Jeg har 2 bruger på min ubuntu maskine.
Jeg har installeret med en swap, en root og en /home partition. /home bliver ikke formateret.
Så der ligger begge mapper med de tidligere bruger.
Jeg har upgraderet til 9.10 med den ene bruger. Men jeg kan ikke få lov til at oprette den anden. Den siger den allerede eksistere. Hvilke muligheder har jeg lige her. Jeg ved at jeg kan putte dem over i en nyt bruger navn og så chown og chgrp. Men der må da være en rigtig vej og ikke denne workaround.
Simon
Bruger rod efter reinstallation af ubuntu.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Bruger rod efter reinstallation af ubuntu.
simarson skrev:Jeg har 2 bruger på min ubuntu maskine.
Jeg har installeret med en swap, en root og en /home partition. /home bliver ikke formateret.
Så der ligger begge mapper med de tidligere bruger.
Jeg har upgraderet til 9.10 med den ene bruger. Men jeg kan ikke få lov til at oprette den anden. Den siger den allerede eksistere. Hvilke muligheder har jeg lige her. Jeg ved at jeg kan putte dem over i en nyt bruger navn og så chown og chgrp. Men der må da være en rigtig vej og ikke denne workaround.
Simon
Der er en mulighed for at System > Administration> Brugere og grupper programmet bruger addsuser programmet.
Jeg har lige brug for at vide brugernavn og brugerid (UID),som skal bruges til det brugernavn:
Så lave et nyt indlæg hvor du
- 1) skriver brugernavnet, og ...
- 2) UID, bruger-id:
Ved du ikke hvad UID er så post resultatet af disse 2 kommandoer:Kode: Vælg alt
ls -nlh /home && ls -lh /home
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
bruger navnet på den account jeg mangler er natasja
drwxr-xr-x 37 tasja tasja 4,0K 2010-01-26 22:37 natasja
Håber det var det du ville have.
drwxr-xr-x 37 tasja tasja 4,0K 2010-01-26 22:37 natasja
Håber det var det du ville have.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Ok
Brugernavn er 'tasja', men UID fik du ikke med:
men måske lige meget , for hvis Linux kender brugernavnet er hun også oprettet som bruger:
Prøv at sætte hendes nye kodeord med:
I skal skrive hendes nye kodeord 2 gange i træk, da der ikke vil blive spurgt om det gamle kodeord, når man er 'root'(=administrator.) på grund af sudo.
Afslut hver indtasning af kodeord ved at trykke på <enter>/<retur> tasten.
Der vil lige som ved sudo ikke blive skrevet på skærmen, noget mens kodeordet indtastes.
Den skriver noget i retning af 'UNIX password successfully changed' når kodeord er ændret:
Lad hende så logge ind igen med brugernavnet 'tasja' (uden pinger), og hendes nye kodeord.
/Lars
Brugernavn er 'tasja', men UID fik du ikke med:
Kode: Vælg alt
id -u tasja
men måske lige meget , for hvis Linux kender brugernavnet er hun også oprettet som bruger:
Prøv at sætte hendes nye kodeord med:
Kode: Vælg alt
sudo passwd tasja
I skal skrive hendes nye kodeord 2 gange i træk, da der ikke vil blive spurgt om det gamle kodeord, når man er 'root'(=administrator.) på grund af sudo.
Afslut hver indtasning af kodeord ved at trykke på <enter>/<retur> tasten.
Der vil lige som ved sudo ikke blive skrevet på skærmen, noget mens kodeordet indtastes.
Den skriver noget i retning af 'UNIX password successfully changed' når kodeord er ændret:
Lad hende så logge ind igen med brugernavnet 'tasja' (uden pinger), og hendes nye kodeord.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags