Jeg har lige fået mig en ordentlig forskrækkelse: En aften ville Ubuntu ikke boote - kom kun til Grub loading Men med lidt surfen rundt på den gode gamle xp-maskine lykkedes det mig at få liv i skidtet igen. Heldigvis - for hele familiealbummet og 54 cd'er lå på maskinen. Jeg var lige ved at reinstallere Ubuntu, men forstod de forskellige guides sådan, at så ville hele maskinen sådan set blive "formateret" og alle mine billeder, musik osv. ville være pist væk. Nuvel - jeg reddede den på målstregen og har i mellemtiden også kopieret de vigtigste filer til en extern HD.
Men: Hvordan jeg lave en partitionering - eller andet, så jeg ikke risikerer at miste filer, hvis jeg skal geninstallere Ubuntu en anden dag? Og kan jeg gøre det, uden at skulle geninstallere - og dermed slette eksisterende filer?
Jeg er med på, at jeg kan foretage en hel ny reinstallation - og derunder sætte en partitionering op - men er der ikke nogen genvej, når nu Ubuntu allerede er på maskinen??
Undgå tab af filer - partitionering eller??
-
- IRC nickname: Albafar
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Undgå tab af filer - partitionering eller??
Albafar skrev:Jeg har lige fået mig en ordentlig forskrækkelse: En aften ville Ubuntu ikke boote - kom kun til Grub loading Men med lidt surfen rundt på den gode gamle xp-maskine lykkedes det mig at få liv i skidtet igen. Heldigvis - for hele familiealbummet og 54 cd'er lå på maskinen. Jeg var lige ved at reinstallere Ubuntu, men forstod de forskellige guides sådan, at så ville hele maskinen sådan set blive "formateret" og alle mine billeder, musik osv. ville være pist væk. Nuvel - jeg reddede den på målstregen og har i mellemtiden også kopieret de vigtigste filer til en extern HD.
Men: Hvordan jeg lave en partitionering - eller andet, så jeg ikke risikerer at miste filer, hvis jeg skal geninstallere Ubuntu en anden dag? Og kan jeg gøre det, uden at skulle geninstallere - og dermed slette eksisterende filer?
Jeg er med på, at jeg kan foretage en hel ny reinstallation - og derunder sætte en partitionering op - men er der ikke nogen genvej, når nu Ubuntu allerede er på maskinen??
Tricket er at lade en bestemt harddisk partition være /home mappen.
Billeder skal du så gemme i din hjemmemappe. (din hjemmemappe er en undermappe til /home - det gælder iøvrigt alle andre brugere.
Nogle bruger 2 harddiske. Den 1. harddisk til systemet, og den 2. harddisk til /home mappen. Det giver også den fordel at ved Windows installation kan den 2. harddisk frakobles, og så er man helt sikker på at den ikke ved et uheld bliver formatteret.
Skulle du engang have behov for at reinstallere Ubuntu skal du bare huske at kalde harddisk partitionen eller den 2. harddisk for /home, og ikke formattere den.
Når du booter op i den nye ubuntu finder du dine filer igen hvor du efterlod dem.
Der er ikke nogle nemme genveje (så vidt jeg ved). lav en fuld backup af dine data, og reinstallerer. du vil nok helst foretrække at vente til Ubuntu 9.10 "Lucid Lynx" LTS udkommer den 29 April 2010.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: Albafar
LØST Re: Undgå tab af filer - partitionering eller??
Takker lath
Jeg venter lige til slutningen af april
Jeg venter lige til slutningen af april