Netværk med Intel Wireless

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
dreas

Indlæg af dreas »

Hej.

Jeg er relativt ny til Linux, men har nu fået Ubuntu installeret på min nye bærbar, da jeg gerne vil lære det lidt bedre at kende. Det er Ubuntu 6.06 jeg har installeret, da 7.04 live-CDen ikke kunne starte.

Problemet er bare at jeg ikke kan få netværket til at virke. Den eneste forbindelse den kan se er lo-forbindelsen, men hvis jeg skriver

ifconfig -a

finder den både en lo og sit0. Om sit0 står der:

sit0 Link encap:IPv6-in-IPv4
NOARP MTU:1480 Metric:1
RX packets:0 (errors, dropped, overruns, frame og alt andet nedefter er 0)

Jeg har prøvet både med det trådløse og med kabel (både gennem router og direkte i modemmet) og ingenting viser at der er noget net.
Med Vista, som også er installeret på computeren, er der ingen problemer med netværket.

Mit trådløse netkort er et Intel Pro/Wireless 4965AGN, og jeg kan ikke umiddelbart finde ud af at installere driverne til det...

Nogen der kan hjælpe lidt?

Lige et lille tillægsspørgsmål: Kan man opgradere Ubuntu fra 6.06 til 7.04 via Live-CDen til 7.04?
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Netværk med Intel Wireless

Indlæg af Jimmyfj »

Hej - Dit problem med Ubuntu skyldes sikkert at Dapper ikke er nær så foreberedt på wireless som eksempelvis 7.04, og især den kommende 7.10 Gutsy Gibbon. Det du kan gøre er at hente 7.04 alternate install Cd'en fra ubuntus hjemmeside og brænde den ud som et image. Dette kan få 7.04 installeret på din maskine, og helt sikkert også dit wireless network til at fungere.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
dreas

Indlæg af dreas »

Ok, det prøver jeg så.
Men det der undrer mig er, at den heller ikke kunne se mit net med kabel. Jeg har prøvet at gå både igennem og udenom routeren.

Så snart man har installeret én version af Ubuntu og har fået nettet til at virke, kan man så opdatere til de nyeste versioner uden at skulle geninstallere hele systemet hver gang?
Povl_Erik

Indlæg af Povl_Erik »

Hej

Kører selv 6.06 LTS versionen (Kubuntu). Kører perfekt på netværket ( kabel). Jeg har ikke prøvet wireless, da det er på en stationær, men jeg har da set at der i KDE menuen findes en wireless assiatant, så jeg formoder at det også virker
dreas

Indlæg af dreas »

Ok...nu har jeg så fået installeret Ubuntu 7.04 ved hjælp af alternate-CDen, og det så faktisk ud til at den kunne finde noget internet når der var netkabel i under installationen.

Tilgengæld er der nu opstået et nyt problem: Det grafiske system virker nu ikke! Jeg får en mærkelig fejlmeddelelse og jeg kan kun bruge en almindelig prompt.
Jeg fik samme fejl med 6.06 liveCDen, men det virkede fint i safe graphics mode.

Kan man slå safe graphics mode til i prompten?
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Hvilket grafikkort sidder du med, og kan du poste din xorg.conf?

Kode: Vælg alt

nano /etc/X11/xorg.conf

edit: Og ikke mindst, hvilken fejlmeddelelse får du?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
dreas

Indlæg af dreas »

Det er et Intel GMA X3000 grafikkort og det er en widescreen-skærm.

Fejlmeddelelsen er:

"Kunne ikke starte X serveren (din grafiske brugerflade). Den er muligvis ikke korrekt sat op. Ønsker du at resultatet fra X serveren for at diagnosticere problemet?" (og ja, den sidste sætning lyder mærkelig)

Efter at have trykket ja:

X Window System Version 7.2.0
Release Date: 22 January 2007
X Protocol Version 11, Revision 0, Release 7.2
Build Operating System: Linux Ubuntu
Current Operating System: Linux ubuntu 2.6.20-15-generic #2 SMP Sun Apr 15 07:36:31 UTC 2007 i686
Build Date: 04 April 2007
        Before reporting problems, check http://wiki.x.org to make sure that you have the latest version.
Module Loader Present
Markers: (--) probed, (**) from config file, (==) default setting, (++) from command line, (!!) notice, (II) informational, (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(==) Log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: Mon Aug 20 14:50:41 2007
(==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf
(EE) VESA(0): No matching modes
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration

Fatal server error:
no screens found

Da jeg skriver alt det her ind i hånden, gider jeg ikke skrive hele xorg.conf-filen ind, så her en en del, som måske er interessant:

Section "Device"
            Identifier      "Standard Video Kort"
            Driver           "vesa"
            BusID           "PCI:0:2:0"
EndSection

Section "Screen"
            Identifier        "Default Screen"
            Device           "Standard Video Kort"
            Monitor          "Standard Skærm"
            DefaultDepth  24
            SubSection "Display"
                       Depth            1
                       Modes            "1024x768" "800x600" "640x480"
            EndSubSection

Der er flere subsections, der alle sammen viser det samme bortset fra Depth, der går fra 1 til 24.

Måske det har noget med den widescreen at gøre?
dreas

Indlæg af dreas »

Sådan! Nu virker Ubuntu 7.04.

Jeg fandt en tråd på Ubuntu's egne forums, hvor en havde samme problem som mig. Han blev foreslået at benytte

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

og sætte driveren til vesa.
Jeg ved ikke om det var det der hjalp, eller at jeg satte xserver til kun at kunne tage 1280x800 opløsning.

Men nu er der i hvert fald internet med kabel, så mangler jeg bare at få ordnet det trådløse. Tak for hjælpen indtil videre!