Hej,
Ved installation og fejlfinding har jeg ofte ønsket at kunne se og allerhelst gemme de første skærmbilleder. Min Samsung SyncMaster 1100DF går i hurtigt dvale og vågner langsomt, og derfor bliver jeg snydt for de første informationer.
Er der en måde, hvor man fra første færd kan sende output til skærmen videre til printeren?
De første skærmbilleder på print. (Løst)
-
De første skærmbilleder på print. (Løst)
Senest rettet af soren 2. feb 2010, 21:12, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen Soren
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: De første skærmbilleder på print.
soren skrev:Hej,
Ved installation og fejlfinding har jeg ofte ønsket at kunne se og allerhelst gemme de første skærmbilleder. Min Samsung SyncMaster 1100DF går i hurtigt dvale og vågner langsomt, og derfor bliver jeg snydt for de første informationer.
Er der en måde, hvor man fra første færd kan sende output til skærmen videre til printeren?
Det er ikke muligt med BIOS, og heller ikke muligt på den måde du skriver med kernen, da Linux først skal finde al hardware og konfigurere det.
Når det er sagt, så er den gode nyhed at Linux og mange programmer fører logs over deres aktiviteter på systemet.
Systemets logs finder du i /var/log mappen. Programmer du selv starter kan ikke skrive i den mappe, så de laver logs et sted i din hjemmemappe.
Der findes programmer som gør det nemt at du kan glane i alle de log filer du gider kigge i.
Så boot bliver logget.
Skriver du i Terminal:
Kode: Vælg alt
dmesg > boot.messages
bliver der lavet en tekst fil: boot.messages i din hjemmemappe.
Den indeholder alt det som Linux kernen har opdaget af hardware, og hvad den gør med det lige indtil det tidspunkt du kørte dmesg kommandoen.
Den tekst fil kan du så printe ud.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars,
Tak for dit svar!
Det første jeg når at se på skærmen, når det lykkes at starte med skærmen ”varm”, er oplysninger om grafikkortet og derefter kommer BIOS.
Disse oplysninger kan jeg ikke finde i boot.messages, men ellers står den mange ting, og hovedparten ved jeg ikke noget om.
På et tidspunkt faldt jeg over en information om, at man til fejlfinding bruger specielle skærme, som aldrig går i dvale.
Derfor har jeg været alle monitorens indstillinger igennem for at se, om dvalefunktionen kan slås fra – det kan den ikke. Så har jeg skimmet brugsanvisningens 80 sider for at finde brugbare oplysninger; også uden held. Min næste tanke er, om der kan købes eller laves en adapter med både monitor-stik og -fatning, som kan anbringes mellem pc'en og monitoren, idet jeg antager, at et signal fra pc'en fortæller monitoren, at det skal holdes ”varm” - altså at tvangs-tænde skærmen.
Nu håber jeg, at nogen af jer kan hjælpe.
Tak for dit svar!
Det første jeg når at se på skærmen, når det lykkes at starte med skærmen ”varm”, er oplysninger om grafikkortet og derefter kommer BIOS.
Disse oplysninger kan jeg ikke finde i boot.messages, men ellers står den mange ting, og hovedparten ved jeg ikke noget om.
På et tidspunkt faldt jeg over en information om, at man til fejlfinding bruger specielle skærme, som aldrig går i dvale.
Derfor har jeg været alle monitorens indstillinger igennem for at se, om dvalefunktionen kan slås fra – det kan den ikke. Så har jeg skimmet brugsanvisningens 80 sider for at finde brugbare oplysninger; også uden held. Min næste tanke er, om der kan købes eller laves en adapter med både monitor-stik og -fatning, som kan anbringes mellem pc'en og monitoren, idet jeg antager, at et signal fra pc'en fortæller monitoren, at det skal holdes ”varm” - altså at tvangs-tænde skærmen.
Med venlig hilsen Soren
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
soren skrev:Hej Lars,
Tak for dit svar!
du kan jo sætte maskinen til et tv hvis dette har de rigtige porte
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg har sikkert misforstået. Men til almindelig oplysning af folket kommer den i tråden alligevel.
Kender du lshw kommandoen? Har kan du få ret mange oplysninger om systemet.
Du kan jo prøve at køre følgende:
Derefter har du en fin html fil i din hjemmemappe, som du kan sidde og studere i en browser, eller vedhæfte til en person som skal hjælpe dig med fejlfinding.
