Skærm indstillingerne ændre sig ved genstart :-(

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Norspang
IRC nickname: Norspang

Skærm indstillingerne ændre sig ved genstart :-(

Indlæg af Norspang »

Jeg har nu fået 2 skærme på min ubuntu maskine og har fjernet hakket under klonede skærme så jeg har fordoblet mig skrivebord. Problemet er at når jeg genstarter eller slukker og tender igen så er skærmene stadig klonede og hakket er tilbage, selv om jeg har bedt den om ikke at være det. Nogen der kender problemet og en løsning. Jeg bruger ubnuntu 9.10

På forhånd tak

Niels Norspang
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skærm indstillingerne ændre sig ved genstart :-(

Indlæg af lath »

Norspang skrev:Jeg har nu fået 2 skærme på min ubuntu maskine og har fjernet hakket under klonede skærme så jeg har fordoblet mig skrivebord. Problemet er at når jeg genstarter eller slukker og tender igen så er skærmene stadig klonede og hakket er tilbage, selv om jeg har bedt den om ikke at være det. Nogen der kender problemet og en løsning. Jeg bruger ubnuntu 9.10

På forhånd tak

Niels Norspang

Det kan være det her hjælper:

Du skal ind i System > Indstillinger > Opstartsprogrammer (på engelsk er det 'Sessions')
Klik på fanebladet: Indstillinger
Sæt hak ud for "Husk automatisk programmer, når der logges ud".
Tryk på Luk-knap

Det program, som husker indstillinger er gnome-session
I det nyeste blad af fullcirclemagazine (som er gratis og on-line, http://fullcirclemagazine.org/) i issue 33, står der noget om en kommando der hedder session. Prøv at kigge på den.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Norspang
IRC nickname: Norspang

Indlæg af Norspang »

Så her jeg prøvet det og det hjalp ikke, desvære.

Lars, jeg har prøvet at tyde det der stod om sessions i full circle, issue 33 men det er sgu sort snak for mig.

Jeg er i denne prosses kommet til at starte noget der hedder IBUS, hvad det så end er og har fået denne meddelelse:

Bus er blevet startet! Hvis du ikke kan bruge IBus, skal du tilføje disse linjer i $HOME/.bashrc, og logge ind og ud igen til dit skrivebord.
export GTK_IM_MODULE=ibus
export XMODIFIERS=@im=ibus
export QT_IM_MODULE=ibus

Jeg kan ikke finde $HOME/.bashrc , er der nogen der kan hjælpe der????

Hilsen Niels
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Norspang skrev:Så her jeg prøvet det og det hjalp ikke, desvære.

Lars, jeg har prøvet at tyde det der stod om sessions i full circle, issue 33 men det er sgu sort snak for mig.

Jeg er i denne prosses kommet til at starte noget der hedder IBUS, hvad det så end er og har fået denne meddelelse:

Bus er blevet startet! Hvis du ikke kan bruge IBus, skal du tilføje disse linjer i $HOME/.bashrc, og logge ind og ud igen til dit skrivebord.
export GTK_IM_MODULE=ibus
export XMODIFIERS=@im=ibus
export QT_IM_MODULE=ibus

Jeg kan ikke finde $HOME/.bashrc , er der nogen der kan hjælpe der????

Hilsen Niels

$HOME/.bashrc er en skjult fil (den begynder med et .tegn). I Filhåndtering trykker du CTRL+H for at vise/skjule skjulte filer og skjulte mapper.

Tag en sikkerhedskopi af filen før du redigerer i den.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags