[LØST]Menu'n oppfører sig underligt !

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
kallimalli
Geografisk sted: Gressvik, Norge

[LØST]Menu'n oppfører sig underligt !

Indlæg af kallimalli »

Har problemer med at menu'n låser sig til tider. med andre ord jeg kan ikke trykke på nogle af funktionerne i toppen eller bunden av skærmen ? i tillegg så slider jeg med at mitt trådløse tastatur og mus ofte må reconnectes for at få det til at virke ?

Skal nævnes at jeg er nybegynder inden linux og dermed er helt fersk i ubuntu.

Nogen som kan have en forklaring på dette !

Har nu fået endnu en fejl.... Når jeg skal opdatere ubuntu får jeg denne fejlmelding !!

Kunne ikke fastholde din mus

En ondsindet klient udspionerer måske din session, eller du har måske blot klikket på en menu, eller et program har valgt at tage fokus.

Prøv igen.

Googlet opdatering via terminal og fant et svar på det ! Men har stadig trøbbel med det andet !
Senest rettet af kallimalli 5. feb 2010, 15:17, rettet i alt 2 gange.
Relax, don't worry, have a homebrew
kallimalli

Re: Menu'n oppfører sig underligt !

Indlæg af kallimalli »

en opdatering !

eneste problem som er tilbage nu er at når jeg åbner et program så kan jeg bevæge musen men ikke trykke noget sted !

og det stemmer heller ikke helt for jeg kan godt trykke i søgefelte i firefox og skrive der men kan ikke trykke på ikoner eller linker med musen ! Bruger trådløs mus og tastatur !
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

kallimalli skrev:en opdatering !

eneste problem som er tilbage nu er at når jeg åbner et program så kan jeg bevæge musen men ikke trykke noget sted !

og det stemmer heller ikke helt for jeg kan godt trykke i søgefelte i firefox og skrive der men kan ikke trykke på ikoner eller linker med musen ! Bruger trådløs mus og tastatur !

Du må ikke hente opdateringer eller software fra mærkelige websteder, brug kun pakkesystemet. Hvis du har narret dig selv til at installere malware via social engineering (http://en.wikipedia.org/wiki/Social_engineering_%28security%29) må du reinstallere Ubuntu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
kallimalli

Indlæg af kallimalli »

Du må ikke hente opdateringer eller software fra mærkelige websteder, brug kun pakkesystemet. Hvis du har narret dig selv til at installere malware via social engineering (http://en.wikipedia.org/wiki/Social_eng ... ecurity%29) må du reinstallere Ubuntu.

/Lars

Tror ikke jeg har gjort dette !!

Har dog installert fra terminel en række med programmer som er anbefalt her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57

Ellers har jeg ikke vovet mig ud i det helt store enda !

Kan også virke som om mit problem er blevet løst eller det tror jeg da.... virker som om det er mitt grafikkort som er problemet efter at have fjernet visuelle effekter så kører maskinen godt igen....

men hvis man går ind på ATI sine sider så ser det ud til at der ligger en driver som understøtter mit kort. Men det ligger som en .bin fil og den type fil ved jeg ikke hvordan man skal installere ! nogen som kan hjelpe mig med det ??
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Du fik vist aldrig nævnt hvilket grafikkort du har. Prøv at poste outputtet fra følgende kommando i denne tråd:

Kode: Vælg alt

sudo lshw -C display
Inden du går igang med at installere drivere fra forskellige steder.
kallimalli

Indlæg af kallimalli »

*-display:0 UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: R480 [Radeon X800 GTO (PCIE)]
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: pm agp agp-3.0 msi bus_master cap_list
configuration: latency=64 mingnt=8
resources: memory:e0000000-efffffff(prefetchable) ioport:d000(size=256) memory:fbee0000-fbeeffff memory:fbec0000-fbedffff(prefetchable)
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
product: R480 [Radeon X800 GTO (PCIE)] (Secondary)
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 0.1
bus info: pci@0000:01:00.1
version: 00
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: pm bus_master cap_list
configuration: latency=64 mingnt=8
resources: memory:fbef0000-fbefffff

Tror at dette kort ikke støttes længere ! Fant dog driverer på Ati's sine sider men efter det jeg har kunne læst mig frem til så virker dse kun til versjoner før Ubuntu 9.10...

Er derfor igang med at finde et annet rimeligt kort som virker !! Skal bygge ny maskine i løbet af Maj/Juni så blir kun en midlertidig løsning nu ! kigger lidt på dette https://www.mamoz.no/produkt/GV-N84S-512I/Gigabyte_VGA-Card_nVidia_8400GS.html eller dette https://www.mamoz.no/produkt/EN8400GS+%2FHTP%2F512M+%28LP%29/Asus_VGA-Card_nVidia_8400GS.html men er ikke sikker på om de funker heller ?

Bo
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Ja. Du skal tilbage til ubuntu version 8.10 hvis du vil have ati's properitære drivere til at virke.
Når paneler og lignende fryser, er der tit vigtig info at hente i den (skjulte) fil i din hjemmemappe der hedder .xsession-errors. Du kan eventuelt poste indholdet af den et sted hvor der findes kyndige mennesker. Kunne være her eller på det internationale ubuntuforum.

Du skal taste CTRL+H for at se skjulte filer i nautilus.
kallimalli

Indlæg af kallimalli »

Satser på at opgradere kortet inden de næste par dage så ser ingen umiddelber grund til at gå ned til 8.10 ! Er jo tilfreds med 9.10 selvom der er lidt småproblemer ! Men det er jo intet i forhold til andre systemer jeg bruger ! hehe

Alt i alt ser det ud til at maskinen fungere ok. og derfor sætter jeg denne til løst indtil videre !!
zob
Redaktør

Re: [LØST]Menu'n oppfører sig underligt !

Indlæg af zob »

Open Source driverne bliver også bedre og bedre. Mon ikke at 10.04 bliver endnu et skridt i den rigtige retning? Så nej, jeg ville heller ikke gå tilbage. Men hvis du nu var en utrættelig gamer, så var du måske nødt til det. (Men så havde du nok opgraderet dit grafikkort).
kallimalli

Indlæg af kallimalli »

Er lidt gamer !!

Så har en maskine dedikert til det formål !!

Bo
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Der kan du se. En rigtig gamer har endda en dedikeret maskine.