Du behøver selvfølgelig ikke lave en html fil. Du kan også bare få outputtet i terminalen.
Og du behøver ikke se hele smøren, hvis du kun skal vide noget om dit grafikkort:
Læs mere
Du kan også installere hardinfo
Den havner i Programmer-Systemværktøjer som System Profiler and Benchmark.
Jeg kan se en del oplysninger om både grafikkort og BIOS med begge værktøjer, men det er nok ikke det du efterspørger.
Kender du lshw kommandoen? Har kan du få ret mange oplysninger om systemet.
Du kan jo prøve at køre følgende:
sudo lshw -html > hardware-info.html
Derefter har du en fin html fil i din hjemmemappe, som du kan sidde og studere i en browser, eller vedhæfte til en person som skal hjælpe dig med fejlfinding.
Du behøver selvfølgelig ikke lave en html fil. Du kan også bare få outputtet i terminalen.
sudo lshw
Og du behøver ikke se hele smøren, hvis du kun skal vide noget om dit grafikkort:
sudo lshw -C display
Læs mere
man lshw
Du kan også installere hardinfo
sudo aptitude install hardinfo
Den havner i Programmer-Systemværktøjer som System Profiler and Benchmark.
Jeg kan se en del oplysninger om både grafikkort og BIOS med begge værktøjer, men det er nok ikke det du efterspørger.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
soren skrev:Det første jeg når at se på skærmen, når det lykkes at starte med skærmen ”varm”, er oplysninger om grafikkortet og derefter kommer BIOS.
Disse oplysninger kan jeg ikke finde i boot.messages
Ja, de logges ikke af Linux, fordi at det er BIOS der starter Linux op. Med andre ord så kører Ubuntu slet ikke på det tidspunkt.
soren skrev:,men ellers står den mange ting, og hovedparten ved jeg ikke noget om.
Ja, et nyt operativsystem tager nogen tid at lære - sådan lidt ligesom du heller ikke lærte Windows på 1 måned.
soren skrev:På et tidspunkt faldt jeg over en information om, at man til fejlfinding bruger specielle skærme, som aldrig går i dvale.
Derfor har jeg været alle monitorens indstillinger igennem for at se, om dvalefunktionen kan slås fra – det kan den ikke. Så har jeg skimmet brugsanvisningens 80 sider for at finde brugbare oplysninger; også uden held.
Det er muligt at du har en strøm-spare USB-skinne til alt det el-grej der er tilsluttet din computer, og så tænder de naturligvis først efter at computeren blev tændt.
soren skrev:Min næste tanke er, om der kan købes eller laves en adapter med både monitor-stik og -fatning, som kan anbringes mellem pc'en og monitoren, idet jeg antager, at et signal fra pc'en fortæller monitoren, at det skal holdes ”varm” - altså at tvangs-tænde skærmen.
Man kan godt lave sådan en boks, hvis du er elektronik ingeniør.
Da du siger at den starter langsomt op - siger det mig at din skærm har et (farve-)katodestrålerør (CRT) - hvis jeg var dig ville jeg holde nallerme langt væk fra de 50.000 volt der er i sådan et CRT.
50.000 volt er nok til at lave 5 cm lange lyn der kan starte en brand.
Modificeringer i sådan et apparat kan blive årsag til brand, hvor din indboforsiring ikke dækker. Ligeså din ejendomsforsikring, hvis du ejer et hus.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for jeres svar,
Jeg vi studere de nævnte muligheder mere detaljeret i den kommende tid.
Jeg er radiomekaniker og derfor helt bevist om farerne ved højspænding.
Jeg vi studere de nævnte muligheder mere detaljeret i den kommende tid.
Tak for omsorgen. Jeg forestiller mig en boks på kablet mellem pc'en og skærmen, og efter at have fundet en tegning over forbindelserne, antager jeg, at det enten er ben 4 eller 11 jeg skal have fat i.Man kan godt lave sådan en boks, hvis du er elektronik ingeniør.
Da du siger at den starter langsomt op - siger det mig at din skærm har et (farve-)katodestrålerør (CRT) - hvis jeg var dig ville jeg holde nallerme langt væk fra de 50.000 volt der er i sådan et CRT.
Jeg er radiomekaniker og derfor helt bevist om farerne ved højspænding.
Med venlig hilsen Soren