dine filer.

Subversion server
1)
Du har ikke skrevet hvordan den Ubuntu som kører din Subversion server starter? Miljø? fysisk maskine med egen harddisk, virtual maskine? (hvilken?), andet?

2)
Du skriver ikke noget under hvilket miljø svn serveren kører?
Hvilket program starter svn serveren? et runlevel script? cron+at daemons? alm script?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
ravnholt

Indlæg af ravnholt »

1. Jeg har installeret ubuntu på en gammel bærbar. Ubuntu er det eneste styresystem på maskinen, så der er vist ikke så meget i det.

2. Jeg ved ikke hvad du mener med miljø.
Jeg har endnu ikke foretaget nogle indstillinger, der skulle starte serveren. Jeg har fulgt denne guide https://help.ubuntu.com/community/Subversion frem til sidste punkt, hvilket omhandler start af serveren ved bootup.

Da jeg havde fulgt instruktionerne til sidste punkt, kørte jeg kommandoen
svn co svn://127.0.0.1/myproject myproject --username (mitbrugernavn)
hvilket gav mig følgende svar: Checked out revision 0.

Jeg ved ikke umiddelbart hvad dette betyder?

3. I guiden er der opstille forskellige muligheder for kommunikation med omverdenen. Her har jeg valgt http://.
Det skal siges at jeg gerne vil kunne tilgå serveren fra eclipse, så jeg ved ikke om dette valg giver nogle problemer i denne retning?
Og hvad hedder denne type forbindelse i eclipse, for når jeg der vil oprette et cvs project (hvilket vel er det samme for eclipse?) kan jeg ikke se nogen http mulighed?

4. Er det muligt i ubuntu at få vist en liste over kørende processor?

Mvh
Stefan Ravnholt