Hej.
Jeg har lige bestilt ny harddisk til mit system, men jeg ville lige sikre mig så jeg kan nå at afbestille hvis det ikke vil virke med Ubuntu.
Jeg har tænkt mig at udskifte min nuværende Western Digital 120GB 7200rpm 8Mb Cache ATA med en Western Digital 150GB 10.000rpm 16Mb Cache SATA, men jeg er så lidt i tvivl om hvorvidt Ubuntu kan finde denne disk hvis jeg bare tager den gamle ud når den nye kommer, smider den i og laver en ren installation af Ubuntu 9.10 64 bit?
Plejer at bruge EXT4 systemet samt kryptering af hjemmemappe, hvis det har noget at sige.
På forhånd tak.
Installation på Western Digital Raptor SATA disk? (LØST)
-
- IRC nickname: Sp0t
- Geografisk sted: Jamaica
Installation på Western Digital Raptor SATA disk? (LØST)
Senest rettet af Spotten 9. feb 2010, 13:04, rettet i alt 3 gange.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
-
- IRC nickname: Norspang
Re: Installation på Western Digital Raptor SATA disk?
Nu er jeg ikke super til ubuntu men jeg har ikke haft problemer med at finde eller bruge sata diske i ubuntu men der imod så har det været et stort problem i win XP
Hilsen Niels
Hilsen Niels
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa,
Du burde ikke få problemer, da Ubuntu fint håndterer SATA diske. På min stationære PC har jeg kørt RAID med 2 stk. WD Raptor og Ubuntu 8.10. Den ligger lidt brak i øjeblikket indtil jeg får ny skærm, så skal den opgradere til 9.10.
Men du har noget at glæde dig til - de Raptor diske kører simpelthen bare derudaf.
Du burde ikke få problemer, da Ubuntu fint håndterer SATA diske. På min stationære PC har jeg kørt RAID med 2 stk. WD Raptor og Ubuntu 8.10. Den ligger lidt brak i øjeblikket indtil jeg får ny skærm, så skal den opgradere til 9.10.
Men du har noget at glæde dig til - de Raptor diske kører simpelthen bare derudaf.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- IRC nickname: Sp0t
- Geografisk sted: Jamaica
Hej igen!
Mange tak til jer begge 2!
Glæder mig at høre det ikke bliver et problem.
Lige nøjagtig derfor jeg spurgte, da nogle systemer jo ikke har det så godt med SATA diske, f.eks XP.
EN ting mere så, hvis man f.eks bruger XP via. VirtualBox (Det skal jeg kunne), kan denne installerede XP så se mit nye SATA drev?
Takker Warhawk, glæder mig allerede, kan se den allerede er sendt!
Mange tak til jer begge 2!
Glæder mig at høre det ikke bliver et problem.
Lige nøjagtig derfor jeg spurgte, da nogle systemer jo ikke har det så godt med SATA diske, f.eks XP.
EN ting mere så, hvis man f.eks bruger XP via. VirtualBox (Det skal jeg kunne), kan denne installerede XP så se mit nye SATA drev?
Takker Warhawk, glæder mig allerede, kan se den allerede er sendt!
MB : Asus Sabertooth Z77
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Hej Spotten
SATA er udelukkende et spørgsmål om hardware.
Årsagen til at Win XP kan have problemer med SATA harddiske er at der er mange bundkort (motherboard), hvor SATA signal-stikkene i bundkortet er forbundet til en RAID harddisk controller.
Er et SATA stik i et bunkort forbundet til sådan en RAID harddisk controller, så skal Win XP have en driver før den kan installere sig selv på harddisken som er tilsluttet RAID harddisk controlleren.
Der er en del der ikke ved dette, samt heller ikke ved hvordan man indlæser en driver i Win XP før XP er installeret på en harddisk.
Linux (=kernen i Ubuntu) fungerer noget anderledes, f.eks er mange drivers indbygget i Linux kernen
/Lars
SATA er udelukkende et spørgsmål om hardware.
Årsagen til at Win XP kan have problemer med SATA harddiske er at der er mange bundkort (motherboard), hvor SATA signal-stikkene i bundkortet er forbundet til en RAID harddisk controller.
Er et SATA stik i et bunkort forbundet til sådan en RAID harddisk controller, så skal Win XP have en driver før den kan installere sig selv på harddisken som er tilsluttet RAID harddisk controlleren.
Der er en del der ikke ved dette, samt heller ikke ved hvordan man indlæser en driver i Win XP før XP er installeret på en harddisk.
Linux (=kernen i Ubuntu) fungerer noget anderledes, f.eks er mange drivers indbygget i Linux kernen
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Spotten skrev:EN ting mere så, hvis man f.eks bruger XP via. VirtualBox (Det skal jeg kunne), kan denne installerede XP så se mit nye SATA drev?
Win XP kan ikke se den harddisk, kun Linux (kernen i Ubuntu).
Windows XP kan se de filer(=bliver til en harddisk over for Windows XP i virtual box programmet), som du giver Windows XP lov til at se. Man kan bruge en hel harddisk via virtual box programmet, men det er svært at få sat rigtigt op.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags