Hej.
Jeg har lige formateret min computer, og delt den op i 3 partitioner (ca. 50gb +50gb +200gb) jeg har så installeret win7 på den ene 50gb partition, og vil nu instalere ubuntu på den anden, men når jeg sætter ubuntu CD'en i og går i gang med installationen, så kan jeg ikke se mine partitioner. (eller dvs. ubuntu tror der er en på 50 og en på 250? hvordan kan det være? jeg kan heller ikke vælge at jeg vil installere ubuntu side om side med win 7 som man plejer?
Hvis jeg starter ubuntu op uden installation, så kan jeg godt se alle mine partitioner, og navne på dem (Win7 + Ubuntu + Delte filer)
Det jeg gerne vil er i slutningen skal der være 3 partitioner 2 små med systemerne på, og så en stor med filer jeg deler mellem windows og ubuntu.
EDIT:
Jeg har prøvet at allokere 50GB for at se om ubuntu selv kunne se der var 50 GB der ikke var brugt til noget, og derved kommer rundt om problemet, men det virker heller ikke.
Et løsningsforslag kunne være at formatere hele skidtet igen, og så starte med at installere Ubuntu, og derefter installere windows.
Men er usikker på om jeg kommer frem til den løsning jeg vil have.
Spørgsmål:
- Hvis jeg formatere det hele og sletter alle partitioner, så kan jeg i ubuntu installationen selv lave partitioner? (f.eks. 50+50+200)
- Bliver grub installeret når jeg ikek vælger side om side? og kan jeg selv vælge hvilket system jeg booter fra hvis jeg instalere win efter ubuntu?
- Når jeg vælger en tom partition nu her for jeg en meddelse op om at jeg skal ændre rodformatet (mener jeg det hedder) men hvordan gør jeg så det? synes ikke jeg kan ændre den til noget som den synes om.
[LØST] Win7 + Ubuntu
-
[LØST] Win7 + Ubuntu
Senest rettet af mts 28. jan 2010, 07:26, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Win7 + Ubuntu
mts skrev:Hej.
Jeg har lige formateret min computer, og delt den op i 3 partitioner (ca. 50gb +50gb +200gb) jeg har så installeret win7 på den ene 50gb partition, og vil nu instalere ubuntu på den anden, men når jeg sætter ubuntu CD'en i og går i gang med installationen, så kan jeg ikke se mine partitioner. (eller dvs. ubuntu tror der er en på 50 og en på 250? hvordan kan det være? jeg kan heller ikke vælge at jeg vil installere ubuntu side om side med win 7 som man plejer?
Hvis jeg starter ubuntu op uden installation, så kan jeg godt se alle mine partitioner, og navne på dem (Win7 + Ubuntu + Delte filer)
Det jeg gerne vil er i slutningen skal der være 3 partitioner 2 små med systemerne på, og så en stor med filer jeg deler mellem windows og ubuntu.
EDIT:
Jeg har prøvet at allokere 50GB for at se om ubuntu selv kunne se der var 50 GB der ikke var brugt til noget, og derved kommer rundt om problemet, men det virker heller ikke.
Et løsningsforslag kunne være at formatere hele skidtet igen, og så starte med at installere Ubuntu, og derefter installere windows.
Men er usikker på om jeg kommer frem til den løsning jeg vil have.
Spørgsmål:
- Hvis jeg formatere det hele og sletter alle partitioner, så kan jeg i ubuntu installationen selv lave partitioner? (f.eks. 50+50+200)
- Bliver grub installeret når jeg ikek vælger side om side? og kan jeg selv vælge hvilket system jeg booter fra hvis jeg instalere win efter ubuntu?
- Når jeg vælger en tom partition nu her for jeg en meddelse op om at jeg skal ændre rodformatet (mener jeg det hedder) men hvordan gør jeg så det? synes ikke jeg kan ændre den til noget som den synes om.
Du skal altid installere Windows først, da dens installationsprogram er ret så asocial med andre operativsystemer - og det er pænt beskrivelse af hvad der foregår.
Jeg har oplevet det samme vil jeg tro, og det er i trin 4 hvor man ikke kan partitionere en harddisk.
Løsningen er at bruge Ubuntu alternate CDen.
