installer windows 7

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
theop
Indlæg: 42
Tilmeldt: 13. jan 2009, 15:12

installer windows 7

Indlæg af theop »

hej. jeg har et skide irriterende problem pt. jeg prøve at installere windows 7 på min bærbar (ikke dualboot, clean windows install) men den sagde den ikke kunne bruge nogen af partionerne da de ikke var ntfs. så prøvede jeg at installere gparted og lave en ntfs partion. det gad den helle ikke, noget med at det var devices eller sådan noget. det stod i al fald at det ikke var muligt at lave en ntfs partion eller device. til sidst var jeg så godt og grundig træt af lortet at jeg bare lavede en (vist nok) u formatered partion (eller device). Nu kan jeg hverken tænde min min bærbar (eller jo, men den går ikke videre til log ind osv) eller boote windows 7 fra min cd.
håber virkelig at der et klogt hovede derude der vil hjælpe mig, selvom windows ikke linux' bedste ven

mvh theop
momsemor
Forfatter
Indlæg: 336
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: installer windows 7

Indlæg af momsemor »

Hej Theop

Hvis du har en Ubuntu Live CD, så put den i den bærbare og kør live-session. Her kan du gå ind i GParted og ændre til ntfs, så skulle Win7 kunne installeres bagefter :D
Vh. Jannie
theop
Indlæg: 42
Tilmeldt: 13. jan 2009, 15:12

Re: installer windows 7

Indlæg af theop »

Det virker ikke. Den starter op og så er der en lille streg der blinker i toppen af skærmen, og så sker der heller ikke mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: installer windows 7

Indlæg af lath »

theop skrev:Det virker ikke. Den starter op og så er der en lille streg der blinker i toppen af skærmen, og så sker der heller ikke mere.


Du skal fortælle BIOS (det software din computer er født med) at den skal starte fra en CD/DVD.
Du skal trykke på en bestemt tast for at komme ind i BIOS settings, på min computer er det 'delete'-tasten - det kan være noget andet på din computer. Kig på skærmen under boot for at finde ud af hvad du skal bruge på din computer.

I BIOS settings skal du ind i boot menuen, og der vælge boot sequence (eller noget der ligner det), og så foretage dine ændringer der. Sæt harddisken til at være den sidste i boot rækkefølge.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
theop
Indlæg: 42
Tilmeldt: 13. jan 2009, 15:12

Re: installer windows 7

Indlæg af theop »

jeg gjorde hvad du sagde, og satte hard drive bagerst og cd/dvd forrest. Nu starten den op og så står der:
PXE-E61: media test failure, tjeck cable
PXE-M0F: exiting PXE ROM.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: installer windows 7

Indlæg af lath »

theop skrev:jeg gjorde hvad du sagde, og satte hard drive bagerst og cd/dvd forrest. Nu starten den op og så står der:
PXE-E61: media test failure, tjeck cable
PXE-M0F: exiting PXE ROM.


Hardwarefejl på kabel til CD/DVD drev og/eller CD/DVD drev, eller din computer er ved at være gammel. Det samme skete for mig for nøjagtig en uge siden, hvor min laptop endelig stod af efter 5 års trofast tjeneste med 9-12 timer arbejde pr dag hver eneste dag.

Edit:
Det kan iøvigt også være selve CD/DVD skiven det er galt med (ridser, støv etc)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: installer windows 7

Indlæg af Christian.Arvai »

For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Off-Topic. :)

MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
theop
Indlæg: 42
Tilmeldt: 13. jan 2009, 15:12

Re: installer windows 7

Indlæg af theop »

Du har ret i at den er gammel. Den er meget gammel. Så jeg skal bare droppe det, make my peace, og så begrave den et fredfyldt sted eller hvad? :)

Theo
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: installer windows 7

Indlæg af eitreach »

Gamle computere begraver man ikke. Dem smider man Linux på.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
theop
Indlæg: 42
Tilmeldt: 13. jan 2009, 15:12

Re: installer windows 7

Indlæg af theop »

Hmm, ja. Men ikke når de ikke gider boote live cd'en. Og det var oprindeligt også det jeg gjorde, nu havde jeg bare brug for en computer som ikke havde som mange problemer (den kunne bla ikke gå på WPA net med linux) og en der kunne køre photoshop cs4.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: installer windows 7

Indlæg af lath »

theop skrev:Hmm, ja. Men ikke når de ikke gider boote live cd'en. Og det var oprindeligt også det jeg gjorde, nu havde jeg bare brug for en computer som ikke havde som mange problemer (den kunne bla ikke gå på WPA net med linux) og en der kunne køre photoshop cs4.


Hvis din BIOS ellers kan finde ud af det (det finder man i de fleste computere først ud af når den først sidder i computeren når der bootes) kan du prøve at lade computeren boote fra en USB flash disk.

Du skal muligvis bruge en anden computer til at lægge operativsystem-installationsprogrammet ned på USB flash .

Unetbootin programmet (både Linux og Windows operativsystemer) tager en iso?/img fil og lægger den ned på din USB flash pen.

Unetbootin findes i som en pakke i Ubuntu, og til Windows en installationsprogram du finder her: http://unetbootin.sourceforge.net/ (Knappen øverst til venstre: http://unetbootin.sourceforge.net/unetbootin-windows-latest.exe)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: installer windows 7

Indlæg af Christian.Arvai »

Det ville nok være en fordel at finde et "Windowsforum" og spørge om det der ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing