Fotobog (LØST)

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
guuf

Fotobog (LØST)

Indlæg af guuf »

Hej Forum !
Firmaer som PIXUM og CEWE har et Linux program til design af fotobøger.
Det er ikke lykkedes for mig at få det installeret. Hvordan skal man gøre det korrekt
til Ubuntu 8.10 og/eller 9.10 ??
Hilsen guuf
Senest rettet af guuf 28. jan 2010, 21:54, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Fotobog

Indlæg af zob »

Du kunne da godt have forsynet os med et link, men ok. Jeg fandt den Pixum-fil som du sandsynligvis refererer til. Hentes herfra: http://www.pixum.dk/fotobog/software
1. Klik på linux-versionen, så downloader du setup_Pixum_EasyBook.tgz.
2. Find filen på din computer. Højreklik og vælg "udpak her".
3. Så får du en mappe der hedder: setup_Pixum_EasyBook

Nu tror jeg at du er nødt til at gå over i terminalen. Lad os antage at din mappe ligger i din hjemmemappe.
4. Gå ind i mappen med

Kode: Vælg alt

cd setup_Pixum_EasyBook

5. Hvis du står det rigtige sted skulle kommandoen

ls
vise de følgende 2 filer: EULA.txt install.pl
6. Maksimer dit terminal-vindue (det gør det lidt lettere at overskue). Hvis du er der, kører du kommandoen

perl install.pl

7. Følg instruktionerne.
8. Hvis du valgte default options, skulle du nu (som det i øvrigt fortælles dig i terminalvinduet) sandsynligvis have en mappe i din hjemmemappe der hedder Pixum, og under den Pixum Easybook.
9. Navigér ind i omtalte mappe og dobbeltklik på filen Pixum EasyBook.
10 Så kører det.

Du må gerne melde tilbage hvordan det går, og om du kan lide deres software, så kan jeg klistre det her ind som en guide.

Hvordan man afinstallerer må du til gengæld ikke spørge mig om. Ingen anelse. Men man kan nok bare slette mappen.

Nå, jeg fandt lige det andet du nævner (CEWE). Kan downloades herfra: http://www.cewefotobog.dk/download-step-1.php
Det sjove ved dem er at man tilsyneladende vælger en forretning i nærheden og så kan man hente der (og måske spare porto). Men det kan du måske fortælle lidt mere om. Jeg har aldrig brugt denne slags service før.
Det ser dog ud til at filen fra CEWE er næsten identisk med den anden, så hvis du vil prøve den, er det sikkert samme fremgangsmåde. Jeg tænker at det måske er samme program.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

En anden mulighed er at lade dig registrere, og så lave fotobogen online.

http://www.pixum.dk/upload?xact=html

på fx pixum

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Tørt sagt stra... :wink:
guuf

Indlæg af guuf »

Tak for venlige svar !
Det er lidt underligt, at Pixum ikke selv har gjort opmærksom på, at man kan ordne fotobogen fra hjemmesiden.
Om det så er ligeså godt som at bruge programmet, ved jeg selvsagt ikke.
Men iøvrigt lykkedes installationen ikke -- Efter "cd" i terminalen fik jeg dette : "No such file or directory" Dette gjaldt både i 8.10 og i 9.10.
Og det samme i Pixum og i CEWE (Expert)
Jeg har spurgt Pixum, om der kan være en fejl i programmet. Jeg kan heller ikke finde/åbne guiden, som bliver lovet i EULA.txt

Hilsen guuf :?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det er ikke en fejl i programmet. Jeg har installeret det og det virker fint. Er du sikker på at du ikke skriver et ugyldigt mappenavn? Eller rettere, det gør du, når du får den udmelding. Du skal finde den rigtige sti til programmet. Du kan jo kombinere lidt med ls så du kan se hvad du har af muligheder. Men der er vel ligemeget nu, eller hvad?
Guiden dukker som nævnt op af sig selv i trin 7.
Det kræver nok lidt basale terminal-kundskaber at følge guiden. Man skal i hvert fald kunne betjene sig korrekt af kommandoerne cd og ls.
guuf

Indlæg af guuf »

Hej zob !
Så lykkedes det !
Setup lå alligevel på desktoppen, selvom jeg synes, jeg havde set det i home ..
Så det skulle bare flyttes. Det er ikke helt ligemeget, da Pixum har skrevet tilbage, at det installerede program har flere
muligheder end det netbaserede.
Tak for hjælpen ! guuf :)