LØST__Kryptisk terminal output om lyd- hjælp til tydning

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
mbjornbak
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kryptisk terminal output om lyd- hjælp til tydning

Indlæg af mbjornbak »

Til Zob og soundpartner

Tak for tål- og langmodighed.

Jeg har nu gjort følgende. Opstartet computeren på en CD med henholdsvis: 8.04., 9.04 og 9.10 versionerne af Ubuntu.

I eksempel listen, der kommer frem, når man kører Cdén uden at ville installere på harddisken kunne jeg på alle tre versioner høre begyndelsen af en af Æsops fabler blive læst op.

På et eller andet sted ved afprøvningen af 9.10 versionen kom der en besked ( højre hjørne) om at jeg kunne optimere lyd eller lydkvalitet ved at gøre et eller andet? ved det proprietære lyd kort, som sidder i min PC. Det var i hvert fald, hvad jeg nåede at registrere.

På 8.04 versionen kunne jeg på ogg filen ved blot at lade curseren hvile på den få den til at spille

Dernæst har jeg kopieret indholdet af min home-folder over på et eksternt drev.

What ś the next move gentlemen?

Hvis rådet er at reinstallere, hvad gør jeg ”spring cleaning wise” (og hvorledes) med det eksisterende indhold af harddisken i denne forbindelse [slettes det eller overskrives det?], eller kan jeg blot ”bevidstløs” installere en ny og frisk version uden at bekymre mig om at rydde op.

Jeg spørger, fordi jeg i min langvarige kamp på at hitte ud af idet hele taget at komme frem til BIOS observerede [ Esc -tasten aktiveret i opstarten], at ikke mindre end vistnok 12 kernel versioner.
Alle var 2.6.31 versioner, men de gik fra 14 til 17. Nogle havde en tilføjelse som ”recovery mode” og andre ”generic” og andre havde ikke sådanne tilføjelser
Hvad jeg ikke (endnu) har gjort er, som soundpartner anviser som en test- option- nemlig mens jeg fortsat kører fra en live CD derfra/dertil ? at installere VLC- som om jeg kørte på harddisken- og høre om det gav lyd-- og vel i så fald KUN fra de lydfiler, som er på CDén?
Jeg ønskede[ belt & braces] at sikre mig, at det nu også kan lade sig gøre uden at rode rundt på harddiskens indhold og dermed måske forårsage yderligere misk-mask.
mbjornbak
mbjornbak

Re: Kryptisk terminal output om lyd- hjælp til tydning

Indlæg af mbjornbak »

PROBLEMET ER NU LØST!! THE SOUND IS BACK.

Jeg endte med at installere 9.04 og har jeg atter lyd - herligt. Så to skridt frem og et skridt tilbage. Jeg bliver på 9.04, og er så blevet så meget klogere, at jeg ikke med hovedet under armen kaster mig ud i en ny opdatering, før jeg har sikret mig, at den indeholder de muligheder, jeg har brug for.
Tak for Jeres tid.
mbjornbak
mbjornbak

NU LØST__ Kryptisk terminal output om lyd- hjælp til tydning

Indlæg af mbjornbak »

Selv om jeg ovenfor oplyste, at der nu var lyd, så var det en sandhed med modifikationer. Jeg kunne ikke få lyd ud af DR.
DET KAN JEG NU. Jeg citerer:

" Linux: Hjælp til opsætning

Hvis du benytter Linux, kan du benytte nedenstående browser og medieafspiller. Du kan også afspille programmerne direkte i din medieafspiller ved at kalde de direkte links.
Browser:
Firefox - http://www.mozilla.com/firefox/ (version 1.5 eller nyere).
Medieafspiller:
VLC - http://www.videolan.org/vlc/
Browser plug-in:
MediaPlayerConnectivity - https://addons.mozilla.org/firefox/446/
 og sammasted-------------
Flere ubuntu brugere 8.04 hardy har vanskeligt ved at installere vlc, plugins til firefox+ div codec. Meld gerne hvis du har samme problem eller andre løsninger...
Generelt til dr.dk/nettv kan anbefales det at man bruger totem-xine og ikke totem-gstreamer versionen. Gstreamer har en 'bug' (tror jeg) der gør at hele filen skal downloades før den streames..

Via terminal:
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install totem-xine
sudo update-alternatives --config totem
og vælg totem-xine
Jeg fulgte DR's anvisninger og det spiller bare!
Det ser mao ud til, at at et skift fra totem-gstreame til totem-xine bragte mig i mål. Den information siger sikkert Jer -og så måske andre læsere af denne tråd- mere end jeg forstår.
mbjornbak