Kan ikke installere Ubuntu 9.10 i Windows 7

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Peden

Kan ikke installere Ubuntu 9.10 i Windows 7

Indlæg af Peden »

Hej allesammen :)

Er der nogen, der ved, hvordan man installerer Ubuntu fra Windows 7? Har lige fået en Alienware m15x bærbar med Windows 7 som OS, men når jeg smider min installationsdisk i maskinen og vil genstarte den, så starter den bare op i Windows 7 igen. Har både prøvet med 32 og 64 bit versionen, men lige meget hjælper det.

Når disken er i pc'en, så kommer Ubntu-vinduet frem. Jeg trykker så på den øverste valgmulighed, hvorefter jeg bliver spurgt, om jeg vil genstarte nu eller manuelt senere. Jeg trykker genstart nu, men den gider ikke selv genstarte. Hvis det har noget med BIOS at gøre, så aner jeg ikke, hvad det er :S

Please help! :)
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Kan ikke installere Ubuntu 9.10 i Windows 7

Indlæg af Warhawk »

Hejsa og velkommen til forum :)

Det har højst sandsynligt noget med BIOS at gøre, idet BIOS tilsyneladende har "1st boot = HDD". Du skal enten ændre dette til CD-ROM eller hvis din maskine understøtter boot selection, så anvende dette. På min Lenovo bruger jeg F12 til at få boot menu, hvor jeg kan vælge mellem tilgængelige devices, uden at ændre i BIOS.

Du burde have samme mulighed. Skal du i BIOS er det ofte F1 eller F2 som bruges.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Peden

Indlæg af Peden »

Vil det sige, at jeg måske bare kan trykke på F1 eller F2 for at komme ind i BIOS? Jeg har læst noget om, at man kun kan komme ind i BIOS ved genstarte pc'en, hvorefter man skal trykke på en eller anden knap, afhængig af hvilken maskine, man har. Men er det bare så enkelt som at trykke på F1/F2 bare fra skrivebordet eller hvordan? (Har aldrig været i BIOS før)
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Peden skrev:Vil det sige, at jeg måske bare kan trykke på F1 eller F2 for at komme ind i BIOS? Jeg har læst noget om, at man kun kan komme ind i BIOS ved genstarte pc'en, hvorefter man skal trykke på en eller anden knap, afhængig af hvilken maskine, man har. Men er det bare så enkelt som at trykke på F1/F2 bare fra skrivebordet eller hvordan? (Har aldrig været i BIOS før)

Nej, du skal genstarte maskinen. Så fremkommer der en tekst i nederste venstre hjørne som oplyser om BIOS adgang - men det går hurtigt, så du skal også være hurtig på tasterne. Prøv først F2, da det er den mest benyttede. Ellers F1.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Peden

Indlæg af Peden »

Okay. Men jeg har lige prøvet at genstarte flere gange, men der kommer aldrig nogle tegn. Der kommer ingenting overhovedet :( Det eneste der kommer er den sædvanlige loginside i Windows 7.

Der var en enkelt gang, hvor jeg trykkede på Delete-knappen og bagefter F1 og F2, og så begyndte den at sige bip-lyde. Så kom jeg ikke videre.
Peden

Indlæg af Peden »

Nu kom jeg endelig ind i BIOS efter en gendannelse af computeren, men jeg kan finde det, som gør, at jeg kan genstarte fra cd'en. Jeg trykker F12 for at komme ind i Boot-menu, men der er kun 4 ting at vælge imellem. Der er vidst nok Hard Drive, CD-ROM, removable devices og så en sidste ting. Ved du, hvad jeg skal gøre her?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Peden skrev:Nu kom jeg endelig ind i BIOS efter en gendannelse af computeren, men jeg kan finde det, som gør, at jeg kan genstarte fra cd'en. Jeg trykker F12 for at komme ind i Boot-menu, men der er kun 4 ting at vælge imellem. Der er vidst nok Hard Drive, CD-ROM, removable devices og så en sidste ting. Ved du, hvad jeg skal gøre her?
vælg cd-rom.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Peden

Indlæg af Peden »

Det hjælper ikke :( Lige bagefter vises der bare "Starter Windows". Det er bare irriterende. Jeg har disken i, jeg genstarter og vælger boot fra cd-rom, men det hjælper overhovedet ikke.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Peden skrev:Det hjælper ikke :( Lige bagefter vises der bare "Starter Windows". Det er bare irriterende. Jeg har disken i, jeg genstarter og vælger boot fra cd-rom, men det hjælper overhovedet ikke.

hvordan har du brændt din cd?
det er vigtigt at den er brændt som billede (ikke som data cd), og ved laveste hastighed.
prøv evt at se om du kan boote på andre maskiner, eller endnu bedre tjek md5 summen på disken. hvordan dette gøres i windows7 aner jeg ikke, men der kan google nok være behjælpelig
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Peden

Indlæg af Peden »

Den er ikke brændt som en data cd. Men hvis jeg smider cd'en i en anden pc, som bruger XP, så kan den sagtens. Godt nok vil den ikke genstarte selv, men gør jeg det manuelt, så funger det. Jeg ved ikke, hvorfor det ikke duer i Windows 7.