Har opsat et simpelt hjemmenetværk på ubuntu mellem mine to bærbare og mit mediecenter.
Mediecenteret fungerer som filserver til alle mine billeder, musik mm. Jeg kan sagtens tilgå de delte mapper på serveren og også både tilføje og slette filer fra mine bærbare. Men når jeg så vil slette eller ændre i disse filer direkte på serveren har jeg kun læse rettigheder til dem??
Håber der er nogle der kan hjælpe da jeg er rimelig ny i linux.
Hjælp til Samba server.
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Re: Hjælp til Samba server.
De filer du snakker om som du kun har læserettigheder til, er det nogle du FRA dine Ubuntu-maskiner har oprettet PÅ mediecenteret?
De er højst sansynligt oprettet med 644-permissions, dvs. user/group read-write, others read-only. Og så kan din user på mediecentret ikke ændre i dem hvis det ikke er samme user/UID/GID.
Hvis du kører Ubuntu på alle 3 maskiner vil jeg anbefale NFS og/eller SSHFS istedet for Samba.
Du skal så sikre dig at du har samme brugernavn (inkl. UID/GID) på alle maskiner - så undgår du problemer.
Hvis det er lidt sort snak så undskylder jeg på forhånd,men det er lidt svært at forklare på en nem måde
Men spørg endelig - det hele kan lade sig gøre uanset hvilken løsning du pt. kører og/eller kommer til. Vi skal nok finde ud af det
De er højst sansynligt oprettet med 644-permissions, dvs. user/group read-write, others read-only. Og så kan din user på mediecentret ikke ændre i dem hvis det ikke er samme user/UID/GID.
Hvis du kører Ubuntu på alle 3 maskiner vil jeg anbefale NFS og/eller SSHFS istedet for Samba.
Du skal så sikre dig at du har samme brugernavn (inkl. UID/GID) på alle maskiner - så undgår du problemer.
Hvis det er lidt sort snak så undskylder jeg på forhånd,men det er lidt svært at forklare på en nem måde
Men spørg endelig - det hele kan lade sig gøre uanset hvilken løsning du pt. kører og/eller kommer til. Vi skal nok finde ud af det
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server