I nogle tilfælde endda Ubuntu Server, og så første køre:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get update
og dernæst
sudo apt-get upgrade
Herefter genstarte (fordi en ny kerne bliver installeret) med:
sudo shutdown -r now
og så installere
sudo aptitude install ubuntu-desktop
sudo aptitude install kubuntu-desktop
sudo aptitude install xubuntu-desktop
sudo aptitude install eduubuntu-desktop
og så
Genstarte med
sudo shutdown -r now
Ubuntu eller Kubuntu eller Xubuntu eller Edubuntu starter så op i grafisk tilstand helt automatisk.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Nørrebro, København
mts skrev:- Hvis jeg formatere det hele og sletter alle partitioner, så kan jeg i ubuntu installationen selv lave partitioner? (f.eks. 50+50+200)
Det kan du sagtens, men som lath skrev, skal du nok lade din windows-installation være. Du kan vælge manuel partitionering i højre hjørne, når installeren spørger dig, hvor systemet, skal installeres. Din system-partition skal monteres på "/", og du skal selv lave en swap-partition (typisk 2-4 gb). Mere burde der ikke være i det.
Grub bliver som udgangspunkt installeret, når du vælger, at installere ubuntu rigtigt (altså uden for windows). På sidste side i installations-opsætningen, er der en knap med navnet "avanceret". Inde i denne, kan du vælge, om du vil installere grub boot-loaderen, og hvilken disk/partition, du i så fald vil installere den på.mts skrev:- Bliver grub installeret når jeg ikek vælger side om side? og kan jeg selv vælge hvilket system jeg booter fra hvis jeg instalere win efter ubuntu?
Det er muligt, men mere besværligt, at installere windows efter ubuntu og stadig vælge, hvilket du vil boote fra.
mts skrev:- Når jeg vælger en tom partition nu her for jeg en meddelse op om at jeg skal ændre rodformatet (mener jeg det hedder) men hvordan gør jeg så det? synes ikke jeg kan ændre den til noget som den synes om.
her ved jeg ikke lige, hvad der foregår. Er du inde i den manuelle partitionering? for så kunne problemet bestå i, at partitionen, du vil installere på, skal monteres på "/" (og så skal du huske, at lave en swap-partition).
dixi
-
Jeg har nu fået Ubuntu til at genkende mine partitioner ved at partionere i gparted, så det fungerede rigtig godt...
Men jeg får stadig den fejl, når jeg vil instalere ubuntu. og jeg har lavet en swap på 4 gb.
se det smukke "screenshot" her: http://img14.imageshack.us/img14/1334/p1000697j.jpg
Nogle der ved hvordan jeg kommer over dette?
Jeg er også ret i tvivl om hvilken type det skal være. hrunden til at jeg valgteext2 var at linux (gparted foreslog det selv.)
Men jeg får stadig den fejl, når jeg vil instalere ubuntu. og jeg har lavet en swap på 4 gb.
se det smukke "screenshot" her: http://img14.imageshack.us/img14/1334/p1000697j.jpg
Nogle der ved hvordan jeg kommer over dette?
Jeg er også ret i tvivl om hvilken type det skal være. hrunden til at jeg valgteext2 var at linux (gparted foreslog det selv.)
-
- Geografisk sted: Nørrebro, København
gå ind i "Ændr..." når du har /dev/sda2 valgt (som på billedet) og vælg under Monteringspunkt symbolet /
dermed fortæller du ubuntu, at dette er din "rod-partition", dvs. den partition, systemet installeres på.
ext3 og ext4 er videreudviklinger af ext2 fil-systemet. Begge er hurtigere end ext2. Selv kører jeg med ext4, men det er under mistanke (se under Possible corruption of large files with ext4 filesystem) for at korrumpere større filer under skrivning, så måske er ext3 det sikre valg. jeg har dog ikke oplevet nogen problemer med ext4, det er bare dejligt hurtigt
dermed fortæller du ubuntu, at dette er din "rod-partition", dvs. den partition, systemet installeres på.
ext3 og ext4 er videreudviklinger af ext2 fil-systemet. Begge er hurtigere end ext2. Selv kører jeg med ext4, men det er under mistanke (se under Possible corruption of large files with ext4 filesystem) for at korrumpere større filer under skrivning, så måske er ext3 det sikre valg. jeg har dog ikke oplevet nogen problemer med ext4, det er bare dejligt hurtigt
dixi
-
Kantastisk skrev:gå ind i "Ændr..." når du har /dev/sda2 valgt (som på billedet) og vælg under Monteringspunkt symbolet /
og wupti så virkede det helt fantastisk