Lyd gennem HDMI

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Deldo

Lyd gennem HDMI

Indlæg af Deldo »

Jeg kan ikke få min lyd med over mit HDMI-kabel til fjernsynet.
Når jeg skifter til tv-skærmen i mine instillinger i Ubuntu, er det kun billedet som bliver vist på tv'et.
Jeg vil også gerne have lyden med over, men ved ikke hvordan.
Er der nogen som kender en løsning på det?

På forhånd tak!
lianergoist
Geografisk sted: Horsens

Re: Lyd gennem HDMI

Indlæg af lianergoist »

Deldo skrev:Jeg kan ikke få min lyd med over mit HDMI-kabel til fjernsynet.
Når jeg skifter til tv-skærmen i mine instillinger i Ubuntu, er det kun billedet som bliver vist på tv'et.
Jeg vil også gerne have lyden med over, men ved ikke hvordan.
Er der nogen som kender en løsning på det?

På forhånd tak!

Jeg har ikke HDMI-udgang på min computer, men jeg vil gætte på problemet drejer sig om, at du i Lydindstillinger (System -> Indstillinger -> Lyd) skal vælge at lyden skal sendes til en anden enhed. Hvis det altså kan lade sig gøre.

• Når du klikker på det faneblad der hedder Hardware, hvor mange enheder er der så, og hvad hedder de?
  • Kunne den ene være HDMI-udgangen?
  • Hvis ja, så prøv at kigge på fanebladet Output og vælg denne enhed som lydoutput.

Mit gæt er, at så vil det virke.

Hvis der kun er en enhed i oversigten på hardware-fanen, så er det formentligt dit lydkort, og så ved Ubuntu ikke at der er en HDMI-udgang der kan sendes lyd til. Næste skridt er så at identificere hvad det er for noget hardware der sidder i din computer (hvilken HDMI-udgang), og få hul igennem til den. Men prøv lige først at svare på hvad du kan se i Lydindstillinger.
Thomas Jensen, Horsens
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

problemet er ikke altid helt så nemt...
for at stille det simpelt op så har du dit bundkort, dette komunikerer alt lyd uud til dit lydkort, og så komunikerer det grafik ud til dit grafikkort.
det er dit grafikkort der har et hdmi output.
problemet opstår i at alt lyd sendes til dit lydkort, og derved kommer lyden ud af dette. hvis du skal have lyd ud af dit grafikkort skal lyden altså routes fra lydkortet over i grafikkortet, således at det kan komme ud sammen med dit hdmi signal.
dette kan oftest kun lade sig gøre på bundkort hvor grafik og lyd er integreret på selve kortet eller på de dyrere grafikkort.
i nogle tilfælde er der en lyd indgang på kortet (det kan være uden på eller inde i computeren), og i andre tilfælde kan der simpelt hen side et lille "lydkort" integreret på grafikkortet som tyv stjæler lyden fra lydkortet.

men som sagt så kræver lyd gennem hdmi at man har hardware der understytter dette
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Deldo

Indlæg af Deldo »

Kan jeg på en eller anden måde undersøge om jeg har muligheden for at få lyd ud gennem grafikkortet?

Jeg har nu prøvet at vælge alle profilerne i Lydindstillinger, men det gav intet resultat.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Du kunne måske også prøve at installere gnome-alsamixer, og fedte lidt med indstillingerne her. Jeg er dog kun svagt optimistisk.

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install gnome-alsamixer
Den gør for så vidt den samme som alsamixer, men er langt mere intuitiv for de fleste. Den dukker op under Programmer->Lyd&Video.