kan ikke indstaller ubuntu (grub)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
nala

kan ikke indstaller ubuntu (grub)

Indlæg af nala »

: :twisted: Jeg har haft ubuntu men det virkede ikke så jeg slettede det nu vil grub ikke virke kan ikke komme ind på xp kan kun komme ind med ubuntu fra dvd men vil gerne prøve at ligge ubuntu ind men beholde xp og eRecovery men den skriver partitioneringen mislykkes, da der den valgte frie plas ikke kan bruges.
Der er sandsynligvis for mange (primære) partitioner i partitionstabellen. Hvad kan jeg gøre kan ikke dawnloade noget mangler java så jeg kan komme på netbank. :(
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: kan ikke indstaller ubuntu (grub)

Indlæg af lath »

nala skrev:: :twisted: Jeg har haft ubuntu men det virkede ikke så jeg slettede det nu vil grub ikke virke kan ikke komme ind på xp kan kun komme ind med ubuntu fra dvd men vil gerne prøve at ligge ubuntu ind men beholde xp og eRecovery men den skriver partitioneringen mislykkes, da der den valgte frie plas ikke kan bruges.
Der er sandsynligvis for mange (primære) partitioner i partitionstabellen. Hvad kan jeg gøre kan ikke dawnloade noget mangler java så jeg kan komme på netbank. :(

1)
Indsæt Win XP CD-ROM i drev
2)
Når du får mulighed for det - tryk så på en F tast(=ikke 'f' eller 'F', hold øje med nederste linie i Windows XP installationsprogrammet). Første mulighed for en f-tast er noget med at indlæse flere drivere - den skal du ikke vælge. Den næste F-tast mulighed er noget med konsol/terminal/rescue, så vidt jeg husker det. Den skal du vælge.
3)
Når Windows konsollen melder klar kører du kommandoen:

Kode: Vælg alt

fixmbr >drev<
,
hvor >drev< er dit C: drev i Windows.
4)
Genstart: Du starter normalt i Windows.
GRUB2, som booter Ubuntu er væk - den blev overskrevet af FIXMBR kommandoen.
5)
Genstart Windows.
6)
Isæt Ubuntu CDROM: nu burde du kunne installere Ubuntu, hvis du overskriver den eksisterende Ubuntu installation, og ikke bruger fri plads, som ikke er der.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags